Stinkande skinnställ, vad tvätta med?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Nja. Bakterier dör inte av att läggas i frysen. (Vissa kvalster och parasiter - ja..)
Då skulle ju exempelvis mat få oändlig hållbarhet om man la den där...
Och inte svamp heller. Bröddeg som varit fryst går alldeles utmärkt att jäsa upp igen eftersom (jäst)svamparna bara tar det lite chill i väntan på lite värme igen.
Värme dödar bakterier - och då pratar vi 60 grader och uppåt beroende på typ/art/stam.
Dessa temperaturer är ju dock inte optimala för läder som torkar ut och spricker vid en sån behandling.

Angånende värme och bakterier.

Kör tvättmaskinen i 90 grader då och då med klorin och lite vittvätt utan vanligt tvättrmedel* , annars är det det en odlings kammare för baciller.

*Blanda Klorin och tvättmedel kan ge myckjet ohälssamma gaser - sök på nätet

Angånende värme och bakterier.

Kör tvättmaskinen i 90 grader då och då med klorin och lite vittvätt utan vanligt tvättrmedel* , annars är det det en odlings kammare för baciller.

*Blanda Klorin och tvättmedel kan ge myckjet ohälssamma gaser - sök på nätet
Ja det vet jag, tvättar alltid linne, handdukar etc i 95.

Här är text om bla vanlig såpa och desinfektion

http://sv.wikipedia.org/wiki/Desinfektion

Ja såpa är ju inte som Klorin - men det gör inte saken värre, lägga kläder i blöt i vanligt tvättmedel kan t.ex göra surströmming av högen - lägger man det i hyfsat fet såpalösning så blir det inte en bakteriesoppa:3freak

Miljövänligt tips:

Kör me såpa som sköljmedel i tvättmaskinen(eller doppa skiten i såpa lösningen inna tork) , ligger ju kvar en del och hämmar tillväxt av diverse amöbor:krama

Miljövänligt tips:

Kör me såpa som sköljmedel i tvättmaskinen(eller doppa skiten i såpa lösningen inna tork) , ligger ju kvar en del och hämmar tillväxt av diverse amöbor:krama

Gillar doften av såpa. Använder det ofta när jag skurar ur träbåten etc. Känns mer miljövänligt än Ajax mm.
Rena tidsmaskinen att känna den doften.

Sorry för OT TS

Jag köpte en skinnjacka begagnad för ett tag sedan som luktade som att den hängt år och dagar i ett garage. Där någon rökte. Jag testade med den här sprayen. Det gav ingen större effekt. Men efter att fått hänga luftigt och vädras ur i några veckor så luktar den nu i stort sett bara skokräm.

Kör det i tvättmaskinen. Låg temp och milt tvättmedel. Häng upp det och smörj in stället med läderbalsam eller fiskarsmorning stax innan det torkat.

Har gjort det många gånger och det fungerar alldeles utomordentligt.

Om det är ett färglatt ställ kan jag inte säga vad som händer med färgerna. Jag har ett grått och ett svart ställ.

Hyr en ångdammsugare/ångtvätt. ångan dödar alla bakterier som finns. Du slipper använda kem.Därefter an du tvätta bort smuts o skit med såpa Häng ut på tork och låt det bli härlig sommardoft om stället. Glöm inte att fetta in det efteråt

Last edited:
Fortsatt massa bra tips, tackar.

Får du in stället i tvättmaskinen så kör det på 30 grader och 1dl grönsåpa. Efter ett tvättprogram kör en extra sköljning eller gärna några extra... Häng upp på tork i svalt utrymme. Efter några dagar smörj in stället med läderfett. Stället blir som nytt samt det blir luktfritt då grönsåpan dödar bakterierna. Så gör jag med mina ställ varje höst då jag ställer av hojen. Det som är viktig är infettningen efteråt. Glömmer du detta så är stället skit sen... Lycka till!

Specialtvättmedel för skinn? Finns det fortfarande?

För många år sedan hade jag ridbrallor som verkligen var skodda med riktigt skinn. För att tvätta dem i maskin köpte jag specialtvättmedel för skinn som var på tub, i ridsportbutiken. Jag kan inte hitta det längre. Är det någon som vet om det fortfarande finns? Jägare brukar också har skinnskodda brallor. Har de specialtvättmedel? :va

Kan man inte bara köra det i en vanlig tvättmaskin eller tar det stryk där? Är nog läge att tvätta mitt ställ också efter ett antal ERF och bandagar... Ingen risk att nån stjäl det iallafall...

Har provat att tvätta ett helställ en gång i tvättmaskinen. Köpte lädersåpa som fungerar i tvättmaskin. Använd för tusan inte vanligt tvättmedel , det är för starka grejer.

Funka hyffsat . Blev lite renare men inte perfekt. Lufttorka det och smörjde in det med läderolja. Blev himla bra i slutändan.

Last edited:
Specialtvättmedel för skinn? Finns det fortfarande?

För många år sedan hade jag ridbrallor som verkligen var skodda med riktigt skinn. För att tvätta dem i maskin köpte jag specialtvättmedel för skinn som var på tub, i ridsportbutiken. Jag kan inte hitta det längre. Är det någon som vet om det fortfarande finns? Jägare brukar också har skinnskodda brallor. Har de specialtvättmedel? :va

Jag har en sån liten flaska. står www.sandri.se

http://www.sandri.se/catalog/product_info.php?products_id=43

Last edited:
Tänk också på att inte köra i nåt syntetunderställ typ craft, skaffa ett tunt underställ i ren ull, tex merino (kliar mindre).
Syntetställen är rena stinkbomberna o bakterierna hoppar över direkt till andra kläder. Ullen klarar sig bra länge.

//Rickard

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!