Stenkastning i glashus

Dufva skrev:
Så du menar att de civila palestinierna inte lider av att isralerna skjuter barn vid gränsposterna när de kastar lite sten eller när de kör ner ett helt bostadsområde med bulldozrar. Fast de prickar nog alltid "terroristerna" när de härjar med pansarvagnar.

Nej, självklart inte. Jag kan inte se att jag ens antydde till liknande.

Men deras mål är knappast att de civila ska lida så mycket som möjligt. Och nu antyder jag till att terroristernas mål är att Israels civila ska lida. *hint, hint*

Är det bara jag som skiter i vilket?? Låt dom bomba sönder varandra så är vi av med problemet sen! :brinnerup

John skrev:
Nej, självklart inte. Jag kan inte se att jag ens antydde till liknande.

Men deras mål är knappast att de civila ska lida så mycket som möjligt. Och nu antyder jag till att terroristernas mål är att Israels civila ska lida. *hint, hint*

Sak samma. Isralel bryr ju sig inte om palestina lider av civila förluster. Lika illa tycker jag. Det är ju minst lika många om inte mer civila som lider direkt eller indirekt i palestina än i israel

John skrev:
Men deras mål är knappast att de civila ska lida så mycket som möjligt.

Vad är då meningen med att bomba de hus där självmordsbombaren bott?!
Jag menar, självmordsbombaren är ju per definition redan död... Hur kan man tro att det blir färre terrorister genom att spränga den redan döda terroristens bostadshus och på så sätt ha ihjäl en massa andra civila eller göra dem hemlösa...

En enkel quiz:
- I vilket samanhang skulle DU bli mest benägen att självmordsbomba ?

a) En vanlig dag när du hört att din granne terrorsprängt sig själv i luften.

b) en vanlig dag då dina anhöriga och grannar skadats, dödats och du själv och alla som bodde i ditt hus blivit hemlösa därför att den träffats av en raket.. Som "vedergällning" för att din granne sprängde sig själv i luften och tog ett gäng andra med sig...

Sundance Kid skrev:
Är det bara jag som skiter i vilket??

- Nej, tyvärr finns det fler än du men förhoppningsvis är antalet empatilösa lobotomerade idioter färre än vad ni verkar vara!
:rolleyes:

Dufva skrev:
Om Palestinierna haft tillgång till attackhelikoptrar och pansarvagnar hade de nog skippat "kamikazeutflykterna". Hade de fortvarande ansetts som terrorister om de hade använt likadana helikoptrar och pansarvagnar som israelerna eller är det bara deras tillvägagångssätt som gör dem till terrorister?

Det finns ingen entydig definition på terrorism men jag tycker det finns en hyfsat klar skillnad mellan en motståndsman och en terrorist i deras val av mål och metoder.

En terrorist verkar ofta mot mjuka försvarslösa mål, som till exempel obeväpnade civila och följer inga som helst lagar eller konventioner.

Motståndsmannen verkar mot lagliga mål, dvs mål av strategiskt viktig betydelse. Som militärkolonner eller kraftverk. han följer krigets lagar och försöker till exempel minska antalet civila offer så mycekt som möjligt.

Därför tycker jag det är fel att bunta ihop tex palestinska självmordsbombare som bombar bussar, och de irakier som slåss mot ockupationsmakten i Irak.

Så svaret på din fråga är ja, det är deras tillvägagångsätt som i allra högsta grad gör dem till terrorister.

Zee skrev:
Å nej, där kom SFI-skämtet. Igen. Gud vad roligt! :rolleyes:

Du måste förnya dina invandrarskämt lite mackan.. Allvarligt talat. Det börjar bli pinsamt.

Du kan tycka att jag är jette-jette-jettedum och jette-jette-jettetråkig men det är fortfarande du som inte klarar av att uttrycka dig i skrift. :)

Sundance Kid skrev:
Är det bara jag som skiter i vilket?? Låt dom bomba sönder varandra så är vi av med problemet sen! :brinnerup

Insiktsfullt.... :rolleyes:

Markus skrev:
Du kan tycka att jag är jette-jette-jettedum och jette-jette-jettetråkig men det är fortfarande du som inte klarar av att uttrycka dig i skrift. :)

Märkligt att det endast är du som inte förstår.. Varenda gång. Men du kanske inte är så smart som du försöker få andra att tro? :hihi

Men det gör inget mackan, du är vår allas Max Biaggi här på forumet och det skulle kännas tomt utan dig. :tummenupp

fazerfun skrev:
Insiktsfullt.... :rolleyes:

Det finns värre uttalanden än det du tycker är :rolleyes:

"tänk om .........hade fått avsluta sitt jobb innan alla lade sig i., typ

då hade inte mellanöstern haft någon konflikt... :rolleyes:

Markus skrev:
Nä, det är bara ibland.
Varför kan du inte förklara? Jag skulle bli jätteglad då.

Jag har redan fyllt min göra-folk-jätteglada-kvot denna månaden så det blir inge åka av. Jag vill faktiskt inte misstas för en trevlig invandrare, det sabbar fördomarna folk har. Nej, nu börjar min SFI-klass igen.. måste iväg.

Förtydligande för Markus Biaggi: Nej.

Det här känns som att det kan bli en riktigt ordentlig pajkastartråd.
Är en viktig fråga för framtiden. Att hamas får makten är fruktansvärt farligt, som det har skrivits tidigare så är ju risken att nu trappas alla strider upp och nu när de sitter i regeringen så kanske de börjar använda lite grövre vapen än självmordsbombare.
Tyvärr så kommer det alltid finnas krig så länge det finns religioner.
Men tror nog inte man kan förbjuda religioner, men ibland så känns det som att det är bästa utvägen.

varför kan inte ett antal länder gå ihop och skänka palestina ett antal millitära prylar, så dem kan bomba terroristerna (judarna) från kartan för evigt? ;)

jävligt sorglig konflikt dedär, särskillt när man ser pappa "over there" stödja terrorismen än en gång.

sportarn skrev:
...när de sitter i regeringen så kanske de börjar använda lite grövre vapen än självmordsbombare.

De har inget grövre, i så fall hade de redan använt det.

Det här kan bara bli värre. Hamas seger kommer knappast stärka Arbetarpartiet i Israel, och med Sharons kompromisser så stärks extremisterna.

Det här kommer sluta illa.

accepterar israel palestina som stat?

varför måste palestinierna få allt godkänt av israel som de vill göra?

Markus skrev:
Ptja, därför att - like it or not - de har inget eget land och de befinner sig i Israel.

Nu tycker jag du har lite svårt för att uttrycka dig i skrift. Ovanstående är ett stoooort mysterium.

On-topic:
Det som är riktigt intressant är att israelerna, som ju själv varit hårt förtryckta i början på seklet, nu förtrycker palestinierna på likande sätt. Fast iofs så är det ju fortfarande synd om judarna så de får busa runt lite som de vill. Det är ok. :tummenupp

Zee skrev:
Ovanstående är ett stoooort mysterium.

Nä, det är inget myyyysterium. Vilken del vill du att jag förklarar? Palestina är ingen suverän nation.

Och det där med att judarna haft det tajt så de borde bli hygglo, det är lite slitet faktiskt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg