Stenkastning i glashus

heimdal skrev:
accepterar israel palestina som stat?

varför måste palestinierna få allt godkänt av israel som de vill göra?

Tror att många israeler kan tänka sig en palestinsk stat, problemet är bara vart den skall ligga och hur stor den skall vara, beror givetvis på vilka israeler man frågar. Palestinierna har aldrig haft någon egen stat.
------------
Ang tidigare inlägg så problemet med att ändra gränser, oavsett om de är skapade på 1600talet eller efter WW2, är att det inbjuder till krig.
Om man inte kan ändra gränser genom krig så minskar lusten till krig.
Därför har FN och de flesta länder en policy om att lagd gräns ligger.

Markus skrev:
Nä, det är inget myyyysterium. Vilken del vill du att jag förklarar? Palestina är ingen suverän nation.

Och det där med att judarna haft det tajt så de borde bli hygglo, det är lite slitet faktiskt.

1) Denna gången var jag sarkastisk. Men det förstod väl inte du. Jag förstod vad du menade men drygade bara mig som sig bör, förstås. Det är ju trots allt fredag.

2) Det är inte det minsta slitet eftersom vi fortfarande ha överseende för vad judarna pysslar med pga av att de just haft det tajt.. Cut them some slack.

Zee skrev:
Det är inte det minsta slitet...

Det här är visst slitet, såååå klichéartat att jag undrar om det inte var med i Klyscherizer:

Zee skrev:
Israelerna...varit hårt förtryckta i början på seklet, nu förtrycker palestinierna på likande sätt.

För övrigt blandar du ihop Israeler och Judar, vilket är fel. Men det väl en doktorand som du. :lol

General E skrev:
------------
Ang tidigare inlägg så problemet med att ändra gränser, oavsett om de är skapade på 1600talet eller efter WW2, är att det inbjuder till krig.
Om man inte kan ändra gränser genom krig så minskar lusten till krig.
Därför har FN och de flesta länder en policy om att lagd gräns ligger.

Det där är väl iofs ett ganska förlegat synsätt? Historiskt sett så stämmer det väldigt bra, men uppfattningen om att ett land kan öka sitt välstånd eller åstadkomma något annat positivt genom territoriell expansion föreligger knappast längre.

Markus skrev:
D
För övrigt blandar du ihop Israeler och Judar, vilket är fel. Men det väl en doktorand som du. :lol

Nu ska du inte bli sur lille ponken. Jag undrar vart judarna som bor i Israel kommer ifrån.. kanske du kan upplysa mig om det? :)

General E skrev:
:pajkastningssmiley:

Vill du va med? :)

Zee skrev:
Jag undrar vart judarna som bor i Israel kommer ifrån.. kanske du kan upplysa mig om det? :)

Självklart, det här är i och för sig 10 år gamla siffror:

Ethnic groups:
Jewish 80.1% (Europe/America-born 32.1%, Israel-born 20.8%, Africa-born 14.6%, Asia-born 12.6%), non-Jewish 19.9% (mostly Arab)

Så att säga att Israeler och Judar är helt fel, en Israel behöver inte var aJude och en Jude behöver inte vara Israel.

Jag hittar däremot inga siffror på Judar utanför Israel, men de är definitivt fler än de c:a 5 miljoner Judarna i Israel.

Zee skrev:
On-topic:
Det som är riktigt intressant är att israelerna, som ju själv varit hårt förtryckta i början på seklet, nu förtrycker palestinierna på likande sätt. Fast iofs så är det ju fortfarande synd om judarna så de får busa runt lite som de vill. Det är ok. :tummenupp

Intressant men knappast förvånande, judar är inte bättre än andra människor, och inte många av dagens israeler var med under början av seklet.

Det är dessutom väldigt intressant att göra kopplingen Sionisterna-Hamas. Sionisterna ägnade sig också åt terror och var samhällsbyggare precis som Hamas, men blev på väldigt kort tid både respekterade och statsbärande. Hamas kan mycket väl gå samma väg åt det "rumsrena" hållet om det vill sig.

Markus skrev:
Självklart, det här är i och för sig 10 år gamla siffror:

Ethnic groups:
Jewish 80.1% (Europe/America-born 32.1%, Israel-born 20.8%, Africa-born 14.6%, Asia-born 12.6%), non-Jewish 19.9% (mostly Arab)

Så att säga att Israeler och Judar är helt fel, en Israel behöver inte var aJude och en Jude behöver inte vara Israel.

Jag hittar däremot inga siffror på Judar utanför Israel, men de är definitivt fler än de c:a 5 miljoner Judarna i Israel.

Nej, jag förstår att det måste vara oerhört förvirrande för dig i denna diskussionen när vi byter mellan israeler och judar. Svårt o hänga med, huh? Och att dina siffror avspeglar verkligheten för 10 år sedan har väl inte med israelernas ursprungliga härkomst att göra, dvs i modern tid runt 40- och 50-talet.

Paj: :lol You're gonna have to do better than that, grabben. :lol Så sätt igång o googla lite till.

Chris Ash skrev:
Det där är väl iofs ett ganska förlegat synsätt? Historiskt sett så stämmer det väldigt bra, men uppfattningen om att ett land kan öka sitt välstånd eller åstadkomma något annat positivt genom territoriell expansion föreligger knappast längre.

Inte i europas snälla demokratier, men Afrika vs Afrika, Irak ws Kuwait, Iran vs Irak, Div länder vs Israel osv.
Trenden är ju som tur är att den typen av krig minskar.

Bonus http://www.pcr.uu.se/research/UCDP/graphs/incompatibility_year.GIF

Zee skrev:
Vill du va med? :)

Har inte tid, en annan dag.

Last edited:
Zee skrev:
Svårt o hänga med, huh?

Inte ett dugg. :)
Var judarna kom ifrån 1948? De bodde redan där. Jag tror inte du kan ta in mer komplex (sammansatt) information än så, så letts liv itt.
Och upprepa nu för fasicken inte frågan varifrån de kom runt 40- och 50-talet * :hej

*=Är det där en vetenskaplig term enligt dig? I så fall förstår jag varför du letar nytt jobb. :rofl

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg