Startproblem

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
Hej. Jag har en CBR 954 -02

Den har alltid fungerat som en klocka, har startat upp den nån gång då och då under vintern här, men nu var det ett tag sen sist.
Batteriet är laddat och fullt.
När man slår på tändningen så lyser allt och det lilla surrande ljudet (startautomatik??) hörs som vanligt.
Startmotorn går när man trycker på knappen,
men inte en enda antydan till tändning...

Vad är problemet?

Snälla MC-gurus, hjälp....

Ibland är det det enklaste som är svaret. Kan det vara så att den lilla röda dödarknappen på höger styrhalva står i fel läge? Ett dråpligt "fel" som drabbar de flesta nån gång...

Om startmotorn klickar men inte snurrar så hade jag samma problem, visade sig vara kortis i dödarknappen nånstans. Det var va verkstan sa iaf...

Och surrandet är bensinpumpen, fick jag veta :D

Det finns väl soppa i tanken:va

Prova med stödet uppe och kopplingen inne oxå...

Prova även med mer ström tex ett bilbatteri...

Annars är det väl bara å riva ett stift å kolla så du säkert har gnista...

Last edited:
Hej. Jag har en CBR 954 -02

Den har alltid fungerat som en klocka, har startat upp den nån gång då och då under vintern här, men nu var det ett tag sen sist.
Batteriet är laddat och fullt.
När man slår på tändningen så lyser allt och det lilla surrande ljudet (startautomatik??) hörs som vanligt.
Startmotorn går när man trycker på knappen,
men inte en enda antydan till tändning...

Vad är problemet?

Snälla MC-gurus, hjälp....

Har soppan blivit äcklig kanske? Startgas är ju en variantför o se om den tänder utan att riva loss tank m.m.. :)

Fabbe har en poäng med gammal soppa.

häll av den sura soppan som ligger i förgarana (finns ventil undertil) därefter bör det inte vara något problem. Så var det för mig varje vår gällande både min hornet 600 och min r1

Fabbe har en poäng med gammal soppa.

häll av den sura soppan som ligger i förgarana (finns ventil undertil) därefter bör det inte vara något problem. Så var det för mig varje vår gällande både min hornet 600 och min r1

Är väl sprut på en 954???

Ska prova detta med bensinen. Det är inga nybörjarmisstag som kanppar, stöd osv. Startmotorn snurrar tills batteriet tar slut om det är så, men den tänder inte.

Ska prova detta med bensinen. Det är inga nybörjarmisstag som kanppar, stöd osv. Startmotorn snurrar tills batteriet tar slut om det är så, men den tänder inte.

Du har inte fifflat med några kablareller så & glömt plugga ihop allt igen? :tummenupp

Jag har svårt att tro på dålig bensin med. Tankade den full i slutet av september och låtit den stå fulltankad. Har funkat alla andra år.

Har precis varit och köpt startgas, ska snart bort till garaget och prova.
Men om jag kommer tillbaka och det inte funkat så får ni gärna spåna vidare om vad det är så jag kanske har lite nya tips när jag kommer tillbaka. Tack för all hjälp hittills.

Jag har svårt att tro på dålig bensin med. Tankade den full i slutet av september och låtit den stå fulltankad. Har funkat alla andra år.

Har precis varit och köpt startgas, ska snart bort till garaget och prova.
Men om jag kommer tillbaka och det inte funkat så får ni gärna spåna vidare om vad det är så jag kanske har lite nya tips när jag kommer tillbaka. Tack för all hjälp hittills.

Nästa grej blir ju o kolla om stiften tänder eller ej :tummenupp

Tack alla för tips och idéer.
Det har löst sig. Efter massiv felsökning visade det sig att det var kabelbrott på kablaget till tändhattarna...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026