Startproblem WR450F

Jag har gått igenom samma helvete med en Honda CRF250 nyligen.
Gjorde rent förgasaren säkert 4-5 ggr. Men till slut hittade jag lösningen. Man ska byta packningar och rengöra mid body enheten. Packningar finns på "Bra i gasen" Efter det startar den varje gång jag ska åka utan problem. Det finns dock 2 eller om det är 3 olika packningar. man måste ta iur förgasaren och titta supernoga på biderna när man beställer.
1705323668043.png
 
Här har du 3 alternativ.
Tyvärr brukar frakten inte vara så jävla rolig...

Tack. Åkte till Yamaha (återförsäljare/verkstad) och de kunde beställa med billigare frakt. Dock är skruvarna väldigt dyra.
 
Last edited:
Jag har gått igenom samma helvete med en Honda CRF250 nyligen.
Gjorde rent förgasaren säkert 4-5 ggr. Men till slut hittade jag lösningen. Man ska byta packningar och rengöra mid body enheten. Packningar finns på "Bra i gasen" Efter det startar den varje gång jag ska åka utan problem. Det finns dock 2 eller om det är 3 olika packningar. man måste ta iur förgasaren och titta supernoga på biderna när man beställer.
View attachment 494196
Verkar vara en bra sida.
Jag har gjort vad jag kunnat än så länge och vill testa om det räcker. Ska även kolla ventilerna snart. Jag vet att tidigare ägare har gjort det men något jag vill vara helt säker på. Jag har beställt ett nytt bladmåtset ned rätt tjocklekar. Jag hade två olika hemma men inget var tillräckligt fina.

Om det inte blev bättre så får jag öppna upp förgasaren igen och se efter i mitten. Möjligt att det är där problemet ligger.

Såg även en video att "hot startern" kan läcka vid tätningen och kan vara ett problem men det är inte så många som påpekar just det. Mer troligt att det är pilot, bränsleskruv eller någon o-ring som är problemet. OM det är förgasaren.

Det var många år sedan sist (moppe) jag hade isär en förgasaren. Kul att se hur det ser ut och lära sig nya saker (4t). Det ger en viss sinnesro att vara i garaget och skruva.

Nästa grej (när hojen startar som den ska och går bra/rent) är att kolla kopplingen men det hör inte hemma i den här tråden.?
 
Verkar vara en bra sida.
.......
Om det inte blev bättre så får jag öppna upp förgasaren igen och se efter i mitten. Möjligt att det är där problemet ligger.
Såg även en video att "hot startern" kan läcka vid tätningen och kan vara ett problem men det är inte så många som påpekar just det. Mer troligt att det är pilot, bränsleskruv eller någon o-ring som är problemet. OM det är förgasaren.

.....
men det hör inte hemma i den här tråden.?
Min teori är att det snarare samlar sig smuts inne i midbody enheten när man gör rent. Det är väldigt krångliga kanaler. Skulle inte förvåna mig om du hittar en grankotte där inne....
Samt att det är väldigt viktigt att tätningarna är täta så den inte tar tjuvluft.
 
Min teori är att det snarare samlar sig smuts inne i midbody enheten när man gör rent. Det är väldigt krångliga kanaler. Skulle inte förvåna mig om du hittar en grankotte där inne....
Samt att det är väldigt viktigt att tätningarna är täta så den inte tar tjuvluft.
Jag frågade en återförsäljare, varför det inte gick att se mittendelen på sprängskissen och varför det inte fanns några artikelnummer på o-ringarna och de andra gummiduttarna där inne.
Han svarade, "vi säljer inte dem separat och känner du för att byta dem så ska du förmodligen köpa en ny förgasare". Konstigt svar, tycker jag.
 
Jag frågade en återförsäljare, varför det inte gick att se mittendelen på sprängskissen och varför det inte fanns några artikelnummer på o-ringarna och de andra gummiduttarna där inne.
Han svarade, "vi säljer inte dem separat och känner du för att byta dem så ska du förmodligen köpa en ny förgasare". Konstigt svar, tycker jag.
Ja, så är det.
Keihin tillhandahåller inte resevdelar. Men nu finns det piratdelar att få fram istället.... som sagt drygt och dyrt att köpa ny förgasare pga det.
Frank MX parts har också delar till dessa förgasare.
 
Ja, så är det.
Keihin tillhandahåller inte resevdelar. Men nu finns det piratdelar att få fram istället.... som sagt drygt och dyrt att köpa ny förgasare pga det.
Frank MX parts har också delar till dessa förgasare.
Fast återförsäljare säljer ju det mesta av de andra delarna.

Tack för länken. Hur vet jag vilken modell på förgasaren som jag har (Keihin FCR MX)?

Keihin FCR MX mid-body gasket kit
These gaskets are not officially available through Keihin, since they do not want you to open the carb that way...
 
Last edited:
Fast återförsäljare säljer ju det mesta av de andra delarna.

Tack för länken. Hur vet jag vilken modell på förgasaren som jag har (Keihin FCR MX)?

Keihin FCR MX mid-body gasket kit
These gaskets are not officially available through Keihin, since they do not want you to open the carb that way...
Hur många skruva som midbody enheten är monterad med. 2 eller 4
Om det är en fast eller lös lufttratt in i förgasaren. Men säkrast är att demontera den först och jämföra supernoga med bilderna på Frank MX. Det är små små detaljer som skiljer
 
Hur många skruva som midbody enheten är monterad med. 2 eller 4
Om det är en fast eller lös lufttratt in i förgasaren. Men säkrast är att demontera den först och jämföra supernoga med bilderna på Frank MX. Det är små små detaljer som skiljer
Fyra konstiga torx med en pinne i (plombering).

Det blir en ny magnetskruv (med oring) till förgasaren också. Jag gissar att det läcker luft någonstans. Tror nästan att jag ska beställa samtliga packningar igen, även om förra ägaren säger att de är bytta.
 
Jag har tre olika set bladmått men alla är tyvärr 0.05-1.0 mm och är förmodligen inte tillräckligt noga för ventiljustering. Jag har letat men hittar inte någon affär som har noggrannare. Endast 24mx verkar ha ett bladmått som kan användas bra för ventiljustering. Någon som har en ide vart jag kan köpa?
 
Last edited:
Jag har tre olika bladmått set men alla är tyvärr 0.05-1.0 och inte tillräckligt noga för ventiljustering. Jag har letat men hittar inte någon affär som har noggrannare. Endast 24mx verkar ha ett bladmått som kan användas bra för ventiljustering. Någon som har en ide vart jag jsn köpa?
Bladmått med 0,05 intervall fungerar bra. Ska det vara 0,15-0,20 så är principen att 0,15 ska gå in lätt utan allt för mycket motstånd och 0,20 ska inte gå in. Då har du ett korrekt ventilspel som är större än 0,15 men mindre än 0,20. Det är därför man anger ett intervall och inte ett exakt mått. Det finns även hojar som man behöver köpa bladmått i tum.
Hoppas att det du förstår vad jag menar.
 
Bladmått med 0,05 intervall fungerar bra. Ska det vara 0,15-0,20 så är principen att 0,15 ska gå in lätt utan allt för mycket motstånd och 0,20 ska inte gå in. Då har du ett korrekt ventilspel som är större än 0,15 men mindre än 0,20. Det är därför man anger ett intervall och inte ett exakt mått. Det finns även hojar som man behöver köpa bladmått i tum.
Hoppas att det du förstår vad jag menar.
Ja, och det kanske räcker för att komma inom toleransområdet?

Känner bara att det är en smula grovt med 0.05 i steg när de visar exempel på tex 0.22 (men inte 0.25) eller 0.32 som går in (men inte 0.35). Känns som om det behöver mätas noggrannare än 0.05.

1000008627.jpg
 
Ja, och det kanske räcker för att komma inom toleransområdet?

Känner bara att det är en smula grovt med 0.05 i steg när de visar exempel på tex 0.22 (men inte 0.25) eller 0.32 som går in (men inte 0.35). Känns som om det behöver mätas noggrannare än 0.05.

View attachment 494325
Eftersom shimsen är i 0,05mm intervall så blir det inte noggrannare än så.
Om du köper bladmått i tum så får du reda på mer exakt var i spelet du ligger. T.ex. 0,05" är 0,127mm, så det skulle passa bra för insugsventilen. Men det är fortfarande principen att 0,15 bladmåttet inte ska gå in. Om du inte redan vet så vill man hamna så högt upp i intervallet som möjligt.
 
Eftersom shimsen är i 0,05mm intervall så blir det inte noggrannare än så.
Om du köper bladmått i tum så får du reda på mer exakt var i spelet du ligger. T.ex. 0,05" är 0,127mm, så det skulle passa bra för insugsventilen. Men det är fortfarande principen att 0,15 bladmåttet inte ska gå in. Om du inte redan vet så vill man hamna så högt upp i intervallet som möjligt.

Om man vill maximera säkerhetsmarginalerna ja.
Vill man maximera effekten så vill man ju istället ligga på minimalt spel.
 
Om man vill maximera säkerhetsmarginalerna ja.
Vill man maximera effekten så vill man ju istället ligga på minimalt spel.
Stämmer. Men nu har jag inte tillräckligt med hår på bröstet för att tygla en 450 fullt ut i skogen, så därför skulle jag lägga mig på så stort spel som möjligt. Så TS får själv välja om han vill köra med "man eller mus" intervall på ventilerna :hihi
 
Eftersom shimsen är i 0,05mm intervall så blir det inte noggrannare än så.
Om du köper bladmått i tum så får du reda på mer exakt var i spelet du ligger. T.ex. 0,05" är 0,127mm, så det skulle passa bra för insugsventilen. Men det är fortfarande principen att 0,15 bladmåttet inte ska gå in. Om du inte redan vet så vill man hamna så högt upp i intervallet som möjligt.
Så om vi har målet att ligga mellan 0.10-0.15 så är det bättre att ligga på 0.14 isf 0.11?
 
Så om vi har målet att ligga mellan 0.10-0.15 så är det bättre att ligga på 0.14 isf 0.11?
Enligt tabellen du visade tidigare är det shims med fasta 0,05mm intervall till den hojen, så du kan inte välja exakt vilket mått du vill hamna på. Ta insugsventilen där spelet ska vara 0,10 - 0,15 mm. Får du in 0,10 bladmått (ska gå lätt) men inte 0,15 så har du rätt ventilspel och behöver inte justeras. Du behöver inte veta exakt vilket ventilspel du har just nu, bara acceptera att ingen justering behöver göras. Följ det som står i servicemanualen och överdramatisera det inte. Det är först när "fel" bladmått passar som du behöver göra något.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top