Stod ni vid lågfarten. Röstning

Stod eller satt du på lågfarten?

• Antal röstningar
    0

waldorf

Singel och sökande
Gick med
2 Jun 2012
Hoj
Honda CB500 1998
Jag sökte men hittade inget och jag är intresserad av att se hur många (eller få) som stod upp på motorcykeln vid lågfarten.

anledningen till att jag undrar är att lågfarten går fantastiskt mycket lättare när jag står och detta verkar min trafikskolelärare inte gilla märker jag.
han säger att under dom 20+ åren som han har varit trafiklärare så har ingen gjort lågfarten ståendes eller ens frågat om det.

På risktvåan sade handledaren åt oss att på lågfarten vi gjorde där stå upp för att få mer kontroll (vilket jag tycker man får) och att han hade pratat med folk som håller i uppkörningen som säger att man gärna får stå upp.

//W

När jag hade banan uppsatt förra våren kom svärfar förbi med sin enduro.
Han fixade inte krypen sittandes men löjligt bra ståendes.
Kunde tom stå still vid konera och balansera. :Bugar
Själv klarade jag av den sittandes...2 ggr :rodnar

Körde den sittandes, visste inte ens att man fick stå på den :va

han säger att under dom 20+ åren som han har varit trafiklärare så har ingen gjort lågfarten ståendes eller ens frågat om det.

Det betyder kanske bara att folk har gjort som han sagt och därför inte frågat. Jag gjorde min uppkörning sittandes men ser inte varför man inte skulle få stå upp, det är ju som du säger mycket lättare. Lågfarten handlar ju om att använda den tekniken som gör det lättast att hålla balansen.

Ser inte varför det skulle vara dåligt så väl som på uppkörningen som i trafiken att stå när man känner för det.

Jag förstår inte heller det, är ju bara bra om man har mer kontroll borde man tycka :va

När jag hade banan uppsatt förra våren kom svärfar förbi med sin enduro.
Han fixade inte krypen sittandes men löjligt bra ståendes.
Kunde tom stå still vid konera och balansera. :Bugar
Själv klarade jag av den sittandes...2 ggr :rodnar

Jo, det är ju nästan så att jag också kan balansera stilla (nästan)

Körde den sittandes, visste inte ens att man fick stå på den :va

Dom verkar undanhålla det för väldigt många, risktvå handledaren var ganska trött på körskolor som tutar i folk att man måste sitta.

Det betyder kanske bara att folk har gjort som han sagt och därför inte frågat. Jag gjorde min uppkörning sittandes men ser inte varför man inte skulle få stå upp, det är ju som du säger mycket lättare. Lågfarten handlar ju om att använda den tekniken som gör det lättast att hålla balansen.

Du har ju rätt i det du säger och jag håller ju med.
det jag var mest intresserad var att se hur många som gjorde den ståendes (eller ens visste om att man fick stå)

Jag satt ner, som en flicka.

Men du klarade den iallafall. som en flicka, men ändå :tungan :krama

Är det bara jag som saknar alternativet

Ligga

i pollen..?

Hade varit kul att se nån av stuntarna här på forumet köra den på bakhjulet.

Har aldrig tänkt på det men när du säger det så, Gångfart på bakhjulet någon?

Det var det första vår kontrollant sa "jag vill inte se några cirkuskonster här idag". Jag reflekterade inte ens över att man kanske skulle ståt på hojen istället.

känns som att folk är för stressade för att tänka på att göra annat än sitta. :gråta

Är det bara jag som saknar alternativet

Ligga

i pollen..?

nä då hade det blivit rätt ju!

visst man kanske får stå, men lågfarten är ju till för att instruktören ska se hur man hanterar hojen och tar man lättaste vägen så kanske dom bedömmer det som att man inte är så säker på att hantera den...

Satt ner fast då var det garagesväng som gällde och inte lågfart på samma sätt som idag. Nu så här 20 år senare hade jag definitivt stått upp under garagesvängen/lågfarten om det nu inte hade varit så att hojen jag körde upp på inte direkt var optimal att stå och köra. Jag står ofta upp när jag kör generellt nu för tiden. Det gjorde jag inte tidigare men offroad-körandet på senare år har lärt mig en del. Nu känns det som att man SJÄLVKLART ska stå och köra! :tummenupp

Bra fråga. Tror faktiskt inte att så värst många vet om att man faktiskt får stå upp vid uppkörning. Finns ingen lag emot det.

visst man kanske får stå, men lågfarten är ju till för att instruktören ska se hur man hanterar hojen och tar man lättaste vägen så kanske dom bedömmer det som att man inte är så säker på att hantera den...

Men det finns inget som säger att man inte får stå upp vilket borde betyda att dom inte kan kugga en för något man får göra.
Sedan att det blir lättare att hantera hojen borde dom gilla att man väler ett sätt man är säker att man kan hantera hojen.

Satt ner fast då var det garagesväng som gällde och inte lågfart på samma sätt som idag. Nu så här 20 år senare hade jag definitivt stått upp under garagesvängen/lågfarten om det nu inte hade varit så att hojen jag körde upp på inte direkt var optimal att stå och köra. Jag står ofta upp när jag kör generellt nu för tiden. Det gjorde jag inte tidigare men offroad-körandet på senare år har lärt mig en del. Nu känns det som att man SJÄLVKLART ska stå och köra! :tummenupp

Bra fråga. Tror faktiskt inte att så värst många vet om att man faktiskt får stå upp vid uppkörning. Finns ingen lag emot det.

Offroad är ganska mycket stående tycker jag, fördelen är att man får starka ben av det. :banana

Verkar vara ganska få som vet att man får stå upp, frågan är då varför man inte kan hitta info om det så lätt, jag fick denna info på risk 2an och blev lite osäker på om det var rätt, men det var tydligen 100% rätt.

Förstår fortfarande inte riktigt poängen med lågfarten, nu när det går riktigt långsamt är de bekvämt att dra ut foten och det har väl ingen dött av? Lägger fokus på helt fel saker vid uppkörning...

Förstår fortfarande inte riktigt poängen med lågfarten, nu när det går riktigt långsamt är de bekvämt att dra ut foten och det har väl ingen dött av? Lägger fokus på helt fel saker vid uppkörning...

jag tycker samma sak men fick förklarat att det var bästa sättet att visa kopplingskontrol när man kör.
tycker man kunde ha fått köra på en rak linje och hålla sig i lågfart istället då men det var tydligen inte lika bra. :dummer

Snabb fråga, va säger dom på Trafikverket månne??

Back