Stoppa snabbåkande mc-förare.

Frågan om reg-skylt fram på MC är liksom typ död, just nu..

http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=7692
& http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=7770

Sen kan ju diskutera problemets storlek;
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=7695

Hursomhälst - Håll hastigheten framför kameran - så vi i fortsättningen, kan unvika flera infekterade diskussioner och krav på lagstiftning, endast för MC!

Nb; Tycker faktisk (vi) på SMC lyckadas ganska bra.
Nb; Japp, kan nog ha en känsla av elektronikken kommer närmare - men, jag tror inte det blir så att vi kommer få hastighetsbot via ett sånt GPS system. Däremott, kommer det sannolikt att bli billigare att försäkra sporthojen - med risken att ersättning vid olycka kan reduceras om hastigheten var aldeles för hög!!
http://crashrecorder.ch/ marknadsförs agressivt i Schweiz av ett försäkringsbolag för bil..
-> LF nekade ersättning i en sportbilsolycka, eftersom hastigheten var aldesles för hög. Och detta beslut blev stadfästad i dom - så kör med omtanke..

Nja. Jag råkar veta vem som skrev detta. Han har en bit kvar till pensionen och åker BMW 540 till vardags. Men han bor i Kumla och har dödsolyckan där förra året i färskt minne.

Jaså,från AP?

Trodde han hade en lite mer sansad syn på detta med fordon och förare och vems fel det är när det inte funkar.

Henrik

Jag brukar ta det piano även när jag passerar kameraskåp på hojen. Känns bara dumt att bidra till negativ statistik. Finns så mycket lågtrafikerade vägar man kan dra full makaron på utan att störa ändå. Tom här i Sthlm.

Mja...
För andra men inte för dig Jörgen!
Vill minnas att jag hörde dig bortåt Knivsta när du drog från mig nära Danmarks kyrka precis vid södra påfarten i Uppsala.

Så försök inte bullerpojken! :D

Kommer att skita i kameror även i fortsättningen! De har ingen annan funktion mer än tjäna pengar på trafikanter. Då de mer eller mindre nu har statestik på hur illa dem "skyddar" trafikanterna från olyckor så mörkar de fett för att få behålla dessa kassakor f´låt jag menade skydd:rolleyes: Angående framtidens gps sändare så är det nog bara att plocka bort denna när du vill brassa och ha den på när du inte gör det! Hade det funnits riktig vilja att få bort olyckorna hade man inte byggt vidare på vägnätet som den ser ut idag!

Kommer att skita i kameror även i fortsättningen! De har ingen annan funktion mer än tjäna pengar på trafikanter. Då de mer eller mindre nu har statestik på hur illa dem "skyddar" trafikanterna från olyckor så mörkar de fett för att få behålla dessa kassakor f´låt jag menade skydd:rolleyes: Angående framtidens gps sändare så är det nog bara att plocka bort denna när du vill brassa och ha den på när du inte gör det! Hade det funnits riktig vilja att få bort olyckorna hade man inte byggt vidare på vägnätet som den ser ut idag!

Haha, Krystmarodören goes biking.. Akta så ingen åker förbi och aktiverar kameran medan du sitter där uppe och trycker, dom bilderna kommer garanterat i aftonbladet..

De bidrar också till negativ statistik som får förbudsivrare att komma i brallan. Tänk på det och sänk farten framför kamerorna.

Kommer att skita i kameror även i fortsättningen! De har ingen annan funktion mer än tjäna pengar på trafikanter.

Oavsett vad du tror att de har för syfte. Den dagen det kommer ett seriöst förslag på att förbjuda sporthojar. Tror du att det då hjälper oss mc-förare att de som är för förslaget har bilder på en massa idioter blåser förbi i 200kmh+ på slangen?

Är det så jobbigt att slå av lite där man vet att det finns en kamera?

Angående framtidens gps sändare så är det nog bara att plocka bort denna när du vill brassa och ha den på när du inte gör det!

Den lär ju för det första inte sitta löstagbar på styret likt en bil-gps.
Och för det andra blir det ju utomordentligt enkelt för polis att bötfälla alla som inte har gps:en/sändaren whatever påslagen.

Men kör på du! Så har vi åtminstone en att tacka den dagen vi (vi=mc-förare) har resterande 9.000.000 svenskar mot oss för att de tröttnat. :krama

Rent logiskt så kan jag hålla med.
Med tanke på hur många som brassar helvet med ljuddämparatrapper, så är jag förvånad över att det inte klämts åt mer än det gjort.

Men det gäller ju inte mig.
Jag har alltid full kontroll och alla älskar ljudet av min moped.

Mja...
För andra men inte för dig Jörgen!
Vill minnas att jag hörde dig bortåt Knivsta när du drog från mig nära Danmarks kyrka precis vid södra påfarten i Uppsala.

Så försök inte bullerpojken! :D

Men det var ju ute på Uppsala-slätten, nattomma vägar och inga fartkameror heller :D
Men visst får jag ngt damp-ryck på dåligt valda ställen jag med.

Last edited:
Kommer att skita i kameror även i fortsättningen!

Vi har i år tillsvidare rekord med lägsta antal dödade i trafik - en tuff vinter vart alla bilister har tatt det lugnt. Det betyder att av andelen dödade i trafikken blir andelen MC vara signifikant högre, när 2010 slutar!
Oavset vettiga förklaringar - kommer detta medföra ett ökad politisk tryck på att MC olyckor måste reduceras...

För ett år sedan hadde jag möte en tonangivande politiker, som är störkt emott ägaransvar - och budskapet var tydigt. Ser vi fler bilder av fartfantomer på MC på bakhjul fram för kameraskåpen - får vi en politisk MC diskussion som vi inte kan eller vill försöka att vinna!

Enda lösningen är att göra som vi gjorde 2009 - unvika att komma på bild!

Den lär ju för det första inte sitta löstagbar på styret likt en bil-gps.
Och för det andra blir det ju utomordentligt enkelt för polis att bötfälla alla som inte har gps:en/sändaren whatever påslagen.

Vakna upp och kolla vad som är på väg.

GPS kan inte användas rättsligt i längden då det kontrolleras av Amerikanska Millitären.

Varför tror ni EU finansierar Gallileo (EUs eget GPS sysem) med milliarder och åter milliarder av våra skattepengar

://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article337233.ece

Jo för att kunna införa automatisk övervakning av alla fordon. Då måste myndigheterna ha sitt eget GPS system i EU de kontrollerar fullt ut.

Systemet planeras fullt utbyggt under 2013 och beräknas då ha sysselsatt 150 000 personer till en sammanlagd kostnad av 10 miljarder euro. Projektledningen utövas av GJU, Galileo Joint Undertaking, som är tillsatt av Europeiska kommissionen och ESA.

Last edited:
Vakna upp och kolla vad som är på väg.

GPS kan inte användas rättsligt i längden då det kontrolleras av Amerikanska Millitären.

Varför tror ni EU finansierar Gallileo (EUs eget GPS sysem) med milliarder och åter milliarder av våra skattepengar

://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article337233.ece

Jo för att kunna införa automatisk övervakning av alla fordon. Då måste myndigheterna ha sitt eget GPS system i EU de kontrollerar fullt ut.

Systemet planeras fullt utbyggt under 2013 och beräknas då ha sysselsatt 150 000 personer till en sammanlagd kostnad av 10 miljarder euro. Projektledningen utövas av GJU, Galileo Joint Undertaking, som är tillsatt av Europeiska kommissionen och ESA.

Hajar inte vad det är jag ska vakna upp och kolla vad som är påväg? :(
Jag skrev "gps/sändaren/whatever.." och med det menade jag ungefär "vilket system som nu kommer att användas".. för att det blir någon form av automatisk övervakning kan vi nog vara ganska säkra på. T ex så finns ju RFID redan i mkt av det man använder dagligen, så integriteten är redan körd ändå..

Last edited:
Hajar inte vad det är jag ska vakna upp och kolla vad som är påväg? :(
Jag skrev "gps/sändaren/whatever.." och med det menade jag ungefär "vilket system som nu kommer att användas".. för att det blir någon form av automatisk övervakning kan vi nog vara ganska säkra på. T ex så finns ju RFID redan i mkt av det man använder dagligen, så integriteten är redan körd ändå..

Nej, du behöver självklart inte vakna upp.... du är den enda som verkar vaken i tråden och som också verkar fatta vad som är på väg. Det var riktat till övriga som verkar tro att detta är utopi.

Att EU-staterna just nu lägger 100.000.000.000 kr på detta har ju sina anledningar och fordon/övervakning/vägskatt är drivern nummer 1 behöver man ju inte vara Einstein för att fatta.

Först ut är tunga trafiken men bilar och MC kommer inte långt efter....

I USA är det på väg med Remote-Shutdown också, så polisens biljakter är snart ett minne blott.....

10 milliarder Euro eller 100 milliarder kr av våra skattepengar spenderas på detta övervakningssytem så att avfärde det som en skröna går inte.

Last edited:
Enda lösningen är att göra som vi gjorde 2009 - unvika att komma på bild!

Bild kan man vara med på.
Finna många fotografer på bandagar med SMC, Actionpics, Racingworld mm mm.
Åk dit och gasa istället...
Riskfritt för laserpickor, stubbar träd wireräcken å så vidare... :tummenupp

Att EU-staterna just nu lägger 100.000.000.000 kr på detta har ju sina anledningar och fordon/övervakning/vägskatt är drivern nummer 1 behöver man ju inte vara Einstein för att fatta.

Nja, jag tror inte man lägger en siffra med så många nollor i för att försöka uppnå Nollvisionen™ och bötfälla motorcyklister som kör lite för fort. Bilden är nog större än så. Både USA och Ryssland har var sitt globalt positioneringssystem (GPS och GLONASS). GLONASS är nästan återställt i fullt fungerande skick efter att nån där borta glömde stora servicen på 90-talet. Kina håller också på att utveckla ett system som heter Compass.

Om EU ska kunna agera som en militär maktfaktor så ser man det som nödvändigt i sin strategi att ha ett eget positioneringssystem som är oberoende av nuvarande/blivande stormakter.

Att det sedan finns en mängd roliga sätt att övervaka oss medborgare, med och utan positioneringssystem i fordonen, det är en bonus! :tummenupp

Känns inte riktigt som att de behöver ha en GPS/Galileo i min hoj när de redan kan övervaka min mobil/kreditkort/SL-kort/passerkort/osv.

Jag brukar ta det piano även när jag passerar kameraskåp på hojen. Känns bara dumt att bidra till negativ statistik. Finns så mycket lågtrafikerade vägar man kan dra full makaron på utan att störa ändå. Tom här i Sthlm.

Tänk om fler kunde tänka så, då hade vi sluppit mycket av debatten.:tummenupp

Tänk om fler kunde tänka så, då hade vi sluppit mycket av debatten.:tummenupp

Jag är ingen mönsterknutte med min bullriga hoj, du mfl är nog bättre hoj-ambassadörer än jag. Men det jag försöker hålla på är om jag tex ska åka ut till Adelsö från stan för att njuta av den roliga vägen. Så vet jag ju var kamerorna på den vägen. Så då brukar jag välja att passera dessa kameror i laglig fart. Men såklart så har det hänt att jag på obekanta vägar råkat svisha förbi en för mig okänd kamera för fort med hojen.

En annan sak jag definitivt tror kan reta upp bilister ordentligt är om man väljer att bränna om ett tåg med bilar som just ögontjänat ned till laglig fart vid en kamera. Det triggar nog avundsjuka tankar, plus att en del bilister säkert ilsknar till vid misstanken att de tror sig kunna åka på böter genom att hamna på en kamerabild triggad av en omkörande hoj. Så jag brukar definitivt även undvika att plocka bilar när de radat upp sig för en snygg passage av kamera, sådana omkörningar tror jag nämligen sticker i ögonen. Bättre att vänta lite.

Last edited:
Som vanligt är gemene mans verklighetsuppfattning lite sned. Men å andra sidan bidrar ju jag själv inte till att hålla något gott rykte. Kör som hin håle var efter mig ibland (har han blåljus?).

Typiskt gnälliga jävla pensionärer i Nerikes Allehanda, samma jävla gnäll varje dag, de byter bara ut vissa ord, motorcykel, festivaler, uteserveringar.. kan dom inte bara bosätta sig i en jävla skog och leva i tysthet tills det är över?

Hahahaha:tummenupp BÄSTA!!!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...