Stiftläsning och förgasarjustering.

Känt fenomen, plockar man bort ramair scoop så blir det knas!

Får prova göra en egen ram air och se om det blir någon skillnad.
Dessvärre har jag ingen original kvar.

De flesta brukar dock få omvänd effekt.
Brukar lösas med att tejpa ett av hålen eller galler.

Last edited:
Får prova göra en egen ram air och se om det blir någon skillnad.
Dessvärre har jag ingen original kvar.

De flesta brukar dock få omvänd effekt.
Brukar lösas med att tejpa ett av hålen eller galler.

Tejpa 1 hål helt tätt o mät igen då!

Edit: Du har Lambda 0.8 på lättlast/lågvarv/liten trottelöppning = fett!
Du har ju mätt Lambda 1.5 på loggen (vid W.O.T. på höga varv lr?) = magert!

Last edited:
Tejpa 1 hål helt tätt o mät igen då!

Skulle knappast tro att det gör att hojen får i sig mer luft.
För vad jag ser på loggen är att den drunknar i bränsle.

De problemen folk brukar få är att de hår för snålt, inte för fett som min gör.

Har varit ute och kört 20 repor nu.

7000-12500 4:an

5000-7000 4:an

2000-3000 4:an

6500-varvstopp 3:an

Alla på fullgas.

Någon guru som är sugen på att kolla :)

Är 12500rpm Max varvtal?
För att utvärdera huvudmunstycke krävs att trotteln är lyft i topp, och det är den inte förrän vid ca 2/3-3/4 av max varvtal.
SÅ vid 9000rpm är du säker på att trotteln är i topp....
Därunder är det lite gissning om det är huvudmunstycke eller nål som jobbar.

Mats

Spiken upp på slutet i alla loggningar är en artefakt när man slår av gasen och fullkomligt normalt.

Mitt första intryck är att cykeln går ganska bra som den är. Ja det går fett på låglast men inte så fett att det innebär effekttapp i märkbar utsträckning utan det drabbar mest bränslekontot.

Sen har alla loggningar samma karakteristiska puckel då det börjar gå snålare. Skulle vilja veta vid vilket varv det är. Misstänker att det är när man får destruktiv interferens i insug/avgas. Återmontera snorkel och se om det försvinner.

Spiken upp på slutet i alla loggningar är en artefakt när man slår av gasen och fullkomligt normalt.

Mitt första intryck är att cykeln går ganska bra som den är. Ja det går fett på låglast men inte så fett att det innebär effekttapp i märkbar utsträckning utan det drabbar mest bränslekontot.

Sen har alla loggningar samma karakteristiska puckel då det börjar gå snålare. Skulle vilja veta vid vilket varv det är. Misstänker att det är när man får destruktiv interferens i insug/avgas. Återmontera snorkel och se om det försvinner.

Japp det i slutet är ju när jag slått av gasen och ska stänga av loggern så det är ju inget att göra åt.
Visst, hojen går bra. Med ett afr på 10 och ibland ner till 9 är väl inte rikigt optimalt ur effektsynpunkt, hade ju varit kul att plocka ut lite till :D
Och kanske få den lite snålare.

Har beställt en varvtalsgivare på Hqtec för jag håller helt med om att det blir jobbigt att gissa sig fram.

Jag ska se om jag har slangarna kvar och om det gör någon skillnad,
kan ju prova med Db-killern med om det skulle vara bakpulser i avgasröret med.

Är 12500rpm Max varvtal?
För att utvärdera huvudmunstycke krävs att trotteln är lyft i topp, och det är den inte förrän vid ca 2/3-3/4 av max varvtal.
SÅ vid 9000rpm är du säker på att trotteln är i topp....
Därunder är det lite gissning om det är huvudmunstycke eller nål som jobbar.

Mats

Nej det är det inte, men på 4:an så kommer han inte upp till stoppet.
Verkar inte finnas mer effekt där uppe.

Denna logg jag visade är på 3:an från 6000 hela vägen till varvstoppet slog i.

Last edited:
Japp det i slutet är ju när jag slått av gasen och ska stänga av loggern så det är ju inget att göra åt.
Visst, hojen går bra. Med ett afr på 10 och ibland ner till 9 är väl inte rikigt optimalt ur effektsynpunkt, hade ju varit kul att plocka ut lite till :D
Och kanske få den lite snålare.

Har beställt en varvtalsgivare på Hqtec för jag håller helt med om att det blir jobbigt att gissa sig fram.

Jag ska se om jag har slangarna kvar och om det gör någon skillnad,
kan ju prova med Db-killern med om det skulle vara bakpulser i avgasröret med.

Nej det är det inte, men på 4:an så kommer han inte upp till stoppet.
Verkar inte finnas mer effekt där uppe.

Denna logg jag visade är på 3:an från 6000 hela vägen till varvstoppet slog i.

Är det AFR eller Lambda? Jag tittar bara i mobilen så kan inte se skalan särskilt väl. Är det lambda så är 0,8-0,9 ett utmärkt intervall att ligga i.

Är det AFR eller Lambda? Jag tittar bara i mobilen så kan inte se skalan särskilt väl. Är det lambda så är 0,8-0,9 ett utmärkt intervall att ligga i.

De är Lambda, de två markerings linjerna är lambda 0.8-0.85

fel o fel ,inget fel men lamda 1 är alltid rätt oavsett bränsle,o max effekt 0,86 .Bränsle ,e85 gas diesel väder o tryck you name it

Möjligt du vet bättre än jag,men var har du fått det där ifrån?
Kan säga att i min erfarenhet,efter ett ganska stort antal bromsningar de sista 30 åren,så brukar man hitta max effekt på en pent-roof 4 mellan 90 å 91. Max moment runt 87-88. Naturligtvis kompenserade värden.

Det lambda du anger använder vi i vissa fall till snällare turbosmällor rent av. De tyngre,fortfarande pent-roof 4,ger vi ner åt -83/84 eller så med översikt av EGT;erna som ligger för handen.

Möjligt du vet bättre än jag,men var har du fått det där ifrån?
Kan säga att i min erfarenhet,efter ett ganska stort antal bromsningar de sista 30 åren,så brukar man hitta max effekt på en pent-roof 4 mellan 90 å 91. Max moment runt 87-88. Naturligtvis kompenserade värden.

Det lambda du anger använder vi i vissa fall till snällare turbosmällor rent av. De tyngre,fortfarande pent-roof 4,ger vi ner åt -83/84 eller så med översikt av EGT;erna som ligger för handen.

visst e de lite klantigt av mig att skriva 0,86 så precis,själklart ska man ligga runt dessa värden, det var det teoretiska värdet.turbosnurror lite fetare för kylningen, likaså med E 85 (gott för vridet) vanlig bensin runt 0, 9. så viss har du rätt
man kan med gott samvete köra finkörning med lamda runt 1,1 också

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...