Startproblem WR450F

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hotstartern stänger väl av en del bensin så den borde varva mer oavsett bestyckning, ja utan last alltså
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det titan ventiler i din kan det vara hög tid att byta dessa till rostfria. Titan ventiler har EX antal timmar sedan går dessa ned sig o då hjälper ingen chimsning i världen utan byte av ventiler är ett måste..
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
En WR450 ska inte vara svårstartad, titta över ventiler förgasare och tändning. Sen klarar du dig bra utan den där elstarten.
Jag får nog riva och göra om/kontrollera jobbet som tidigare ägare gjort.
1. Blir att kontrollera förgasaren.
Gissar att "munstycks-skruven" kommer att göra skillnad, åt något håll.
Sedan får jag nog skruva ur allt annat och kolla storlekarna på main och pilot, eller vad de nu heter.

..lite trist när planen var att köra.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kolla också att plattan vid trotteln(vacuum release plate på Keihinspråk)inte är monterad uppochner om någon haft isär förgasaren innan.
Platta sidan ner.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kolla också att plattan vid trotteln(vacuum release plate på Keihinspråk)inte är monterad uppochner om någon haft isär förgasaren innan.
Platta sidan ner.
Yes, den ligger högt på listan. Såg en video på Youtube om den. Tack för påminnelsen.

Igår kände jag att gasvajern satt lite löst in i förgasaren. När jag drog åt den så roterade förgasaren på cylindersidan. Som om den satt lite för löst. Så lite tjyvluft kan det nog vara ett problem, eller?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skruvar en hel del i just wr 450 så jag känner till dem väl, de är de driftsäkraste enduromaskinerna jag känner till. Titanventilerna håller stenbra säkert 500+ för vid 300-400 tim ser de helt ok ut och de går sälla rakt av som på många andra motorer. Men byter man ut ventilerna så sätter man in stålventiler med hårdare fjädrar för de är ännu säkrare och billigare.
Jag skulle först kollat att de satt in rätt nål och munstycken ,kolla yamaha oem parts så ser du vad de ska va. Om de är mer öppen ljuddämpare och luftburk så kan du gå upp 10% i högfartsmunstycket och lågfart från org storlek. Trottelnålen är svårare att bedömma om den är rätt för de finns nålar som funkar bättre än org.
Om den går startar bra kall men inte varm så kan ventilerna ligga på och de kan bero på att man inte justerat dem på 500 tim eller i värsta fall har de nött ner sig i sätet.
De är dock sällan ventilerna har för tight ventilspel på dem för mde har grymt lång intervall mellan ventiljusteringarna. De kan gå 500 tim utan justering men jag skulle kolla dem vid 200 tim intervall. De är dock dryga att justera för de är shims så de blir en hel del skruvande.
Skräp i förgasare och feljusterad förgasare är vanligaste felet följt av elfel magneter som lossnat i svänghjul eller statorfel.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag skruvar en hel del i just wr 450 så jag känner till dem väl, de är de driftsäkraste enduromaskinerna jag känner till. Titanventilerna håller stenbra säkert 500+ för vid 300-400 tim ser de helt ok ut och de går sälla rakt av som på många andra motorer. Men byter man ut ventilerna så sätter man in stålventiler med hårdare fjädrar för de är ännu säkrare och billigare.
Jag skulle först kollat att de satt in rätt nål och munstycken ,kolla yamaha oem parts så ser du vad de ska va. Om de är mer öppen ljuddämpare och luftburk så kan du gå upp 10% i högfartsmunstycket och lågfart från org storlek. Trottelnålen är svårare att bedömma om den är rätt för de finns nålar som funkar bättre än org.
Om den går startar bra kall men inte varm så kan ventilerna ligga på och de kan bero på att man inte justerat dem på 500 tim eller i värsta fall har de nött ner sig i sätet.
De är dock sällan ventilerna har för tight ventilspel på dem för mde har grymt lång intervall mellan ventiljusteringarna. De kan gå 500 tim utan justering men jag skulle kolla dem vid 200 tim intervall. De är dock dryga att justera för de är shims så de blir en hel del skruvande.
Skräp i förgasare och feljusterad förgasare är vanligaste felet följt av elfel magneter som lossnat i svänghjul eller statorfel.
Tack.


Jag är inte rädd för att skruva men gör det endast om jag absolut måste. Att städa upp den gamla eltejpen (vidrigt) och kass kabeldragning (allergisk mot sånt) skulle jag bedöma är ett måste så det har jag redan gjort.

Jag känner inte till att ventilerna skulle vara bytta så de låter jag nog vara i det här skedet. Jag vet att de har shimsat om och det litar jag på är gjort på rätt sätt.

MJag fick veta idag att de satt i ett #160 munstycke (JET MAIN #160) och när jag kollar på olika sidor så är #168 (JDJetting) den vanligaste. Men det här beror väl på vilken höjd över havet man bor på och hur temp. och luftfuktigheten är?

Ja, luftburken verkar mer öppen än org. och det sitter en bättre dämpare på nu så jag borde kunna låta det flöda in lite mer soppa i kanalerna. Men det här är inget jag eftersträvar i nuläget.
Steg ett är att få henne att gå rent.

Den är svår att starta när den är kall. När den är varm så går det lättare.

Så här i försa hand är jag mest inne på att hon tjuvar luft mellan förgasaren och cylindern. Den gick att rotera där och satt inte fast. Hjälper inte det så får jag väl plocka ur förgasaren och se efter. Alltid lär man sig något och det är ganska skönt med lite egentid i garaget.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kollar i katalogen (om man kan säga så fortfarande?) och hittar ett gäng med olika storlekar på JET MAIN (19). Hur vet jag vilken jag ska köpa?
1686235201615.png

Samma gäller för PILOT (20)
1686235429621.png
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sätt i 170" i mainjet och 48" i lågfart de passar mot öppen ljuddämpare och öppnad luftburk
Med 48 i lågfart så utgå från 0,5 varv utskruvad bränsleskruv men justera tills den går som finast och stabilast på tomg, allt mellan helt stängd bränsleskruv tills 3 varv öppen är ok huvudsak motorn går fint. Vid 3 varv finns risk att skruven vibrerar lös så tänk på det bara!
När den går fint och stabilt på tomg så blir den lättstartad också.
Om den stuper på snabba gaspådrag så måste accpumpen kollas upp att den ger en soppastråle vid gaspådrag och även justeras in. När förgasaren är perfekt inställd så svarar de som en insprutare på gasen.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Hittade en ganska detaljerad video ang. de olika delarna i förgasaren och vilken funktion de har.


Förklarar nålens funktion

 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Nu har startmotorn kommit och den är väl inplastad.

Jag gjorde en liten fuling och beställde 07ans modell för att kolla om det är samma som den jag redan har. Den var nämligen 2k billigare från Yamaha.

Problemet är att jag kommer inte åt att mäta upp den, eftersom den är så bra inplastad. Jag ringde och kollade med dem och de vill inte att jag tar bort plasten för att kontrollmäta.

När jag tittar på sprängskisser så är det samma oring i tätningen så då borde diametern vara samma.
Frågan är lite, hur många splinds är det på dem olika, på tappen?

Hur lång är tappen på den nyare?
Infästningen ser ut på samma sätt men skiljer sig måtten något iaf?

Någon annan här som försökt spara 2k på att beställa 07:ans startmotor och monterat den i äldre modeller?

Artikel -2004 (samma till 2006)
5TJ-81890-20-00 (kan även heta 21-00 på slutet för den senaste modellen)

Artikel 2007-
5TJ-81890-30-00 (kan även heta 31-00 på slutet för den senaste modellen
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Skummar genom Internet för ledtrådar och kanske verkar startmotorn vara utbytbara med varandra mellan de olika årsmodellerna.

Under åren 03-06 verkar det vara några delar som har uppgraderats men inget som verkar röra mitt fall.

-07 så ändrade Yamaha en del grejer.
Jag har en del erfarenheter av att arbeta med artiklar och nummer. Vanligtvis så byter komponenten (en samling artiklar som ingår i en pryl) nummer om någon av artiklarna ändras.

När jag tittat på bilderna från Yamaha (se tidigare inlägg) så verkar det som att en skruv, en bricka och en kabel är utbytt egentligen inget som har med själva infästningenatt göra. Den här sidan iofs reservdelar och i mitt fall undrar jag om själva chassiet passar. Eftersom det inte är en reservdel på det sättet står det inget om det.

Jag hittade följande länk till ett annat forum. Tänkte om någon kan bekräfta om det här stämmer. Är det egentligen samma startmotor, bara att de ändrade kabelns infästning på plus?

2007
electric starter drive carried over from 2006.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag håller på med förgasaren och funderar på de 5 plastslangarna som kommer ut ur den och vad de har för funktion. De är riktigt torra och en av dem var dubbelvikt och en annan hade smällt samman av avgasröret och var typ nästan helt stängd.

Vad gör de för nytta?
Kan en (eller flera) proppad slang orsaka svår start eller orolig gång?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Plastslangarna är luftintag till flotörhus och den längst ner är dränering flotörkopp. Du kan köra utan slangar och den går lika bra men då kan den dra in damm därav att de är svinlånga slangar för då stannar skiten/luften en bit in i slangen istället. Om en slang är vikt brukar gå bra utan att de blir vacum i flotörhuset men är flera vikt kan de bli vacum och fylls inte flotörhuset på med soppa som de ska.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Plastslangarna är luftintag till flotörhus och den längst ner är dränering flotörkopp. Du kan köra utan slangar och den går lika bra men då kan den dra in damm därav att de är svinlånga slangar för då stannar skiten/luften en bit in i slangen istället. Om en slang är vikt brukar gå bra utan att de blir vacum i flotörhuset men är flera vikt kan de bli vacum och fylls inte flotörhuset på med soppa som de ska.
Okej, tack.

(Det har kommit en del annat ivägen för det här men nu kanske det finns tid.)

Kan kanske vara en anledning till att motorn inte går så bra eller att den är svår att starta. Luft och soppa flödar inte optimalt. Ringer en lite klocka nu och kag kommer ihåg när farsan tjatade om sånt och han inte hade tid.
"Har den gnista"
"Får den soppa"
"Får den luft"
?

När jag kände på förgasar slangarna så var de verkligen hårda/torra och iaf en var vikt och en var smällt. Letar och letar, vart fn beställer man sånt? Är i Uddevalla krokarna och hörde om en affär i Vänersborg. Kan det vara något?
Biltema har bara tjocka slangar, finns sånt här på Bauhaus?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Okej, tack.

(Det har kommit en del annat ivägen för det här men nu kanske det finns tid.)

Kan kanske vara en anledning till att motorn inte går så bra eller att den är svår att starta. Luft och soppa flödar inte optimalt. Ringer en lite klocka nu och kag kommer ihåg när farsan tjatade om sånt och han inte hade tid.
"Har den gnista"
"Får den soppa"
"Får den luft"
?

När jag kände på förgasar slangarna så var de verkligen hårda/torra och iaf en var vikt och en var smällt. Letar och letar, vart fn beställer man sånt? Är i Uddevalla krokarna och hörde om en affär i Vänersborg. Kan det vara något?
Biltema har bara tjocka slangar, finns sånt här på Bauhaus?
Swedol, Hydroscand, Mekonomen etc etc, lokal trädgårdsmaskinservice.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top