Stinkande skinnställ, vad tvätta med?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag köpte ett beggat skinnställ som troligen har hängt länge i typ fuktig en källare och luktar därefter.
Har vädrat det och tvättat av det lätt med mildtvål men ingen större skillnad, vad finns det för bra medel och knep?
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Vette fan om inte det är värt att ta en sväng förbi en kemtvätt/skinntvätt och be dom kolla på det.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Handtvättmedel, ta med det in i duschen (inte på dig). Skölj ur det ordentligt med duschmunstycket. Gnugga insidan med handtvättmedlet i armar, ben rygg, ja överallt. Skölj ur ORDENTLIGT, många många gånger. Kan nypa i ändarna av ben och armar för att vattnet ska stanna och du liksom ska kunna "plaska" runt det lite i armen /benet.

Häng upp i luftig miljö, gärna där det fläktar (ute i skuggan), alt torkskåp på låg värme. Torkar på ett par dagar.

Olja in.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förutom tvätt, prova även att lägga stället ngt dygn i frysen. Lukt kommer ofta från bakterier/svamp som koloniserat stället. Du måste ta kål på dessa.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Vette fan om inte det är värt att ta en sväng förbi en kemtvätt/skinntvätt och be dom kolla på det.

Jag har haft ett skinnställ inne på kem för samma sak. Det blir rent på utsidan men luktar skit efter 2 gångers användning igen. måste gnugga ur skiten..
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag har haft ett skinnställ inne på kem för samma sak. Det blir rent på utsidan men luktar skit efter 2 gångers användning igen. måste gnugga ur skiten..

Okej, bra att veta. Du sparade just ett par hundra spänn åt TS :tummenupp
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Blöt stället o smörj in insidan me grönsåpa som förtvätt - det är antibakteriellt

Sedan den vanliga tvätte för att tvätta ur skiten och dom döda kolonierna av baciller.

Skölj mycket - många tror att tvättmedelstvätt delen av en tvätt är viktig - sköjlningarna är nästan viktigare för och bli av med allt organiskt material , det är som frystorkad mat för bacillerna när det blir fuktigt igen.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
nXFEz_wurthkartbrakecleaner.jpg
:näsblod
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tack för era svar, keep em coming.
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Tvätta enl. "Klockringarens" metod och torka. In med det i frysen enl. Jörgens metod, ta ut och lufta. Sen hänger du det i ett mindre utrymme, fyll en skål med ättika (det behövs nog inte asmycket) och låt det hänga där i några dagar. Ättikan är en mean stinkkiller :tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tvätta enl. "Klockringarens" metod och torka. In med det i frysen enl. Jörgens metod, ta ut och lufta. Sen hänger du det i ett mindre utrymme, fyll en skål med ättika (det behövs nog inte asmycket) och låt det hänga där i några dagar. Ättikan är en mean stinkkiller :tummenupp

Ättika dödar även svamp och bakterier, fina grejer.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Kan man inte bara köra det i en vanlig tvättmaskin eller tar det stryk där? Är nog läge att tvätta mitt ställ också efter ett antal ERF och bandagar... Ingen risk att nån stjäl det iallafall...
 

Mezze

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R6 600 cc 2000
Om inget funkar så kan du strunta i att duscha i två veckor. Då känner du ingen skillnad förhoppningsvis. :dummer
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jobbigt att bli kallad för "Sten Fungus" hela säsongen. :hihi
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Förutom tvätt, prova även att lägga stället ngt dygn i frysen. Lukt kommer ofta från bakterier/svamp som koloniserat stället. Du måste ta kål på dessa.

Nja. Bakterier dör inte av att läggas i frysen. (Vissa kvalster och parasiter - ja..)
Då skulle ju exempelvis mat få oändlig hållbarhet om man la den där...
Och inte svamp heller. Bröddeg som varit fryst går alldeles utmärkt att jäsa upp igen eftersom (jäst)svamparna bara tar det lite chill i väntan på lite värme igen.
Värme dödar bakterier - och då pratar vi 60 grader och uppåt beroende på typ/art/stam.
Dessa temperaturer är ju dock inte optimala för läder som torkar ut och spricker vid en sån behandling.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det stämmer säkert, vet bara att skidpjäxor träningsskor och annat som börjat få odör, ofta kan bättra sig av kyla. Måhända är det svamp som ger lukt i skor. Dock är det ju i det sammanhanget underligt att på tex rötsvamp har kyla bara fungistatisk effekt, så fort fuktighet och temp är rätt så är det full fart igen. Läste några urser på TräTek på KTH.

Apropå såpa så tror jag inte heller att den är antibakteriell, det tycks bara vara sk invertsåpa som är det. Utanför mitt kompetensområde.

Ättika vet jag dödar iaf viss svamp, gammalt knep för att tex döda/hålla bort mögelsvamp i tex plastbåtar.

När jag hyrt klätterkängor och skidpjäxor mm utomlands, så har jag noterat att de firmorna har ngn spray med vilken de invändigt sprayar alla persedlar efter återlämning, för att hindra svamp och bakterietillväxt. Jag vet inte vad de proffsmedlen heter. Borde ju finnas på sportbutiker.
Det är ju dock en livlig debatt ang just antibakteriella medel, man vill undvika spridning av dessa till konsumenter pga av resistensrisken. Kanske är därför jag inte sett såna medel i Sverige.



Nja. Bakterier dör inte av att läggas i frysen. (Vissa kvalster och parasiter - ja..)
Då skulle ju exempelvis mat få oändlig hållbarhet om man la den där...
Och inte svamp heller. Bröddeg som varit fryst går alldeles utmärkt att jäsa upp igen eftersom (jäst)svamparna bara tar det lite chill i väntan på lite värme igen.
Värme dödar bakterier - och då pratar vi 60 grader och uppåt beroende på typ/art/stam.
Dessa temperaturer är ju dock inte optimala för läder som torkar ut och spricker vid en sån behandling.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jurgen:fakta

Vanlig såpa har antibakteriell effekt

Visa gärna referens på det. Jag har bara hittat motsägande info på det. Frånsett sk invertsåpa.

Så här sent på lördagskvällen är väl annars det mest kända bakterie- och svampdödande medlet jag kan komma på...sprit.

Att tex blöta upp stället i säg vatten/t-rödblandning.

Om nu TS ställ verkligen stiner av sånt. Det kan ju faktist lukta om ett ställ enbart pga av "tainting", dvs aromater etc från omgivningen typ. Så går ju dock ur med tiden.

Det jag pratat om i tråden är ju mer när ställ, skor, hjälmar börjat lukta pga av svamp eller bakterier.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top