Stod ni vid lågfarten. Röstning

Stod eller satt du på lågfarten?

• Antal röstningar
    0
jag "tvingar" (för att min trafiklärare tvingade mig) alla mina elever att stå upp , sen att de flesta int vågar stå upp på uppkörningen är en annan sak , men man blir oftast bättre på krypkörningen efter att man testat att stå upp

det är intressant att efter att man säger till eleverna att det är okej om du andas så är det många som kör tre gånger så bra

Tycker jag du gör helt rätt i eftersom att det oftast går bättre på ett sätt om vet att det finns två.

Känner man sig så osäker på lågfarten att man ställer sig upp för att försöka hjälpa till med kroppen pga att man inte behärskar hojen genom att bara "dra i spakarna" och låta hojen göra jobbet gör man sig själv en björntjänst:gnissla

jo man tycker det men trafikverket hatar uppenbarligen motorcyklister och alla som vill bli motorcyklister så dom kommer upp med idiotiska saker som att inte sätta ner foten och inte bromsa.

Nu låter du helnojjig, vadå hata och inte få bromsa:3freak

Känner man sig så osäker på lågfarten att man ställer sig upp för att försöka hjälpa till med kroppen pga att man inte behärskar hojen genom att bara "dra i spakarna" och låta hojen göra jobbet gör man sig själv en björntjänst:gnissla

Saken är den att jag inte har råd att misslyckas med lågfarten, sedan är det inte så att jag känner mig osäker utan vill bara få ut mer kontroll för att slippa ta ut svängarna till gränsen som jag måste när jag sitter, sedan hälften in på slalombanan så ska man göra en 180 graders sväng för att kuunna åka tillbaka, jag kan dra i styrstoppet där när jag sitter och är nära nog att komma utanför linjen eftersom att jag måste hålla en fart så jag inte tappar hojen, står jag upp så undviker jag att köra utanför linjerna och får bra med marginal till dom. så det handlar inte om att jag känner mig osäker på lågfarten utan att jag vill vara 100% på att jag klarar den. sedan får jag mer kontroll eftersom att ajg kan lägga den lilla kroppsvikt jag har som motvikt och ddärför kan jag luta hojen mer och få kortare svängradie.
Jag är en spinkig liten jävel som inte väger så himla mycket, min kroppsvikt bidrar till att jag föredrar att stå.

Detta med att inte få bromsa, Man skall inte bromsa under lågfarten utan bara använda kopplingen för gas/broms.
detta finner jag också enklare att göra när jag står eftersom att jag helt släpper tanken på att behöva sakta ner eftersom jag kan köra saktare när jag står men samtidigt behålla total balans.

Lär dig den sittandes så minimerar du alla tveksamheter och risker för att nån konstig kontrollant skulle få för sig att det inte är ok att stå. Så svårt är det inte! :tummenupp

På vilket sätt har man nytta av krypkörning ala uppkörning senare i livet? :7peta

Förstår fortfarande inte riktigt poängen med lågfarten, nu när det går riktigt långsamt är de bekvämt att dra ut foten och det har väl ingen dött av? Lägger fokus på helt fel saker vid uppkörning...

Man använder det väldigt mycket när man kör i stan. Speciellt när man kör i köer, då vill man inte fäppla med fötterna nere.

Sen tycker jag det mer än ofta visar sig att folk som nästan aldrig sätter ner fötterna vid lågfart är de som kör bäst i hög fart också. Balans är balans, oavsett fart. Det är dessutom en färskvara som man måste öva.

Skrytmode on: Själv stannade jag faktiskt 2 ggr under min lågfart, sittandes. De ni! :hihi Skrytmode off.

:D

På vilket sätt har man nytta av krypkörning ala uppkörning senare i livet? :7peta

Krypkörningen ger grunderna i motstyrning och hastighets anpassning för tänkt färdväg i lugnt tempo utan hjälp eller negativ inverkan av gyrokrafter. Misstag visar sig tämligen omgående med oftast odramatiska följder, om man nu inte står på fotpinnarna, då är det långt ner till backen:näsblod

känns som om vi i smyg har gått Offtopic.

5 av 182 som röstat nu har stått upp, dom har klarat lågfarten ståendes och har sedan klarat resten av uppkörningen.
177 av 182 satt ned eftersom att dom inte tänkt på att göra lågfarten på något annat sätt eller så vågade dom inte pga. nervositet.
vissa som svarat i tråden säger att dom skulle ha gjort den ståendes om dom gjort den idag, andra verkar lite småsura på att folk tog en lättare väg genom att stå upp och få mer kontroll.

Jag är en lång och smal kille på lätta 45kilo, denna vikt kan jag överföra bättre till balansen om jag står upp och kan planera hur jag ska lägga den lilla kroppsvikt jag har för att motverka hojen så att jag kan få den mer lutandes utan att jag trillar ner på backen.

Jag hade lärt mig den sittandes om jag varit du, lär dig hur du flyttar ut kroppen genom att sätta dig längre ut på sadlen mm så tar inte styrstoppet i. Jag har bara hört att man får sitta ner men det är mycket möjligt att man får stå om du nu säger så? Vet att innan när dem lärde ut garagesvängen fick du stå men att den så kallade manöverbanan lågfart ska göras sittandes. Letade runt efter källor till detta men hittade inget tyvärr. Dock hade jag som sagt lärt mig den sittandes inför uppkörningen för om du skulle få en nitisk provförättare som kanske bestämmer sig för att dra ner på det totala resultatet pga att du stod upp på lågfarten hade du nog inte kunnat förlåta dig själv.

Körde upp idag och alla 4 som var där satt i krypkörningen. Dock satte alla andra ner sina fötter i backen också. En kille nästan "gick" runt med hojen med båda fötterna i backen och klarade det medan en tjej som doppade ner foten lite kuggade, i för sig så drog hon ner koner i högfarten två gånger.

På en Enduro är det ju en barnlek att stå, pga det höga styret. Men hur korta är alla egentligen, står jag på en streethoj så ser man ju ut som en "Ostbåge", dvs inge vidare för balasen. Att stå på en RR får en ju att se ännu dummare ut..:rolleyes:

Körde upp idag och alla 4 som var där satt i krypkörningen. Dock satte alla andra ner sina fötter i backen också. En kille nästan "gick" runt med hojen med båda fötterna i backen och klarade det medan en tjej som doppade ner foten lite kuggade, i för sig så drog hon ner koner i högfarten två gånger.

Klarade du dig?

På en Enduro är det ju en barnlek att stå, pga det höga styret. Men hur korta är alla egentligen, står jag på en streethoj så ser man ju ut som en "Ostbåge", dvs inge vidare för balasen. Att stå på en RR får en ju att se ännu dummare ut..:rolleyes:

Det är därför offroad hojar är så bekväma vid låga farter tycker jag, sedan att man slipper se ut som ett retard hjälper ju också. :tummenupp

Förstår fortfarande inte riktigt poängen med lågfarten, nu när det går riktigt långsamt är de bekvämt att dra ut foten och det har väl ingen dött av? Lägger fokus på helt fel saker vid uppkörning...
Det är för att visa att du har kontroll på hojen och därmed kan balansera den i lågfart. Har du inte kontroll på hojen när det går sakta, hur stor kontroll har du då på hojen i 100+ på en kurvig väg? :död

jo man tycker det men trafikverket hatar uppenbarligen motorcyklister och alla som vill bli motorcyklister så dom kommer upp med idiotiska saker som att inte sätta ner foten och inte bromsa.
Som sagt, du ska visa att du kan balansera och har kontroll på hojen. Sätter du ner foten rejält hade du inte kontroll på den ;)

Det är därför offroad hojar är så bekväma vid låga farter tycker jag, sedan att man slipper se ut som ett retard hjälper ju också. :tummenupp
Du ser inte ut som ett miffo om står eller om du sitter på en offroad hoj.

Sluta klaga, gå ut och träna mera på låg farten! För som du gnäller på hur de är att göra den sittandes är det uppenbart att du är för dålig för att du inte har tränat tillräckligt på lågfarten/sitta under den!!! :huvet

känns som om vi i smyg har gått Offtopic.

5 av 182 som röstat nu har stått upp, dom har klarat lågfarten ståendes och har sedan klarat resten av uppkörningen.
177 av 182 satt ned eftersom att dom inte tänkt på att göra lågfarten på något annat sätt eller så vågade dom inte pga. nervositet.
vissa som svarat i tråden säger att dom skulle ha gjort den ståendes om dom gjort den idag, andra verkar lite småsura på att folk tog en lättare väg genom att stå upp och få mer kontroll.

Jag är en lång och smal kille på lätta 45kilo, denna vikt kan jag överföra bättre till balansen om jag står upp och kan planera hur jag ska lägga den lilla kroppsvikt jag har för att motverka hojen så att jag kan få den mer lutandes utan att jag trillar ner på backen.

Shit pommes frites.. 45 kilo? Då finns man ju i princip inte. Vad går du på för diet? P.s Jag är fet och vill banta. Och jag minns inte uppkörningen, det var för längesen nu.
Tror jag satt ner. Africa 750 körde jag upp på iaf, klumpig satan..

Men satan vad ni klagade då! Det är bara för ni inte kan göra lågfarten prickfritt som ni klagar! :arsele
Till topic, jag satt med benen över styret!!

Det är för att visa att du har kontroll på hojen och därmed kan balansera den i lågfart. Har du inte kontroll på hojen när det går sakta, hur stor kontroll har du då på hojen i 100+ på en kurvig väg? :död

Det tycker jag är så olika det kan bli men okej.

Till att börja med om du kör snabbt har du ett sjukt grepp så att du kan lägga hojen en massa och hänga ut från hojen, prova göra det på lågfart och se vad som händer :3freak

Håller inte med dig!

Men satan vad ni klagade då! Det är bara för ni inte kan göra lågfarten prickfritt som ni klagar! :arsele
Till topic, jag satt med benen över styret!!

Klarade lågfarten utan anmärkningar båda gånger men förstår fortfarande inte poängen med den :P

Det tycker jag är så olika det kan bli men okej.

Till att börja med om du kör snabbt har du ett sjukt grepp så att du kan lägga hojen en massa och hänga ut från hojen, prova göra det på lågfart och se vad som händer :3freak

Håller inte med dig!
Vad har gyro effekter och nerlägg att göra med lågfart? :va
Du ska göra lågfarten för att visa att du kan hantera hojen säkert och har kontroll på den, alla muppar kan hålla en hoj uppe i högfart. De är när du kör sakta du behöver en viss balans för att hantera den, och vad är viktigast att visa att du kan? Hålla den rak med kraft och gyroeffekter i hög fart eller visa att du har balans nog att kunna köra 20m i gångfart?

Vad har gyro effekter och nerlägg att göra med lågfart? :va
Du ska göra lågfarten för att visa att du kan hantera hojen säkert och har kontroll på den, alla muppar kan hålla en hoj uppe i högfart. De är när du kör sakta du behöver en viss balans för att hantera den, och vad är viktigast att visa att du kan? Hålla den rak med kraft och gyroeffekter i hög fart eller visa att du har balans nog att kunna köra 20m i gångfart?

Givetvis, det är poängen. Alla kan också använda sina ben och fötter om det skulle behövas på lågfarten i vardagslivet så förstår inte poängen varför man kuggar om man skulle behöva sätta ner en fot på lågfarten i Sverige?

Tror inte uppkörningen ser likadan ut i andra delar av världen.

Back