Statoil vs. Biltema

  • Thread starter Thread starter Scrub
  • Start date Start date
FZ1 skrev:
Om nu Q8 eller Texaco eller Biltema eller ??? rekommenderar en olja som hojolja tror jag knappast den oljan kommer att orsaka vare sig ras eller annat otyg. Detta är min bestämda uppfattning baserad på över 27års olje erfarenhet.
Håller helt med (efter bara 20 års oljeerfarenhet). Har aldrig hört talas om en standardhoj som rasat pga fel märke på mc-oljan, däremot av slarv med olje/filterbyten.
 
FZ1 skrev:
Superduperolja 3liter x 180kr x 5 = 2 700 kronor
T.ex. Q8-Advanced 3liter x 25kr x 5 = 375 kronor
Fast nu jämför du väl lite äpplen och päron ändå. Om Motul 300V får representera "superduperolja" så kostar den 160 kr/liter i 1-litersförpackning. Q8 Advanced hittar jag inte i OKQ8:s sortiment men SBK Racing kostar 135 kr/liter i motsvarande, när du säger 25 kr/liter så är väl det någon större dunk och oavsett märke kan man ju tjäna på att köpa större kvantiteter. I ett pågående gruppköp köper de SBK Racing för 70 kr/liter.
 
Last edited:
Biltemas olja vs Staoil´s olja! Producenten till dem båda är Statoil, men där slutar också likheten! Biltema´s olja har INTE samma ingredienser/recept som Statoil´s olja!
 
FZ1 skrev:
Om man som jag byter runt fem gånger per säsong blir det lite pengar.
Superduperolja 3liter x 180kr x 5 = 2 700 kronor
T.ex. Q8-Advanced 3liter x 25kr x 5 = 375 kronor
Om nu Q8 eller Texaco eller Biltema eller ??? rekommenderar en olja som hojolja tror jag knappast den oljan kommer att orsaka vare sig ras eller annat otyg. Detta är min bestämda uppfattning baserad på över 27års olje erfarenhet.
Ok du ja, men hur många tror du byter olja fem ggr om året, jag tror snittåkaren kör ca 1000mil/år då byter man inte fem gånger har man då en Honda så är intervallen 1200 mil = 1 gång. Sen kan man ju byta för skoj skull också vid avställningen. (Jag har bara 24 års erfarenhet i oljebranchen).
 
finnpower skrev:
Jag fattar inte att den här diskussionen kommer upp gång på gång

Jag tycker att det är ganska självklart. Det handlar ju om något som rör oss alla, där vi själva har ganska svårt att avgöra vad som är bra och inte och där priserna varierar väldigt mycket.
 
MACAMI skrev:
Biltemas olja vs Staoil´s olja! Producenten till dem båda är Statoil, men där slutar också likheten! Biltema´s olja har INTE samma ingredienser/recept som Statoil´s olja!

KAN stämma. KAN oxå vara falskt.
Me som jag tjatat som en drucken: HUR stor skillnad kan det vara?
(troligen SÅ liten att den är mindre än akademisk)

Love Peace and Understanding! :yoparty

finnpower skrev:
Jag fattar inte att den här diskussionen kommer upp gång på gång, man gör ett par oljebyten om året och skillnaden mellan "märkesrekommenderad" olja och lågprisolja ligger nånstans runt 200:- per gång, vem vill riskera att använda en osäker produkt (obs, jag säger inte att lågprisoljan är dålig). Man kan lägga en massa pengar på miniblinkers, bubbelkåpglas, undertrays, bensin, mm. mm. ja listan är hur lång som helst, och sen velar man om vilken olja man skall ha, den viktigaste ingrediensen i en mekanisk konstruktion, det är ju peanuts i sammanhanget. Om man behöver göra en blodtransfusion så vill man väl ha blodet som läkaren rekommenderar och inte blodet som nån på sporthoj tycker är bra.


Hyfsat god poäng - men vilken olja rekommenderade DIN läkare?

(LÄS: vilken olja säger HONDA att du ska ha? INGEN! Just det! De säger bara API klass och viskositet)
Och för att travestera på din läkarjämförelse: man tillskriver oftast människor egenskaper de inte har.
Ex.vis tror alla gubbar typ farsan att deras BILMEK vet nåt om olja!
Det är ju lika sannolikt som att en kontorist känner till alla processer för att tillverka klorblekt 80g/m2 papper...

Förmodligen möjligt, men inte särskilt sannolikt.
jag TROR... att den samlade erfarenheten på denna sajt både kan rekommendera olja OCH blod pricksäkrare än de flesta som bara råkar på dessa så som förbrukningsvaror i sitt jobb... typ läkare och bilmekaniker...
Läkare är så smalbandiga numera så om de är öronspecialister vet de troligtvis inte et skvatt om blod... skulle du DÅ fråga om blodet? Troligen inte.
 
Last edited:
Dr.Bike skrev:
LÄkare är så smalbandiga numer så om de är öronspecialister... skulle du DÅ fråga om blodet? Troligen inte.
Haha, nu är du nog ute på tunn is, de har väl ändå samma grundutbildning och den torde innehålla en del om blod. Vi har väl minst två läkare här, kjelle och 2ono, skulle vara kul att höra deras åsikt men de läser säkert inte denna tråd för de har nog råd med riktig olja. ;)
 
Neutral skrev:
Haha, nu är du nog ute på tunn is, de har väl ändå samma grundutbildning och den torde innehålla en del om blod. Vi har väl minst två läkare här, kjelle och 2ono, skulle vara kul att höra deras åsikt men de läser säkert inte denna tråd för de har nog råd med riktig olja. ;)

He he...helt riktigt! Men det är bara en liknelse! Och likt ett troll får jag nu (bla DIG!) folk att reagera, och AGERA. Det jag (ju) säger är att: bara för att ICA-handlaren säljer limpa, så vet han nödvändigtvis ingenting om hur den bakas! :hihi
 
Jag vet! Alla köper den olja dom har råd med eller tycker att hojen är värd. Sen håller man käft om det, om man nu inte har provision någonstans.

Om nu någon stackare köper "skitolja" och kör 1500 mil på det, för någon på SH sa att man kunde, o sen rasar motorn... :huvet Vem står där med långnäsa då?
Man får vad man betalar för eller? Dom som undrar vilken olja "man ska ha" eller "hur ofta man ska byta". Det avgör du och din plånbok. Det finns ingen för bra olja och man kan inte byta för ofta.
Har man inte råd att betala några ynka hundra i månaden för vettig olja, så kanske man ska fundera på om man ska ha mc överhuvudtaget... :rolleyes:
 
Tokigt resonemang...

För det första finns det ingen olja som gör att motorn rasar.
Många inklusive du Bollox, som vill påvisa något går till ytterligheter.
Det är inte "sopor" vi jämför med diamanter!
Den sämsta oljan och den bästa dyraste skiljer inte SÅ fruktansvärt mycket.

Tänk att det kan vara SÅ störande att några diskuterar prismedvetet, och dessutom kanske LÄR sig något på kuppen.
Det där du säger om att "Man får vad man betalar för" stämmer bara om man är HELT rudis på det man ska köpa.
Sätter man sig in det MINSTA lilla så växer dimensionerna.

Kollar du inte tekn. specar och jämför priser på olika TV aparater när du ska byta?
Eller på PC?
At hitta en DYR av respektive sort är ingen konst, som fördenskull kan vara väldigt medioker.
Bygger man en pc själv halverar man priset osv.
Så att man får vad man betalar för stämmer således inte alltid.
Eller tror du bensinen blir bättre när den går upp i pris?
 
PacMan skrev:
Jag tycker att det är ganska självklart. Det handlar ju om något som rör oss alla, där vi själva har ganska svårt att avgöra vad som är bra och inte och där priserna varierar väldigt mycket.
Gör som jag fråga en mek hos en autoriserad handlare.

Dr.Bike skrev:
He he...helt riktigt! Men det är bara en liknelse! Och likt ett troll får jag nu (bla DIG!) folk att reagera, och AGERA. Det jag (ju) säger är att: bara för att ICA-handlaren säljer limpa, så vet han nödvändigtvis ingenting om hur den bakas! :hihi
Vad tror du mitt var då om inte en liknelse, jag anser att om man ska fråga nån så skall man fråga sin märkesverkstad, här finns det ju "experter" som snart skall få moped som svarar på vissa inlägg, ibland blir man mörkrädd.
Min märkesmek påstår att Honda rekommenderar Castrol GPS och detta har jag ingen anledning att tvivla på.
 
finnpower skrev:
Gör som jag fråga en mek hos en autoriserad handlare.


Vad tror du mitt var då om inte en liknelse, jag anser att om man ska fråga nån så skall man fråga sin märkesverkstad, här finns det ju "experter" som snart skall få moped som svarar på vissa inlägg, ibland blir man mörkrädd.
Min märkesmek påstår att Honda rekommenderar Castrol GPS och detta har jag ingen anledning att tvivla på.
Det råkar inte vara så att din märkesmek säljer Castrol och inte OK-Q8 eller Biltema?
 
finnpower skrev:
Min märkesmek påstår att Honda rekommenderar Castrol GPS och detta har jag ingen anledning att tvivla på.

Det är inte rent utav så att Castrol kanske betalar en större summa pengar i from av sponsring till hondas raceverksamhet för att bli rekomenderad olja....

KTM rekomenderade tex shell advance men så skrevs det sponskontrakt mellan KTMs raceverksamhet och Motorex och med ens så byttes rekomenderat oljemärke till Motorex...

Så vad fabrikanten skriver som rekomenderat oljemärke skall nog mest ses som en indikation på vem som betalar bäst.....
 
Riktigt intressant tråd. Jag har dock inte mycket kunskap att bidra med i detta fallet, men vill endå uppmuntra er att tuffa på. Framförallt ni som kan något.

Om vi nu endå ska snacka religion så tror jag som de flesta att det är marginella skillnader på svindyr och billig olja. En dålig olja får nog inte en motor att rasa, om den körs på rätt sätt. Fast det gör ju iofs inte alla.. då kanske det gör skillnad.

I min hoj kör jag en bra olja. Inte den dyraste top-of-the-line oljan kanske, men i den högsta klassen iaf.

Till min gammla bil (BMW pizzaracer 316i E30) kör jag på biltemas olja och det funkar kanot, och har gjort så i 4 år nu (ca 7000-8000 mil).

Jag har dock ingen vetenskaplig logik bakom mina beslut. Marknadföring, snålhet, dumhet..? Kanske, kanske inte.


Ang. partiklar i en motorn så fattar jag dock ej hur endel här tänker. Ett oljefilter stoppar vissa partiklar av en viss storlek, men det finns ju så mycket annat skit som kommer in i en motor via bensin, luft, ev. koppling, slitage i motorn själv m.m. m.m. m.m. Vad spelar det för roll vad manhar för olja då? Olja har väl inte direkct med detta att göra. Det är väl en separat diskussion..? Väl?

/Ödmjukaste icke-kemisten/icke-mekanikern
 
Borsiin JR skrev:
KTM rekomenderade tex shell advance men så skrevs det sponskontrakt mellan KTMs raceverksamhet och Motorex och med ens så byttes rekomenderat oljemärke till Motorex...
Precis, på min -03:a stod det Shell i handboken och Motorex på motorn. :hihi
 
Zee: Du har så rätt!
Och dina funderingar är genomtänkta samt visar att du läst lite trots allt :tummenupp
Delar f.ö dina filosofiska tankar om VARFÖR man köper SI eller SÅ beroende på...
 
Dr.Bike skrev:
Zee: Du har så rätt!
Och dina funderingar är genomtänkta samt visar att du läst lite trots allt :tummenupp
Delar f.ö dina filosofiska tankar om VARFÖR man köper SI eller SÅ beroende på...


Tack! Slutsats: Jag borde drick vitt vin oftare. :fyllisar
 
Enligt min mening är oljediskussionerna här på sporthoj bland de mest intressanta.

Bra mycket intressantare än vilken färg på depåstöd som är mest gay. :rolleyes: (Även om sådana diskussioner kan vara roliga att läsa ibland.)

Har förresten omraffinerad olja diskuterats här i någon tråd? Den galet billiga mineralmotoroljan som ibland säljs på stormarknader som normalt säljer mat och husgeråd kan vara av den typen.

Om jag, som den amatör jag är, får gissa så räcker det inte med att rena spilloljan för att den ska återfå sina ursprungsegenskaper då molekylkedjorna är sönderbrutna. Byggs dessa ihop igen vid omraffinering?


Edit: Mitt inlägg var alltså ett svar på ett inlägg som (med glimten i ögat) ifrågasatte oljetrådarnas vara och icke-vara. Ett inlägg som sedermera (och med all rätt) togs bort.
 
Last edited:
Peter80 skrev:
Anledningen till att jag startade denna tråd var pga att jag läst här (och kanske missförstått) att det skulle vara samma olja på båda ställena.

Jag är helt opartiskt! Eller rättare sagt, jag kör nog hellre på det billigare alternativet.

Skulle vara mycket intresant att se ett ordentligt testresultat på ca tio olika märken. Det skulle ju ge svar på vilken olja som är bäst. Det kanske inte är den dyraste.

Eftersom det är en hel djungel med oljor så trodde jag att detta kanske skulle kunna vara intresant, men jag kan ha fel.
Smaken är ju trots allt som baken, delad.
Jag har märkt en enorm skillnad på oljor.. även varit med och testat ett antal.
Ett enkelt test ni kan göra är att ta en gammal stekpana och koka oljan i, då kommer ni att förtså varför vissa oljor är bättre än andra.(givetvis utomhus)
Nu säger inte jag att det inte finns billiga oljor som är bra, eller att ett visst märke är bättre än ett annat, bara det att man får prova sig fram på respektive hojmodell vilken olja den går bäst på/är mest lättväxlad med/funkar med koppling mm.
Ett ex: Min gammla audi 100 med en olja som är köpt på biltema tex drar minst 1 lit olja per 100 mil.
Nu kör jag på en mineralolja från en känd fabrikant och den drar inte ett unns olja på 100mil.

Samma sak om man dikuterar tvåtakts oljor, man kan oftast säga att du får det du betalar för.

Men jag vill också tillägga att det är bättre att köpa en lite billigare olja och byta ofta än att köpa en svindyr och aldrig ha råd.
 
Last edited:
gibbles skrev:
Har förresten omraffinerad olja diskuterats här i någon tråd? Den galet billiga mineralmotoroljan som ibland säljs på stormarknader som normalt säljer mat och husgeråd kan vara av den typen.

Om jag, som den amatör jag är, får gissa så räcker det inte med att rena spilloljan för att den ska återfå sina ursprungsegenskaper då molekylkedjorna är sönderbrutna. Byggs dessa ihop igen vid omraffinering?

Det säljs mig veterligt ingen olja som är renad och omraffinerad spillolja då det är betydligt dyrare än att ta det billigaste avkoket från någon ny oljebatch.

Nej det går inte att sätta ihop oljemolekyler som har brutits då en raffinering går ut på att man sorterar molekyler och tar endast ut dem man vill ha (ungefär som när man bränner sprit för att skilja spriten från vattnet), man kan dock rent teoretiskt återanvända den delen av oljan som inte är sönderbruten genom återraffinering där man specifikt väljer ut en viss molekyllängd. Detta är dock som sagt för dyrt för att det skall vara lönsamt.

Billig stormarknadsolja är snarare det avkok som blir kvar när man har raffinerat fram de specifika molekyllängder man använder till dyrare oljor. Det som är kvar är ett avkok där molekyllängderna varierar kraftigt och de bästa är borta vilket teoretiskt ger en sämre oljefilm.


OBS texten ovan är i viss mån generaliserande och förenklad
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top