Stoppad av farbror blå

Playingcrowd

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT 09 2015
Det där med att bli av med körkort känner jag väl till.. Under prövotiden så blir du av med det utan tvekan men annars utan prövotid är det 1 år och 1 dag som gäller ;-)
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag nekade och hörde inget på mer än 2 år (4 år nu) , då har preskriptionstiden gått ut.
 

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
2000 Yamaha R6
Det där med att bli av med körkort känner jag väl till.. Under prövotiden så blir du av med det utan tvekan men annars utan prövotid är det 1 år och 1 dag som gäller ;-)
Har prövo ;) men har ju inte gjort nåt fel och om de går bra i rätten så har ja väl kortet tbx
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Som sagt, ring åklagaren och begär ut filmen. Nu är det kanske lite bråttom att ge svar till Transportstyrelsen så kanske skulle du redan över telefon fråga åklagaren vilken mätmetod som använts. Finns inte mätmetoden i RPS föreskrifter så har du ett bra läge.

Till Transportstyrelsen skulle jag nog skriva att ingen mätning gjorts som är godkänd enligt RPS föreskrifter om inte åklagaren tydligt kan redogöra för hur mätningen gått till.

Jag skulle inte erkänna en enda kilometers överträdelse på telefon till åklagaren. För övrigt är det hen som ska redogöra för vad som hänt, inte du.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
[quote='xibalba'
]Intressant!

Men varför förföljde dom stackars tanten?

attachment.php
[/QUOTE]

Trenchcoaten!
Det var bara unga, starka friska människor som fick bära ett sådant plagg på den tiden, och kunde du inte hålla ett visst minimitempo så slog stilpolisen till och ryckte rocken av dig. Man fick sedan hålla tillgodomed ett mindre fräsigt plagg. Lodenrock, tillexempel. Allt var inte sämre förr!


Ärligt så lade jag först upp bägge bildena sida vid sida - de var bägge taggade "Traffipax", men denna verkar vara en tillbyggd grunka, kanske med radar för stillastående mätning av passerade trafik. Det är ivart fall inte en "TraffiPax" som vi känner det i Sverige, så jag tog bort bilden igen. Typ.
Hängde kvar som "bifogad fil" ändå, visade det sig.


Edit:
Ämnet! Vi kanske skall beröra ämnet lite...?
Verkar lite mysko detta. Polisen brukar vara mycket angelägen om att försöka vara pedagogiska och visa så mycket som möjligt på plats när man rapporterar för att övertyga/skrämma till underskrift på plats. Detta för att slippa tidskrävande efterarbete.
Du fick se filmen? Fanns det siffror, hastighet osv rullande i monitorbilden som här;

Då är det nog inte så bra chanser - polismännen skulle inte gå vidare med en mätning som inte är okay. Är det en film vilken som helst så är det ett annat läge. Erkänna skall du i vilket fall som helst inte!

Speciellt med tanke på att du har ett nytaget körkort bör du samla all ammunition du bara kan, och som andra redan sagt - ta kontakt med Trafikjuristen! http://www.trafikjuristen.se/

Han är igång igen efter sitt "sabbatsår" och ser bristerna i ärendet - om det finns några.


H
 
Last edited:

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
2000 Yamaha R6
Trenchcoaten!
Det var bara unga, starka friska människor som fick bära ett sådant plagg på den tiden, och kunde du inte hålla ett visst minimitempo så slog stilpolisen till och ryckte rocken av dig. Man fick sedan hålla tillgodomed ett mindre fräsigt plagg. Lodenrock, tillexempel. Allt var inte sämre förr!

Ni



Ärligt så lade jag först upp bägge bildena sida vid sida - de var bägge taggade "Traffipax", men denna verkar vara en tillbyggd grunka, kanske med radar för stillastående mätning av passerade trafik. Det är ivart fall inte en "TraffiPax" som vi känner det i Sverige, så jag tog bort bilden igen. Typ.
Hängde kvar som "bifogad fil" ändå, visade det sig.


Edit:
Ämnet! Vi kanske skall beröra ämnet lite...?
Verkar lite mysko detta. Polisen brukar vara mycket angelägen om att försöka vara pedagogiska och visa så mycket som möjligt på plats när man rapporterar för att övertyga/skrämma till underskrift på plats. Detta för att slippa tidskrävande efterarbete.
Du fick se filmen? Fanns det siffror, hastighet osv rullande i monitorbilden som här;

Då är det nog inte så bra chanser - polismännen skulle inte gå vidare med en mätning som inte är okay. Är det en film vilken som helst så är det ett annat läge. Erkänna skall du i vilket fall som helst inte!

Speciellt med tanke på att du har ett nytaget körkort bör du samla all ammunition du bara kan, och som andra redan sagt - ta kontakt med Trafikjuristen! http://www.trafikjuristen.se/

Han är igång igen efter sitt "sabbatsår" och ser bristerna i ärendet - om det finns några.


H


x inga såna siffror :eek: ja tänkte ta kontakt med han men hittar inte hans Email ? Nån som ser den o kan skriva den ?
 

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
2000 Yamaha R6
Ringde åklagaren och har aldrig hört en så blåst och dum kvinna i hela mitt liv , hon blev helt stum under samtalet då hon inte förstod ett skit och inte hade mkt att säga till om , frågade henne varför hon skickat ut 3600 kr i böter , jo men för att polisen sa att du har kört för fort , ok så du har inte sett videon utan bara litat på ord ? Ja får jag som svar :p sa till henne lita då ist på mina ord och ja har inte kört alls fort , bad henne skicka och kolla på videon också , kmr upp här antar jag så fort jag får tag på det , så får ni gärna ha synpunkter och hjälpa till !
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
x inga såna siffror :eek: ja tänkte ta kontakt med han men hittar inte hans Email ? Nån som ser den o kan skriva den ?

Uppe till höger på sidan, klicka "kontakt". Du hittar.

Räkna dock inte med något blixtrande snabbt svar nu i sommartider - han är i fastighetsbranschen numera och råddar "Trafikjuristen" mest bara som hobbyfirma när något riktigt smaskigt kommer upp.

H
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nope, han är up by popular demand igen - men kräsen på vad han tar åt sig för jobb.
Pengarna tjänar han annorstädes, men ser han slarv och maktmissbruk i ett ärende så går det nog att få upp honom på banan ånyo.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Du låter som en trogen syrian ! Men detta är redan andra gången ;) så ja har lärt mig och drf ja nekade för de stämde inte det dom sa

Jag måste bara fråga:
Vad hade du gjort första gången du blev av med lappen? Hade du prövotid då också? Det kanske är dags att lugna ner högerhanden/-foten i två år så du åtminstone inte behöver ta om körkorten nästa gång... :7peta
 

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
2000 Yamaha R6
Uppe till höger på sidan, klicka "kontakt". Du hittar.

Räkna dock inte med något blixtrande snabbt svar nu i sommartider - han är i fastighetsbranschen numera och råddar "Trafikjuristen" mest bara som hobbyfirma när något riktigt smaskigt kommer upp.

H

Tackar !
 

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
2000 Yamaha R6
Jag måste bara fråga:
Vad hade du gjort första gången du blev av med lappen? Hade du prövotid då också? Det kanske är dags att lugna ner högerhanden/-foten i två år så du åtminstone inte behöver ta om körkorten nästa gång... :7peta

Första gången körde jag 60 km/h på 30 väg och då gjorde jag fel , men denna gång har jag inte gjort nåt fel alls och ska inte behöva ta skit för det
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
men denna gång har jag inte gjort nåt fel alls och ska inte behöva ta skit för det

Inte för att vara nån paragrafryttare, men kör du över skyltad hastighet oavsett anledning så har du begått ett lagbrott och således även "gjort fel" varpå detta uppmärksammades av polis och kommer beivras!

Sen kan man argumentera med flera starka poäng-punkter att:
1. På motorvägen "ska" det gå fort...
2. När nån ligger och "såsar" i 70 på 70-väg blir folk irriterade och gör aggressiva omkörningar och därmed skapar dom en potentialt farlig situation..
3. Följer man trafikrytmen kommer allt oftast flyta på mycket mer smidigare!
4. (Ska ej tala för alla men när det gäller MIG) - när man kör lite mer "aktivt" är jag iaf bra mycket mer fokuserad och tänker långt framåt och PLANERAR min körning, jämte när man småfiser fram..
Kom ihåg - man åker inte hoj, man kör hoj!

Hoppas det iaf löser sig! :7peta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Tjäna ! Blev häromdan stannad av snuten , har prövotid på hoj o bil , körde på en 100 väg och dom stod vid kanten utan laser , hinner köra en bit och ja ligger nu i 90 när dom är bakom mig och ber mig stanna , tänkte har inte gjort nåt fel så stannar , dom berättar att ja kört i 130 km/h förbi några bilar och har film på det . Får se filmen och ja jag kör om nån bil för att dom låg i 80 på 100 väg med andra ord en säker omkörning , kan tänka mig att ja låg i 120+ förbi bilarna men ligger i 90 när dom stannar mig . Nekade händelsen och det blir rättegång . Vad har jag till min fördel ? Är ju ändå mot poliser i en rättegång och kan bli tufft . Gärna tips och råd

Första gången körde jag 60 km/h på 30 väg och då gjorde jag fel , men denna gång har jag inte gjort nåt fel alls och ska inte behöva ta skit för det

"...körde på en 100 väg..."
"...kan tänka mig att ja låg i 120+ förbi bilarna..."
"...denna gång har jag inte gjort nåt fel alls..."

Som Nash och Jejjsoft skrev så är det, enligt lagen, aldrig okej att köra fortare än skyltad maximal hastighetsgräns. Såvida du inte framför ett utryckningsfordon och signalerar med ljus-/ljudsignal. Sedan ser polisen mellan fingrarna väldigt ofta och kan bjuda till. Men om du låg i 120+ på en 100-väg så har du faktiskt gjort fel.

Jag hoppas att du inte uppfattar det som att du får "ta skit" av mig. Jag var mest nyfiken när jag frågade om förra gången och nu konstaterar jag mest faktum. :krama
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

2. När nån ligger och "såsar" i 70 på 70-väg blir folk irriterade och gör aggressiva omkörningar och därmed skapar dom en potentialt farlig situation..
3. Följer man trafikrytmen kommer allt oftast flyta på mycket mer smidigare!

...

2. Uhm... Hur fort skall man köra på en 70-väg för att inte "såsa"...? :7peta
3. Farligt argument. Det kan ju vändas till att man skall köra 80 km/h på 100-väg om de framför kör 80 km/h. För om det är trafikrytmen så flyter det också på fint... :rolleyes:
 

Kasto

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
2000 Yamaha R6
Uppdatering ! Ringde polisen förra veckan och frågade om filmen ! Nu är den i brevlådan hemma hos Päronen . Ska dit imorrn och kanske ska man posta upp det här ? :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Uppdatering ! Ringde polisen förra veckan och frågade om filmen ! Nu är den i brevlådan hemma hos Päronen . Ska dit imorrn och kanske ska man posta upp det här ? :)

Du kommer att bli coolast på Sporthoj! Ingen har väl lagt upp en film av sin egen körning filmad av Polisen tidigare? :tummenupp
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top