Stiftläsning och förgasarjustering.

Imorgon åker jag och kopplar in Lambdamätaren, så då kan jag kanske lägga in lite grafer =D
 
Dröjsmål, jatack :gnissla
Men nu sitter Lm-2:an på plats.
Drog två repor på vägen hem.
4:ans växel från 110/7000 rpm och hade tänkt dra upp till 220/12500

Men dit kom jag inte, slog av vid runt 170/11000

Vid dippen som jag ger järnet.
Kurvan är inställd på AFR
1
repa1.jpg

2
repa2.jpg



Ska göra lite mer test imorgon.
 
Last edited:
Blir det inte svårt att läsa av utan rpm o tps?
Eller kan du se värden "live" under färd?
 
fel o fel ,inget fel men lamda 1 är alltid rätt oavsett bränsle,o max effekt 0,86 .Bränsle ,e85 gas diesel väder o tryck you name it

Jag kan ändra till Lambda nästa repa om ni vill.
Det är justerbart i loggern

Blir det inte svårt att läsa av utan rpm o tps?
Eller kan du se värden "live" under färd?

Ska beställa en givare så den loggar varvtal med.

TPS på förgasare :va
 
Last edited:
Jag kan ändra till Lambda nästa repa om ni vill.
Det är justerbart i loggern



Ska beställa en givare så den loggar varvtal med.

TPS på förgasare :va

Nä men om jag säger trottelposition då.. Såg nu att det var Mj å full belastning du var ute efter värden på!
 
Nä men om jag säger trottelposition då.. Såg nu att det var Mj å full belastning du var ute efter värden på!

Japp, fullt ös stämmer bra.

Den verkar dock feta på massor, för att sedan snåla ut rätt bra :va
 
min innovate MTX-L bredbandslamda sitter hela tiden permanent moterad,
om nikel tråden handlar om, går att se under färd vet jag inte
 
lite förgasarsnack typ så här funkar en fugge .tomgång =luft/bränsleskruv
0till 1/8delsgas lågfartmuns ,1/8 -3/4 gas nålhöjd/trottelutskärning(trottel inte mycket att göra åt) 3/4 till fullgas = huvudmunstycke
givetvis så överlappar dom varandra litegrand områdena
 
min innovate MTX-L bredbandslamda sitter hela tiden permanent moterad,
om nikel tråden handlar om, går att se under färd vet jag inte

Jojjomen den går allt att se under färd.
Dock sitter jag helst inte och stirrar ner mot tanken i 150+ på fullgas.

Då loggar jag hellre :D

lite förgasarsnack typ så här funkar en fugge .tomgång =luft/bränsleskruv
0till 1/8delsgas lågfartmuns ,1/8 -3/4 gas nålhöjd/trottelutskärning(trottel inte mycket att göra åt) 3/4 till fullgas = huvudmunstycke
givetvis så överlappar dom varandra litegrand områdena

nu verkar den gå rätt fett vid 7000, men den ryggen där den går riktigt snålt förstår jag inte :va
 
Last edited:
Gjorde en liten logga när jag låg och körde motorväg med.

6an och glidartempo i 90.
Kanske borde skruva lite på bränsle/luftskruven.
Någon har varit där innan och skruvat ut dem till 3 varv.

Ändrade till Lambda.
Någon som vill tanka ur mitt avgasrör. :rolleyes:

6motorvag.jpg
 
Har du bränsle eller luftskruv?

Sitter skruven mot luftburken är det en luftskruv, isf har du för stora lågfartsmunstycken.
Sitter skruven längre fram på förgasaren mot insuget är det en bränsleskruv. Då kan du testa att skruva in den ett varv eller två.
 
Har du bränsle eller luftskruv?

Sitter skruven mot luftburken är det en luftskruv, isf har du för stora lågfartsmunstycken.
Sitter skruven längre fram på förgasaren mot insuget är det en bränsleskruv. Då kan du testa att skruva in den ett varv eller två.

Hittade denna.
harley-cv-carburetor-cutaway.jpg

Så då har den bränsleskruv.
I serviceboken står det att den ska vara på 2 varv så där kan ju vara bra att börja med.
Undrar varför man ställt den på 3 :va
 
Hittade denna.
harley-cv-carburetor-cutaway.jpg

Så då har den bränsleskruv.
I serviceboken står det att den ska vara på 2 varv så där kan ju vara bra att börja med.
Undrar varför man ställt den på 3 :va

Kan vara ngn som monterat på ett öppnare avgassystem, fått problem med avgassmällar på motorbroms.
 
Kan vara ngn som monterat på ett öppnare avgassystem, fått problem med avgassmällar på motorbroms.
Aha.
Den poffar inte så mycket nu så det kan ju vara därför.

Jag får ser hur den går när jag skruvat in de som det beskrivits innan i tråden.
Kan det vara därför den drar 0.7 i motorvägspendlarfart?

Lågfart: Justera tomgången till lämplig nivå, börja skruva på bränsleskruven tills tomgången når sitt max.
 
Justerade bränsleskruvarna lite, nu står den på 2.5 varv ut.
Det var då jag tyckte tomgången var högst, fast den reagerade inte mycket på att jag skruvade, knappt hörbart.
Kändes lite mjukare i gången.
Kör jag i 50 km/h(2500) på 6:an så ligger lambda på 1.5 nu.

Nu är det betydligt varmare än det var igår så nu är värdena ännu roligare :gnissla

Fullgas 4:an från 7000 upp till ca 11000, han verkar inte orka högre :va
repau.jpg


repa4.jpg


repa5.jpg


90 km/h(4500). 6an. knappt gas.
Känns som om nålarna borde ner, eller är det bra värde för dellast
90kmhlitegas.jpg
 
Last edited:
Fick beställt en varvtalsgivare, kommer i övermorgon skulle jag tro =)
 
Har varit ute och kört 20 repor nu.

7000-12500 4:an

5000-7000 4:an

2000-3000 4:an

6500-varvstopp 3:an

Alla på fullgas.

Någon guru som är sugen på att kolla :)
 
Här är loggen på 3an.
Från 6500 till varvstoppet.

Förstår inte att den går så fett med orignialbestyckning :va
Får slita ur luftfiltret och se om det är tätt (Dock rätt nytt)
För det kan väll knappast vara för att ram-air:en är väck.

3anh.jpg
 
Last edited:
.Förstår inte att den går så fett med orignialbestyckning :va
För det kan väll knappast vara för att ram-air:en är väck.

Känt fenomen, plockar man bort ramair scoop så blir det knasiga A.F.R. vid W.O.T. på höga varvtal!

Edit: Smäll på scoopen o mät igen, utan att göra några andra ändringar :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top