STCC, 11 förare i mål.

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
När man tittar i resultatlistan från Sturup så ser man att det är 11 förare som tar sig imål och tar poäng.

Varför så tunt?

Är det ett problem?

Därför att det kostar en halv årslön att ställa upp i den serien.

skulle priset halveras så skulle det säkert bli fulla startfält och en större ära att vinna den serien.

Lundh och Steny kom inte till start pga skada. Backlund körde i Misano och CoolRille valde väl att stå över. Sturup är väl inte prioritering nummer ett hos alla förare. Sedan var det ju fleras som bröt racet.

Nästa helg på Falkenberg får vi några wildcards. Får hoppas på fler som kommer i mål! Däremot är det självklart ett problem att Sveriges ledande rr-serie inte har över 20 startande. Halverade anmälningsavgifter och förbud av kvaldäck?

Ni verkar blanda ihop STCC med pro-sbk här väll? STCC var 12 i mål och 4st bröt, men 2 verkar ha fått resultat trotts att dom körde ihop med varann och inte körde dom 4 sista varven.

Rille har skadat minisken (?) på sin fritid. Så därför han inte körde där. 2st var det bara som bröt i pro-sbk racet - Hult och Mårtensson.

Ja -det finns nog lika många argument (läs ursäkter /undanflykter /mod) varför inte fler kör i PRO SBK - som det finns förare. Alla har sin egna uppfattning.

Men - OM det kostar en halv årslön att ställa upp så är mitt första råd - BYT jobb! Det många inte verkar förstå är att - istället för att tillbringa tid på forum (tex sporthoj el annat) så se till å lyft luren och ring potentiella partners till din satsning istället!

Vet att jag har en rätt direkt utmanande attityd här - men släpp div konstiga undanflykter om att det är Dyrt, Dålig depåplacering, Lite körtid & dyl att köra i PRO SBK. Sanningen är ju att det är DYRARE att köra andra serier - eftersom du oftast själv får finansiera den med egen ekonomi.... Jämfört att sälja fördelarna som ges med STCC och mediauppbackningen som finns här.

Mitt/vårt råd till alla förare (oavsett klass) är därför:
Försök SKAPA ekonomiskt stöd - Sätt rutinmässigt av ett par timmar varje vecka och JOBBA framåt. Alternativet är att vara kvar i engångsgrillarnas förlovande depåområde (SO/SM).

För - inte tror ni väl att partners eventuella sponsorer ringer till dig och ber om din kontonummer för en insättning....?

Anta utmaningen - Sälj ett PRO Supercard till din sponsor för 10´ och kör sen gratis 3 PRO SBK race...! DVS om du törs pröva....?

Eric Hulth

Ja -det finns nog lika många argument (läs ursäkter /undanflykter /mod) varför inte fler kör i PRO SBK - som det finns förare. Alla har sin egna uppfattning.

Men - OM det kostar en halv årslön att ställa upp så är mitt första råd - BYT jobb! Det många inte verkar förstå är att - istället för att tillbringa tid på forum (tex sporthoj el annat) så se till å lyft luren och ring potentiella partners till din satsning istället!

Vet att jag har en rätt direkt utmanande attityd här - men släpp div konstiga undanflykter om att det är Dyrt, Dålig depåplacering, Lite körtid & dyl att köra i PRO SBK. Sanningen är ju att det är DYRARE att köra andra serier - eftersom du oftast själv får finansiera den med egen ekonomi.... Jämfört att sälja fördelarna som ges med STCC och mediauppbackningen som finns här.

Försök SKAPA ekonomiskt stöd - Sätt rutinmässigt av ett par timmar varje vecka och JOBBA framåt. Alternativet är att vara kvar i engångsgrillarnas förlovande depåområde (SO/SM).

För - inte tror ni väl att partners eventuella sponsorer ringer till dig och ber om din kontonummer för en insättning....?

Anta utmaningen - Sälj ett PRO Supercard till din sponsor för 10´ och kör sen gratis 3 PRO SBK race...! DVS om du törs pröva....?

Eric Hulth

Det är inte hela sanningen det du skriver. För att vara med o slåss på
lika vilkor, så får du räkna med några extra kvaldäck också på varje tävling.
Och, det där med sponsorer ger merarbete också. Man ska hela tiden
hålla kontakten med sponsorer, maila, ringa osv. Sen ska det arrangeras
sponsorträffar, och bjudas in till tävlingar, och fixa allt runtomkring. Det
blir mycket jobb, vare sig man vill eller ej. Och uppdatera hemsidan
hela tiden (och inte som ProSuperbike förarna gör nu, en gång i månaden)
Och som du själv nämner, allt slit o släp, för den lilla körtiden som det
ändå innebär i ProSuperbike.
Hoppas det blir fler förare i klassen nästa år.

Törs prova är väl inga problem, bara synd att du ska komma efter WildCard
förare.....

Som vanliht skjuter man in sig på vad andra har och inte vad man kan påverka själv. Vad är ett kvaldäck vem kan tyda däckbeteckningar på ett helt nytt Dunlop eller Pirelli.

Gör som Erik säger koncentrera Er på vad ni kan göra själv för att förbättra Er egen situation. Jag kan panta en pungkula på att jag är en av dom som får jobba hårdast och mest för att vara med I PRO SBK. Under mina hundår har jag aldrig om däckbegränsningar och regler. Tycker att det är urtypiskt Svenskt att skjuta in sig på tex kvaldäcken, för att man inte har tillgång till dom själv. Ner med händerna i byxorna knyt näven och jobba på som Eric säger. Sen om Bennys komentar om hemsidor så är det så att dom fleesta förarna sköter den biten själv ska man ha resultat på banan under en tävlingshelg eller en träning ska man koncentrera sig på hojkörning inte hemsidor. Nu är det ju faktiskt så dessutom att dom flesta som vill ha kvaldäck kan få tag på dem.

Jag ska köra Falkenberg iaf! :) kommer nog dit ensam då jag för tillfället inte hittar någon att hjälpa mig (behöver viss raceerfarenhet).

Just helgen i sig för mig som wildcardbetalande blir ju inte så hiskeligt mycket dyrare än vanligt om man exkluderar fredagsträningen som kostar multum (men som man visserligen "måste" köra om det är första gången för året man är där).

Jag tror att kommande avslutande Pro Superbike-tävlingar kommer bli bättre fyllda med förare helt klart. Det listas ju iaf 24 förare på Pro Superbike-sidan (serieanmälda + wildcards).

Eric Hulth

Jag har provat, kom faktiskt före dig på mantorp :pannkyss
Sen vad för jobb jag ska byta till för att få det bättre ekonomiskt vet jag inte...

Vad jag menar är att det kan inte vara så bra för sporten om det är max 15 startande i ett race, varför inte sänka anmälningsavgiften så att fler får chansen att visa upp sig på tv?

Jag har för avsikt att köra hela serien nästa år, med sponsorer eller utan !

Problemet för mig är bara att jag inte har några som helst tidigare resultat eller erfarenheter att tala om då jag ska snacka med en sponsor, men för varje helg som går så blir det bättre :)

Förmodligen så gör jag alla fel man kan göra när man ska snacka med en blivande sponsor, men man lär så länge man lever.

/ mina 2 cent!

Nyss tillbaka från Assen så måste jag säga att även om MotoGP har de bästa förarna (talangsnittet är i alla fall mycket högt) och de största teamen med de största budgetarna så är det en MYCKET ihålig klass att titta på, det känns verkligen som en klass med problem.

Detta är inte alls lika tydligt när man tittar på TV, jag ser en risk med höga kostnader då det stänger många ute.

Jag säger inte att MotoGP och PRO har så mkt gemensamt annat än att de är relativt dyra klasser (i förhållande till utbudet sponsorpengar) och att det är klasser med en hög klass på eliten men utan bredd, faller några bort är risken att intresset för klassen minskar.

När har man problem, 9 förare i mål? 5 förare i mål? 2 förare i mål?

Brukar inte spendera tid här men fick ngt mail att ngn (David?) hade svarat på mitt inlägg.

1,
Ja - det är för få deltagare idag - inte bra! Men å andra sidan finns det säkert 50 förare som använder samma argument som du nu gör - MEN det är INTE för dyrt - om man är villig att göra som de förare som nu finns PRO SBK, nämligen jobba för det!

2,
Hoppas du kör serien nästa år då du har klar potential, i vart fall på regndäck som jag vet ;-)

3,
Nej - du har kanalen inställd på fel frekvens här!!! Resultat i form av raceplaceringar ger näst intill INGA pengar alls. Det ÄR mängden kontakter du knyter (tex med dina 3 samtal/vecka) och vad du erbjuder dem. Första enkla tipset är att sälja biljettpaket till vänkretsens arbetsgivare.

Note,
Villl inte linda in mer text runt detta - till syvende & sist ÄR det din (eller ditt teams) förmåga att jobba för din sak som ger resultat. DVS! Du må vinna varje race men det är ingen automatik på att få sponsorer för det.

Precis som en lördag på krogen jagandes efter damsällskap - så väljer man VAR man fokusera på. Och ja - jag anser som förut (och med en dåres envishet) att lejonparten av RR-förarna i landet fokuserar på fel saker.

Och,
Dessvärre verkar alltför många RR förare i landet (räknar inte dig här) vara klart bättre på undanflykter om varför de inte har sponsorhjälp, el kan köpa ny hoj/delar etc. Hoppas ironin går fram här samtidigt som du som läsare förstår vad jag menar?

Framåt.
Förslag från min sida är att påbörja en Sponsortråd på denna sida där framgångrika sponsorjobb ventileras - så fler kan testa sina gränser istället för att komma på nya ursäkter om varför just de inte kom till start...

Tack för ordet

Eric Hulth

www.hulth.info

Ja, det e faktiskt bra att alla har tillgång till det.
Jag syfftade dock bara på att det gör att en racehelg kostar ytterligare mer..

Kvaldäck är för mesar. Jag körde på gamla ERF mackor. :-)

Fredagsträning är för hårdråkkare (finns ingen fredagsträning längre). 2500 + moms hörde jag att torsdagsträningen kostade dock (kan ha fel). host host. Onsdagsträningen var billigare (300)

Så, panta Stenys pungkula, kör 3 wildcard för 9900 SEK (+ 6% moms), och ta med några gamla ERF-mackor o kör Knutstorp, Karlskoga o Mantorp:yoparty :yoparty :yoparty

Nej, Det är inte dyrt!

DOCK... Reglementet är tokdyrt och bullrigt. Ser fram mot organalsystem, orginalfälgar, miljöbränsle o "allt standard"... Då har vi nått framgång o en klass som kommer växa.

/Enrique Chorez

Last edited:
Tycker reglementet med vad man får gör med hojarna är ganska så bra faktiskt. Är ju nära Superstockreglerna som är en internationell klass. Vilket är bra! Hojarna ser roliga ut för både förarna och publiken. Hur kul är det att hojen utanför donken e coolare? Nu ser det ut som "superbikes". Att köra orginal gör det säkert inte billigare iaf. Det är testat sen innnan. Nu för första gången på 5 år eller nått så har man samma reglement i serien för PRO-SBK. Till i år kunde man köpa en fjolårs PRO-SBK som var färdigkittad och helt okej att ställa upp med.

STCC är säkert inte intresserade av att få in fler förare med billigare anmälningsavgift. Dom är ett företag och är måna om sin image för sin produkt. Är det färre förare så höjer dom avgiften och ser det som att dom höjt statusen istället. Att sänka avgiften och få in förarna med engångsgrillarna vill dom inte. PRO-SBK är inte racing für alle. Men fler än 11 i mål eller 13 kvalande behöver dom vara. På Sturup var STCC, Carrera Cup och Radical roligare att se än mc-klassen..

Last edited:
ingen prioriterad bana nej... Svårkörd dessutom. De blir fullt hus till falkenberg istället :P Men synd att de inte blir nå nordic supercar :(

Men racing för några fler än tretton borde det väl vara? Förvisso vissa särskilda omständigheter i det aktuella fallet.

Och ja - jag anser som förut (och med en dåres envishet) att lejonparten av RR-förarna i landet fokuserar på fel saker.

Jag tyckte vi fick rätt bra svar på det när det diskuterades publiksiffror inför säsongen, folk idag vill inte att sporten ska växa publikmässigt utan vill köra och få sina sponsorer på löpande band. Det fanns en rätt bra artikel om det i Svensk Motorsport sist (har jag för mig det var) fast den handlade om MX-förare och deras ovilja att träna - känns som lite samma sak.

Jag har inte jagat RR-sponsorer (dock fotbollsdito och det är inte helt lätt trots att man kan presentera schyssta publiksiffror och bra resultat) men jag är medveten om att det är en sport som kostar och vet på ett ungefär hur mycket en säsong i min målklass STK600 kostar och ska jag skylla på ekonomin för att missa det så ska jag jävlarimig ha suttit åtta timmar om dagen i telefon utan att få napp.

Jag tror garanterat att pengarna finns där för i alla fall ett så pass stort startfält så att det skulle bli utkvalningar - alla med kvaldäck - om folk bara lade ner sin själ och verkligen gick ut för att möta företag och potentiella sponsorer istället för att lägga iväg ett litet halvdant reklammail. Vi lyckades i alla fall dra in ett tvåveckors träningsläger till Barcelona för 23 tjejer + 4 tränare i division 5.

På Sturup var STCC, Carrera Cup och Radical roligare att se än mc-klassen..[/QUOTE]
Oj då borde du somnat, när mc klassen körde :D

[ 2500 + moms hörde jag att torsdagsträningen kostade dock (kan ha fel). host host. Onsdagsträningen var billigare (300)

Så, panta Stenys pungkula, kör 3 wildcard för 9900 SEK (+ 6% moms), Nej, Det är inte dyrt!

DOCK... Reglementet är tokdyrt och bullrigt. Ser fram mot organalsystem, orginalfälgar, miljöbränsle o "allt standard"... Då har vi nått framgång o en klass som kommer växa.

/Enrique Chorez[/QUOTE]

2500 + M nja tveksamt men om det är så då tycker jag att dom kan dra
åt ------- :gnissla
Stenys pungkulor är nog inte mycket värde i :D
Nej helt standard är inte bra! Möjligtvis slipon! Miljöbränsle är bullshit!
Och är det inte så att du möjligtvis har original på i helgen varför då?
Men jag förstår vad du menar med miljöbränsle och ljudvolym, men det kommer inte från dig i alla fall!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...