Stod ni vid lågfarten. Röstning

Stod eller satt du på lågfarten?

• Antal röstningar
    0
Snabb fråga, va säger dom på Trafikverket månne??

Vad jag har hört från dom som pratat med uppkörnings människor så är det helt ok att stå.
Men är fortfarande halft osäker, Dock så har ju några få människor stått upp enligt vad dom röstat så jag gissar att trafikverket skiter i hur man gör.

Körde den sittandes men efter att alla hade kört så frågade en om man fick stå upp.... det fick man! :banana

jag tycker samma sak men fick förklarat att det var bästa sättet att visa kopplingskontrol när man kör.
tycker man kunde ha fått köra på en rak linje och hålla sig i lågfart istället då men det var tydligen inte lika bra. :dummer

Kopplingskontroll? HAHA ptja, tycker finkänsligheten är 100 gånger lättare med fingrarna än med fötterna även om jag tycker det är snorenkelt där med. Kan man växla så vinner man väl :p

4st har röstat att dom stod på lågfarten, vem vare? VEM VARE SOM STOD?

Dom har inte sagt nåt om stödhjul heller va :)

Edit, tur att TS stavade stod rätt annars hade det blivit ett jävla liv.

Last edited:
Körde upp sittandes på min Surgixxer. Hade jag stått upp hade det sett rätt fånigt ut :P Men med en mer neutral hoj tror jag att det är helrätt att stå upp!

4st har röstat att dom stod på lågfarten, vem vare? VEM VARE SOM STOD?

Dom har inte sagt nåt om stödhjul heller va :)

Edit, tur att TS stavade stod rätt annars hade det blivit ett jävla liv.

Hade varit kul att veta vilken slags hoj dom körde då, tror att det måste vara en där man sitter rakt som på en touring eller offroad.

Körde upp sittandes på min Surgixxer. Hade jag stått upp hade det sett rätt fånigt ut :P Men med en mer neutral hoj tror jag att det är helrätt att stå upp!

Hade en diskussion igår med en sporthojs medlem om detta och vi kom till slutsatsen att touring eller offroad funkar bättre än sport och naken hojar.

Får man stå upp på bromsprovet i 90km/h...?

får du säkert, ta på dig fladdriga kläder så du får mer luftmotstånd då också. :tummenupp

Jag körde upp på en kawa ninja, där så fanns det inget att vinna på att stå. Men om man gör som vissa körskolor, borrar upp en 650cc "funduro" och har som uppkörningshoj så är det klart att då blir det lättare om man står. Men då har man ju inte visat att man kan hantera en "riktig" tung motorcykel (läs landsvägshoj).

Jag körde upp på en kawa ninja, där så fanns det inget att vinna på att stå. Men om man gör som vissa körskolor, borrar upp en 650cc "funduro" och har som uppkörningshoj så är det klart att då blir det lättare om man står. Men då har man ju inte visat att man kan hantera en "riktig" tung motorcykel (läs landsvägshoj).

Men där beror det ju på vad man ska köra efter att man gjort uppkörningen, du som skulle köra sporthoj kanske inte vill köra upp med något som är lättare att göra uppkörningen på, men någon som ska köra motard eller offroad kanske det fungerar på.

jag som ska köra en xr 125 på uppkörningen och efter vinner bara på att stå upp eftersom att jag visar att jag kan hantera min hoj och göra det säkrare för mig och mina medtrafikanter, varför skulle jag sitta ner och köra lågfart i trafik när jag kan stå upp och göra mig mer synlig och undviker att vingla eller åka omkull.

Vad jag har hört från dom som pratat med uppkörnings människor så är det helt ok att stå.
Men är fortfarande halft osäker, Dock så har ju några få människor stått upp enligt vad dom röstat så jag gissar att trafikverket skiter i hur man gör.

Så här i efterhand så hade nog jag stått upp, fast det är ju iaf 10 år sen jag tog mitt kort, fast jag kommer i håg att jag testade att stå upp och göra garagevändningen på bilskolan, å det va fan så mycket lättare än att sitta, men fick app app av bilskoleläraren..

Tycker det är jävligt B att de har lågfart men inte högfart.
Det är ju där olyckorna händer lixom.

Utbildningen borde ske i farter > 200, då skulle folk vara bättre förberedda när de fick lappen.

Så här i efterhand så hade nog jag stått upp, fast det är ju iaf 10 år sen jag tog mitt kort, fast jag kommer i håg att jag testade att stå upp och göra garagevändningen på bilskolan, å det va fan så mycket lättare än att sitta, men fick app app av bilskoleläraren..

Körskolor verkar inte gilla att man står och det blir lättare, men det kanske är för att dom ska lura i folk fler lektioner så dom får mer pengar.

Men det finns inget som säger att man inte får stå upp vilket borde betyda att dom inte kan kugga en för något man får göra.
Sedan att det blir lättare att hantera hojen borde dom gilla att man väler ett sätt man är säker att man kan hantera hojen.

Nej men det kan bli det som får dom att kugga en för något annat om dom är lite tveksamma. T ex om man har kört prickfritt och sen gör nån liten miss mot slutet så kan dom se mellan fingrarna på det men om man tar lätaste utvägen som kanske inte är den bästa men ändå godkänd så kanske dom tycker att man ska köra prickfritt för resten av uppkörningen och inte ser mellan fingrarna när man gör den där lilla missen.

förarprövarna tillåter självklart att man står upp vid krypkörningen men då ska man ju oxå behärska det ,

med en offroadhoj är det ju nästan lag på att man står upp ,

hade en HD883 och den tyckte jag det var lättare att stå upp på skjutspinnarna än att sitta ner och krypköra ,

att träna krypkörning ståendes tycker jag är bra för då fattar kroppen lättare hur den ska göra när man sitter ner sen ,

så pröva gärna båda metoderna och välj den lättaste

ps glöm int att andas ds

det är förvånadsvis många trafiklärare som int tycker att man ska stå upp vid krypkörning fast det kan i en del fall vara lättare

Nej men det kan bli det som får dom att kugga en för något annat om dom är lite tveksamma. T ex om man har kört prickfritt och sen gör nån liten miss mot slutet så kan dom se mellan fingrarna på det men om man tar lätaste utvägen som kanske inte är den bästa men ändå godkänd så kanske dom tycker att man ska köra prickfritt för resten av uppkörningen och inte ser mellan fingrarna när man gör den där lilla missen.

Det vet man inte förens man har gjort uppkörningen.
Men varför ska man göra det svårare än det redan är, när man kan göra det bättre och snyggare på ett lättare sätt.
Hade dom inte velat att vissa ska stå upp hade dom helt enkelt förbjudit det, nu har dom inte gjort det vilket betyder att dom inte har något emot att folk står upp, kuggar dom en för att man stod upp på lågfarten och klarade den prickfritt men sedan att man glömmer att kolla axeln en gång och godkänner en annan person som satt ner på lågfarten och (tex) välte en kon på högfarten så får man ju helt enkelt ifrågasätta detta beslut först hos han man gjorde uppkörningen och sedan trafikverket.

Men eftersom så få står upp på lågfarten kanske dom tycker det är kul att någon tar modet och står upp, men vafan vet jag.

förarprövarna tillåter självklart att man står upp vid krypkörningen men då ska man ju oxå behärska det ,

med en offroadhoj är det ju nästan lag på att man står upp ,

hade en HD883 och den tyckte jag det var lättare att stå upp på skjutspinnarna än att sitta ner och krypköra ,

att träna krypkörning ståendes tycker jag är bra för då fattar kroppen lättare hur den ska göra när man sitter ner sen ,

så pröva gärna båda metoderna och välj den lättaste

ps glöm int att andas ds

Offroad är gjord för att man ska kunna stå upp vid lägre farter och få mer kontroll så jag hååler helt med dig att det konstigt om folk skulle ogilla att man gjorde det.

Jag har gjort några lektioner sittandes och en ståendes och slutsatsen är att ståendes fungerar bättre på min hoj, klarar man det fläckfritt flera gånger i rad ståendes och 70-30 sittandes så väljer man ju ståendes varje gång tycker jag.

Intressant att du nämner andningen också, eftersom att jag kan lägga mer tryck neråt med händerna på styret kan jag koppla av mer och andas normalare vilket hjälper mig att vara lugn.

det är förvånadsvis många trafiklärare som inte tycker att man ska stå upp vid krypkörning fast det kan i en del fall vara lättare

Jag märkte det när jag testade ståendes först att min lärare inte gillade att jag gjorde det, att jag sedan klarade flera gånger i rad verkade han gilla ännu mindre.

Intressant att du nämner andningen också, eftersom att jag kan lägga mer tryck neråt med händerna på styret kan jag koppla av mer och andas normalare vilket hjälper mig att vara lugn.

Jag märkte det när jag testade ståendes först att min lärare inte gillade att jag gjorde det, att jag sedan klarade flera gånger i rad verkade han gilla ännu mindre.

jag "tvingar" (för att min trafiklärare tvingade mig) alla mina elever att stå upp , sen att de flesta int vågar stå upp på uppkörningen är en annan sak , men man blir oftast bättre på krypkörningen efter att man testat att stå upp

det är intressant att efter att man säger till eleverna att det är okej om du andas så är det många som kör tre gånger så bra

Back