Stoppa snabbåkande mc-förare.

Nja, jag tror inte man lägger en siffra med så många nollor i för att försöka uppnå Nollvisionen™ och bötfälla motorcyklister som kör lite för fort. Bilden är nog större än så. Både USA och Ryssland har var sitt globalt positioneringssystem (GPS och GLONASS). GLONASS är nästan återställt i fullt fungerande skick efter att nån där borta glömde stora servicen på 90-talet. Kina håller också på att utveckla ett system som heter Compass.

Om EU ska kunna agera som en militär maktfaktor så ser man det som nödvändigt i sin strategi att ha ett eget positioneringssystem som är oberoende av nuvarande/blivande stormakter.

Att det sedan finns en mängd roliga sätt att övervaka oss medborgare, med och utan positioneringssystem i fordonen, det är en bonus! :tummenupp

Känns inte riktigt som att de behöver ha en GPS/Galileo i min hoj när de redan kan övervaka min mobil/kreditkort/SL-kort/passerkort/osv.

Nej självklart är det inte Nollvision som driver denna 100 milliarder satsning.

Ej heller militären, EU styrkan är väldigt integrerad i Nato och där används USAs GPS system.

Nej, har en kollega som jobbar med Bryssel och drivkraften är skatter, nämligen oilka typer av skatter på vägarna, man vill bort fån dyra portaler för tex trängselskatter eller avgifter på motorvägar.

Det är det som driver Gallileo, möjligheten att trängselskatt och transportskatta mobilt, utan portaler eller kontroll och betalstationer, tunga trafiken är först ut att drabbas, men alla fordon dras med förr eller senare.

Jag är ingen mönsterknutte med min bullriga hoj, du mfl är nog bättre hoj-ambassadörer än jag. Men det jag försöker hålla på är om jag tex ska åka ut till Adelsö från stan för att njuta av den roliga vägen. Så vet jag ju var kamerorna på den vägen. Så då brukar jag välja att passera dessa kameror i laglig fart. Men såklart så har det hänt att jag på obekanta vägar råkat svisha förbi en för mig okänd kamera för fort med hojen.

En annan sak jag definitivt tror kan reta upp bilister ordentligt är om man väljer att bränna om ett tåg med bilar som just ögontjänat ned till laglig fart vid en kamera. Det triggar nog avundsjuka tankar, plus att en del bilister säkert ilsknar till vid misstanken att de tror sig kunna åka på böter genom att hamna på en kamerabild triggad av en omkörande hoj. Så jag brukar definitivt även undvika att plocka bilar när de radat upp sig för en snygg passage av kamera, sådana omkörningar tror jag nämligen sticker i ögonen. Bättre att vänta lite.

Mja Nosense gamla hoj bullrade ganska bra:D
Håller med dig om att man inte behöver reta
gallfeber på folk. Försöker visa hänsyn i bebodda stråk och även vid kameror. Har dock missat ett par.
Har nog blitt gammal åxå så man tycker ju det är jobbigt själv när det går förfort och väsnas för mycket:rolleyes:
Men flera banor och organiserade bandagar:tummenupp
Har åkt några Smc= ruggigt bra.

Last edited:
man ska ju inte bidra till o få allmänheten o hata hojar genom buskörning men jag tror ändå bara det är en tidsfråga innan förmyndarstaten kommer på en lösning att likforma invånarna.. inga sporthojar, inga snabba bilar, gånghjälm, förbud hit o dit,.,
Till slut kommer man bara lägga sig ner o självdö av tristess.

Dom har redan börjar på projektet genom att ha så många dåliga vägar att man snart inte kan köra nåt annat en en 240 med 70 profil på däcken ändå.

sätter dom en gps tracker i fordonen får dom börja skaffa en jäääääävligt bra ursäkt för att inte ta tag i alla fordonsstölder :tummenupp

Nej självklart är det inte Nollvision som driver denna 100 milliarder satsning.

Ej heller militären, EU styrkan är väldigt integrerad i Nato och där används USAs GPS system.

Flygtrafik, militära syften, lantmätning... exemplen på var GNSS används är så många så det får inte plats i ett inlägg om man börjar lista. Banksystemen är idag beroende av GPS, eftersom de ofta använder GPS-tid för att få en enhetlig tidsreferens. GNSS används precis överallt, det finns en stor av/på-knapp och vi har inte kontroll över den knappen. GPS saknar dessutom safety-of-life-funktioner som är planerade för Galileo, vi får se om de kommer med eller om de faller för budgetyxan.

GSXRAbuser skrev:

Hur kommer det sig att denne Vän Av Ordning som alltid skriver insändare om Ungdomens Förfall och Icke Uppbyggligt Beteende aldrig lär sig skriva på någorlunda korrekt svenska?

Last edited:
Typiskt gnälliga jävla pensionärer i Nerikes Allehanda, samma jävla gnäll varje dag, de byter bara ut vissa ord, motorcykel, festivaler, uteserveringar.. kan dom inte bara bosätta sig i en jävla skog och leva i tysthet tills det är över?

Så sant.
Alla ser inte något nöje i att sitta och halvsova i en bingolokal eller dylikt.

Jag ska gasa friskt nästa gång jag är ute och kör, någon som vet vart i Örebro där största koncentrationen av gnällspikar bor oavsett ålder ?

Det dröjer nog inte så länge innan vi alla är chippade och allt sköts automatiskt.. Kör man för fort vid en chipkontroll dras böterna i realtid från lönesaldot så man inte ens ser dem, kör man så fort att kk dras lägger fordonet av direkt och inget annat startar om man sitter vid styre/ratt under spärrtiden, får man fängelse går första bästa toalett i baklås till man avtjänat straffet.. 1984 here we come..

men impotenta gamla griniga gubbar i bil funkar nog inga chip på..

HAHA! :tummenupp

Men saken är ju att dessa som är mest emot oss mc-folk är ju helt livsfarliga. Jag har 100 exempel på saker som hänt när man varit ute med Mc eller 4-hjuling. De är väldigt ofta folk svänger över på fel sida för att "skrämma" en när man kommer samt folk som kastar sten och krattor osv på en. De värsta är ju dem som slänger ut sand i kurvorna.

Men saken är ju att dessa som är mest emot oss mc-folk är ju helt livsfarliga. Jag har 100 exempel på saker som hänt när man varit ute med Mc eller 4-hjuling. De är väldigt ofta folk svänger över på fel sida för att "skrämma" en när man kommer samt folk som kastar sten och krattor osv på en. De värsta är ju dem som slänger ut sand i kurvorna.

Om någon kastar en kratta eller sten efter/på dig så är det bara att tvärstanna och fungerar på om du ska ta ett riktigt snack med personen eller ringa polisen.

Själv har jag inte varit med om något liknande men skulle förstås utan tvekan inte låta händelsen passera.

Typiskt gnälliga jävla pensionärer i Nerikes Allehanda, samma jävla gnäll varje dag, de byter bara ut vissa ord, motorcykel, festivaler, uteserveringar.. kan dom inte bara bosätta sig i en jävla skog och leva i tysthet tills det är över?

HAHAHAHAHA:tummenupp:tummenupp:tummenupp Å därmed BASTA!!!

...Jag ska gasa friskt nästa gång jag är ute och kör, någon som vet vart i Örebro där största koncentrationen av gnällspikar bor oavsett ålder ?

Alltså, du bor i Örebro, det är ju en av hörnstenarna i gnällbältet. Kör runt lite som du vill.

Om någon kastar en kratta eller sten efter/på dig så är det bara att tvärstanna och fungerar på om du ska ta ett riktigt snack med personen eller ringa polisen.

Själv har jag inte varit med om något liknande men skulle förstås utan tvekan inte låta händelsen passera.

jag skulle inte i sådan situvation skicka min size 44 till väl valda delar av den människa som skickade ut en kratta/spade/strösocker,Sand framför mig.

En gubbe i en volvo 740 körde framför mig på bogesundsvägen för ngr år sedan då jag körde en TransAlp och bara njöt av solen och vägen.

Men han låg ca 50-55 på 70 sträckor och när jag kom på en raksträcka så gled han över på vänster sida och hindrade mig från att komma förbi..

Blev så förbannad att jag klämde mig förbi och när jag väl hade kommit förbi så ställde jag mig tvärs över vägen så han inte skulle komma fram.
Gick fram till honom och stack in armen i bilen,tog ut bilnycklarna och slängde dom på en åker på sidan av vägen och skrek åt han att om han gjorde om det där skulle jag orsaka honom så mycket skador att jag skulle få skaka galler i många år.

Sen åkte jag.

Alltså, du bor i Örebro, det är ju en av hörnstenarna i gnällbältet. Kör runt lite som du vill.

De blir sura där hur man än gör. Vi körde hojarna i laglig hastighet, eller strax under, i de trakterna i fredags. Bilisterna tutade, blinkade och visade knutna nävar. Två erfarenheter av detta. Folk kan inte köra om, trots fri sikt och tom väg. Christopher fick känna på hur det är att vara "gubben i Volvon". Gissar att det sved ordentligt att få känna på hur det är att vara den hatade bromsklossen.

Hojarna stod på släpvagn, därav len låga farten.

Bara dumt med våld tycker jag.
Det har hänt även mig att folk agerat liknande när jag ska köra om, bla på Bogesund, men även ute på Ekerö. bilen har likosm försökt att spärra vägen när jag ska om, fast jag kört lugnt. Jag har då följt efter tills de stannat och sedan har jag verkat lite snäll/konstig/blåögd istället.

Typ

"Hej! Varför vinglar du över hela vägen?
-Ja ni kör ju som djur här, med era motorcyklar
"Är du full?"
-Nej, varför frågar du det?
"Ja du vinglarde ju över hela vägen"
-Jamen det är ju för att ni kör som djur här.
"Farbror blandar ihop, jag körde rakt. Det var du som vinglade, jag är ledsen men jag tror att jag måste ringa Polisen nu, du verkar inte nykter alltså, vad heter du? Jag har bara ditt regnr"

jag skulle inte i sådan situvation skicka min size 44 till väl valda delar av den människa som skickade ut en kratta/spade/strösocker,Sand framför mig.

En gubbe i en volvo 740 körde framför mig på bogesundsvägen för ngr år sedan då jag körde en TransAlp och bara njöt av solen och vägen.

Men han låg ca 50-55 på 70 sträckor och när jag kom på en raksträcka så gled han över på vänster sida och hindrade mig från att komma förbi..

Blev så förbannad att jag klämde mig förbi och när jag väl hade kommit förbi så ställde jag mig tvärs över vägen så han inte skulle komma fram.
Gick fram till honom och stack in armen i bilen,tog ut bilnycklarna och slängde dom på en åker på sidan av vägen och skrek åt han att om han gjorde om det där skulle jag orsaka honom så mycket skador att jag skulle få skaka galler i många år.

Sen åkte jag.

Bara dumt med våld tycker jag.
Det har hänt även mig att folk agerat liknande när jag ska köra om, bla på Bogesund, men även ute på Ekerö. bilen har likosm försökt att spärra vägen när jag ska om, fast jag kört lugnt. Jag har då följt efter tills de stannat och sedan har jag verkat lite snäll/konstig/blåögd istället.

Typ

"Hej! Varför vinglar du över hela vägen?
-Ja ni kör ju som djur här, med era motorcyklar
"Är du full?"
-Nej, varför frågar du det?
"Ja du vinglarde ju som en full snok över hela vägen"
-Jamen det är ju för att ni kör som djur här.
"Farbror blandar ihop, jag körde rakt. Det var du som vinglade, jag är ledsen men jag tror att jag måste ringa Polisen nu, du verkar inte nykter alltså, vad heter du? Jag har bara ditt regnr"

Joo visst är det lätt att i efterhand tänka logiskt men inte då,han gjorde enligt mig allt för att preja av mig från vägen då jag försökte köra förbi.

Jag är ingen mönsterknutte med min bullriga hoj, du mfl är nog bättre hoj-ambassadörer än jag. Men det jag försöker hålla på är om jag tex ska åka ut till Adelsö från stan för att njuta av den roliga vägen. Så vet jag ju var kamerorna på den vägen. Så då brukar jag välja att passera dessa kameror i laglig fart. Men såklart så har det hänt att jag på obekanta vägar råkat svisha förbi en för mig okänd kamera för fort med hojen.

En annan sak jag definitivt tror kan reta upp bilister ordentligt är om man väljer att bränna om ett tåg med bilar som just ögontjänat ned till laglig fart vid en kamera. Det triggar nog avundsjuka tankar, plus att en del bilister säkert ilsknar till vid misstanken att de tror sig kunna åka på böter genom att hamna på en kamerabild triggad av en omkörande hoj. Så jag brukar definitivt även undvika att plocka bilar när de radat upp sig för en snygg passage av kamera, sådana omkörningar tror jag nämligen sticker i ögonen. Bättre att vänta lite.

Förlåt Jörgen men det är så skoj att göra så :yoparty 10 bilar man kör om i 80-blås bara för bilen längst fram bestämt att det är 50 förbi kamerorna på 70-sträckor :tummenupp Det känns bara så underbart :rodnar

Förlåt Jörgen men det är så skoj att göra så :yoparty 10 bilar man kör om i 80-blås bara för bilen längst fram bestämt att det är 50 förbi kamerorna på 70-sträckor :tummenupp Det känns bara så underbart :rodnar

Ja om ngn kör 50 förbi en kamera på 70 sträcka så är det väl än annan sak. :D

Men "underbart" vetefan om jag tycker:gnissla Mest jobbit att köra flera som ligger bakom en väglus tycker jag. Hela situationen stinker av uppdämd irritation. Ett tu brister det för ngn bilförare längre fram i kön som också kastar sig ut, fast utan att ha vridit på huvet. Sen är man plötsligt tre i bredd och naturligtvis kommer mötet då.

Tycker det är mer underbart när det är fritt framför hojen.

Sen åkte jag.

HAHAHA, det där var ta mig fan det roligaste jag läst på sporthoj sedan jag blev medlem!

Nu är jag nästan glad igen trots att jag blev påkörd av en bilist i vaxholm på eftermiddagen och har en trasig hoj i garaget och ett ben som värker.

Ja om ngn kör 50 förbi en kamera på 70 sträcka så är det väl än annan sak. :D

Men "underbart" vetefan om jag tycker:gnissla Mest jobbit att köra flera som ligger bakom en väglus tycker jag. Hela situationen stinker av uppdämd irritation. Ett tu brister det för ngn bilförare längre fram i kön som också kastar sig ut, fast utan att ha vridit på huvet. Sen är man plötsligt tre i bredd och naturligtvis kommer mötet då.

Tycker det är mer underbart när det är fritt framför hojen.

Man har oftast accelerationen på sin sida jämfört med en vanlig Audi-kombi :tummenupp Om man irriterar sig på folk som kör om regelrätt då har man lite problem :tungan När du väl kört om hela karavanen uppnår du din frihet framför hojen ;)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla