Helldriver
Ny medlem
Nja, jag tror inte man lägger en siffra med så många nollor i för att försöka uppnå Nollvisionen™ och bötfälla motorcyklister som kör lite för fort. Bilden är nog större än så. Både USA och Ryssland har var sitt globalt positioneringssystem (GPS och GLONASS). GLONASS är nästan återställt i fullt fungerande skick efter att nån där borta glömde stora servicen på 90-talet. Kina håller också på att utveckla ett system som heter Compass.
Om EU ska kunna agera som en militär maktfaktor så ser man det som nödvändigt i sin strategi att ha ett eget positioneringssystem som är oberoende av nuvarande/blivande stormakter.
Att det sedan finns en mängd roliga sätt att övervaka oss medborgare, med och utan positioneringssystem i fordonen, det är en bonus!
Känns inte riktigt som att de behöver ha en GPS/Galileo i min hoj när de redan kan övervaka min mobil/kreditkort/SL-kort/passerkort/osv.
Nej självklart är det inte Nollvision som driver denna 100 milliarder satsning.
Ej heller militären, EU styrkan är väldigt integrerad i Nato och där används USAs GPS system.
Nej, har en kollega som jobbar med Bryssel och drivkraften är skatter, nämligen oilka typer av skatter på vägarna, man vill bort fån dyra portaler för tex trängselskatter eller avgifter på motorvägar.
Det är det som driver Gallileo, möjligheten att trängselskatt och transportskatta mobilt, utan portaler eller kontroll och betalstationer, tunga trafiken är först ut att drabbas, men alla fordon dras med förr eller senare.