Stenkastning i glashus

Att bygga broar va ju populärt för några år sedan. Mellan alla ska det byggas broar. Lite innan det så va det bygga murar som gäller, sen rev dom muren. Nu bygger dom mur där nere och jag undrar är det helt trendriktigt?
Vi i sthlm bygger ju vägtullar, elektronisk övervakning i stället för total uteslutning genom mur. Bör inte sthlm ha mur isället? Vi slipper åka in oc vi slipper packet innefrån.

Zee skrev:
Israelerna är lika stora svin som palestinierna,

..som jag sagt.. israels vedergällningspolitik är åt h-e i mina ögon.. men det är ändå en viss skillnad på att jaga mygg med bazooka(helikopterbomba terrositers bostäder och bygga apartheidmurar) och att faktiskt ha motsåndarens utplåning på sin agenda..

Jag tror inte Israel ser något självändamål i att raketbeskjuta palestinierna från helikoptrar. Däremot har en del palestinier Israelaernas död som mål.. Däri ligger en skillnad.

Jag kan förstå en person som slår tillbaka när han blir slagen.(Israels vedergällning)
Men jag hade aldrig brytt mig om att ha en konstruktiv diskussion med någon som har min död på sin agenda(som hamas har israels utplåning på sin)

korvgubbe skrev:
..som jag sagt.. israels vedergällningspolitik är åt h-e i mina ögon.. men det är ändå en viss skillnad på att jaga mygg med bazooka(helikopterbomba terrositers bostäder och bygga apartheidmurar) och att faktiskt ha motsåndarens utplåning på sin agenda..

Jag tror inte Israel ser något självändamål i att raketbeskjuta palestinierna från helikoptrar. Däremot har en del palestinier Israelaernas död som mål.. Däri ligger en skillnad.

Detta är ju högst spekulativt från din sida (vilket är ok förstås). Jag tror att israelerna nog bra gärna hade viljat sluppit se en enda palestinier om det hade varit möjligt.

Slutsatsen är att de kan inte att leva i samförstånd där nere. Det går inte. Glöm broar och murar. Ingen kommer vara nöjd förrens en av parterna har utplånats eller försvunnit från territoriet helt och hållet.

Zee skrev:
Detta är ju högst spekulativt från din sida..

Jag tror..

...och du spekulerar inte? :va

Ser du ingen skillnad på att ha en sak nedpräntat, svart på vitt i sin politiska agenda och att "möjligen", "kanske" tycka något även om man inte säger det?!

korvgubbe skrev:
...och du spekulerar inte? :va

Ser du ingen skillnad på att ha en sak nedpräntat, svart på vitt i sin politiska agenda och att "möjligen", "kanske" tycka något även om man inte säger det?!

Vad jag menar är att israelernas officiella politik har lite att göra med deras egentliga intentioner här i världen.

Som sagt du har rätt.

Markus skrev:
Varför skulle inte det vara möjligt, vem skulle stoppa dem?

*trumvivrel + hihat*

Nej, ingen lär väl stoppa dom stackars snälla civilicerade judarna. :pannkyss

Zee skrev:
Nej, ingen lär väl stoppa dom stackars snälla civilicerade judarna. :pannkyss

Nej, exakt.
Så vem stoppar dem? Om du tror att Israelerna är ute efter en fullskalig och definitiv etnisk rensning så måste du väl ha reflekterat över den frågan?

Zee skrev:
Detta är ju högst spekulativt från din sida (vilket är ok förstås). Jag tror att israelerna nog bra gärna hade viljat sluppit se en enda palestinier om det hade varit möjligt.

Slutsatsen är att de kan inte att leva i samförstånd där nere. Det går inte. Glöm broar och murar. Ingen kommer vara nöjd förrens en av parterna har utplånats eller försvunnit från territoriet helt och hållet.

Jag är inte beredda att hålla med dig.
Visst är det rätt kasst att jaga mygg med bazooka, men med tanke på att det bor ett reält knippe palestinier i Israel, i lugn och ro, så är det knappast palestinierna det är fel på. Inte Palestina för den delen heller.

Terroristerna är problemet. De som övertygar stackars folk om att kamikaze-terrorisera* bussar, gränser och liknande.

*Jag skriver kamikaze, för jag tror inte på uttrycket självmordsbombare - det låter som om dom skulle begått självmord oavsett om de fick "nytta" av det eller inte.. blä.
Kamikaze är vad det är. Med reservation för stavningen.

Markus skrev:
Nej, exakt.
Så vem stoppar dem? Om du tror att Israelerna är ute efter en fullskalig och definitiv etnisk rensning så måste du väl ha reflekterat över den frågan?

Förstår du extra sakta idag? Svaret är att ingen stoppar dem. Jag var inte sarkastisk i mitt förra inlägg. Jag vet, jag tycker inte om den typen av inlägg, men ibland händer det..

John skrev:
Visst är det rätt kasst att jaga mygg med bazooka, men med tanke på att det bor ett reält knippe palestinier i Israel, i lugn och ro, så är det knappast palestinierna det är fel på. Inte Palestina för den delen heller.

Terroristerna är problemet. De som övertygar stackars folk om att kamikaze-terrorisera* bussar, gränser och liknande.
:klappar

John skrev:

*Jag skriver kamikaze, för jag tror inte på uttrycket självmordsbombare - det låter som om dom skulle begått självmord oavsett om de fick "nytta" av det eller inte.. blä.
Kamikaze är vad det är. Med reservation för stavningen.

Saken är att konflikten har eskalerat till den graden att man passerat all form av samexistens och förlåtande. Det är inte någons fel, varken mer eller mindre. Och terroristerna gör förstås inte saken bättre.

Zee skrev:
Saken är att konflikten har eskalerat till den graden att man passerat all form av samexistens och förlåtande. Det är inte någons fel, varken mer eller mindre. Och terroristerna gör förstås inte saken bättre.

Jag är faktiskt tveksam till detta.
Nu tror jag att det är kört för en tid framöver för samexistens, men jag tror inte att det beror främst på Israel.
För.. vem är det som i nästan alla fall, öppnat upp för samtal och vapenvila?

Och det som spricker, är i de flesta fall någon kamikaze-bomb, Hamas & c:o. I annat fall är det nåt pucko i Israel's arme som är för het på avtryckaren vid en gränskontroll.
(Tacka för det, när det är den nissen som får ta första smällen vid en kamikaze. :gnissla)

Min poäng är, Allting är inte svart där nere, men jag tror knappast att det kommer vara Hamas som leder vägen till vapenvila nu heller.
Edit: Iofs tror jag inte att Israel vill sluta fred med Hamas heller. Missförstå mig rätt. :3freak

Last edited:
Om Palestinierna haft tillgång till attackhelikoptrar och pansarvagnar hade de nog skippat "kamikazeutflykterna". Hade de fortvarande ansetts som terrorister om de hade använt likadana helikoptrar och pansarvagnar som israelerna eller är det bara deras tillvägagångssätt som gör dem till terrorister?

John skrev:
Min poäng är, Allting är inte svart där nere, ...

Jag vet inte om du är optimist eller bara helt enkelt naiv, men fel har du iaf. IMHO.

Men vi kan vara överens om att vi inte är överens om du vill... :)

Dufva skrev:
Om Palestinierna haft tillgång till attackhelikoptrar och pansarvagnar hade de nog skippat "kamikazeutflykterna". Hade de fortvarande ansetts som terrorister om de hade använt likadana helikoptrar och pansarvagnar som israelerna eller är det bara deras tillvägagångssätt som gör dem till terrorister?

Jag skulle tippa på att, även om de hade tillgång till sådant materiel, så är kamikaze-picknicken så effektiv OCH BILLIG, att de hade fortsatt med den.

Jag undrar förresten hur rubrikerna skulle vara i tidningarna om terroristerna använde sig av attackhelikoptrar för att spränga civila bussar och caféer.

Zee skrev:
Jag vet inte om du är optimist eller bara helt enkelt naiv, men fel har du iaf. IMHO.

Men vi kan vara överens om att vi inte är överens om du vill... :)

Jag är optimist i de flesta områden av livet. Tyvärr även tidsoptimist. :gnissla
Vi är överens. :lol

John skrev:
Jag är optimist i de flesta områden av livet. Tyvärr även tidsoptimist. :gnissla
Vi är överens. :lol

Det är bättre att vara pessimist för då blir man inte besviken så ofta. Man blir bara positivt överraskad istället. :näsblod

Zee skrev:
Förstår du extra sakta idag?

Nej, men du uttrycker dig extra dåligt. Skriv ut den här tråden och ta med dig till nästa SFI-sammankomst så kan din lärare säkert förklara. :rofl

Fortfarande är följande citat ett mysterium:

Zee skrev:
Jag tror att israelerna nog bra gärna hade viljat sluppit se en enda palestinier om det hade varit möjligt.

John skrev:
Jag skulle tippa på att, även om de hade tillgång till sådant materiel, så är kamikaze-picknicken så effektiv OCH BILLIG, att de hade fortsatt med den.

Jag undrar förresten hur rubrikerna skulle vara i tidningarna om terroristerna använde sig av attackhelikoptrar för att spränga civila bussar och caféer.

Så du menar att de civila palestinierna inte lider av att isralerna skjuter barn vid gränsposterna när de kastar lite sten eller när de kör ner ett helt bostadsområde med bulldozrar. Fast de prickar nog alltid "terroristerna" när de härjar med pansarvagnar.

Markus skrev:
Nej, men du uttrycker dig extra dåligt. Skriv ut den här tråden och ta med dig till nästa SFI-sammankomst så kan din lärare säkert förklara.

Å nej, där kom SFI-skämtet. Igen. Gud vad roligt! :rolleyes:

Du måste förnya dina invandrarskämt lite mackan.. Allvarligt talat. Det börjar bli pinsamt.

Dufva skrev:

tål att funderas på :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...