Startproblem WR450F

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jo, jag har tittat på de där avgaspackningarna och de sitter lixom fast där. När man dragit åt den en gång så får de en form och sedan... ändras den inte. Men det kan såklart bli som med alla o-ringar som jag behövt byta. Samtliga har varit platta och det har blivit en stor skillnad när jag satt dit en ny. De håller tätt tills man öppnar på skruven. Sedan måste man byta eftersom den inte längre är elastisk. Möjligen är det något liknade med avgasrörspackningarna och det är kanske läge att beställa nya?

Jag skruvade ur och kollade pilot air jet och den är #80 och det verkar vara standard. Sedan tittade jag i beställningskatalogen och det verkar bara finnas en storlek på den. Vill man ha något annat får man specialbeställa från Keihin. Så sa han i den lokala crossaffären. Så vi kan nog utesluta den.

Jag var in till Yamaha verkstan igår igen och pratade med proffsen.
De sa, "Om burken är så pass öppen (se bilder ovan) så är det inte ovanligt att man behöver gå upp minst 10 storlekar. Istället för att jaga en ny pilot kan man istället tejpa igen hålen *blink, blink*. Då kan man iaf utesluta det."

En annan del/packning skulle kunna vara acv:n som tydligen har till uppgift att spotta in soppa (eller strypa luften) vid avslag på gasen. Den kände jag varken till eller visste vilken funktion den hade. Dessutom har jag inte öppnat den "luckan" ännu så där skulle det ev. också behöva bytas en o-ring eller membran. Med tanke på att nästan ingen anmärkt på den så kanske det inte är så troligt?

 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Avgasrörspackningen fanns hemma och är hämtad från Yamaha men inte installerad ännu.

Jag testade att tejpa för de stora hålen på sidan av fuggen och det kanske blev en aning bättre med #52 piloten. Poppar fortfarande på 1.5 varv ut. 2 varv och den går bra. 2.5 varv så blir den lite tröttare vid påslag. Vill iaf testa nästa steg (#55) och se vad som händer. Alltid lär man väl sig något?
Det går ju att beställa enda upp till #80 så ännu finns det gott om utrymme kvar.
LÄNK: https://www.braigasen.se/jetting-parts/keihin/pilot_keihin/n424-21_keihin/

Jag hittade en förhållandevis enkel mall att följa när man vill labba med munstyckena. Vid ett tillfälle hittade jag även en riktigt bra beskrivning här någonstans från 2007 men lyckas inte hitta den igen.
LÄNK: https://www.braigasen.se/forgasarverktyg/hitta-ratt-bestyckning/hitta-ratt-bestyckning-4-takt/
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Avgasrörspackningen fanns hemma och är hämtad från Yamaha men inte installerad ännu.

Jag testade att tejpa för de stora hålen på sidan av fuggen och det kanske blev en aning bättre med #52 piloten. Poppar fortfarande på 1.5 varv ut. 2 varv och den går bra. 2.5 varv så blir den lite tröttare vid påslag. Vill iaf testa nästa steg (#55) och se vad som händer. Alltid lär man väl sig något?
Det går ju att beställa enda upp till #80 så ännu finns det gott om utrymme kvar.
LÄNK: https://www.braigasen.se/jetting-parts/keihin/pilot_keihin/n424-21_keihin/

Jag hittade en förhållandevis enkel mall att följa när man vill labba med munstyckena. Vid ett tillfälle hittade jag även en riktigt bra beskrivning här någonstans från 2007 men lyckas inte hitta den igen.
LÄNK: https://www.braigasen.se/forgasarverktyg/hitta-ratt-bestyckning/hitta-ratt-bestyckning-4-takt/
En väldigt bra mall. Följ den!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bra i gasens instruktioner på bestyckning är bra. Är väl bara att testa dig fram med bestyckningen till hojen går bra. Bestyckningen bli väl ofta lite kompromisser

Är väl också värt att kolla upp air cut off ventilen så den är okej, skulle den sitta fast eller membranet är trasigt så påverkar det ju bestyckningen, jag skulle göra det först innan jag fortsätter med lågfarten.

Tack vare denna tråd har jag äntligen tagit tag med avgassmällarna på avslag på min KLR650, har beställt ny avgaspackning och lågfartsmunstycken i olika storlekar på eBay. Air cut off ventilen är bytt på min hoj men den smäller ändå, antingen pga tjuvluft mot kröken eller snål bestyckning av lågfartskretsen. Har också öppen luftburk och öppnare avgassystem.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Bra i gasens instruktioner på bestyckning är bra. Är väl bara att testa dig fram med bestyckningen till hojen går bra. Bestyckningen bli väl ofta lite kompromisser

Är väl också värt att kolla upp air cut off ventilen så den är okej, skulle den sitta fast eller membranet är trasigt så påverkar det ju bestyckningen, jag skulle göra det först innan jag fortsätter med lågfarten.

Tack vare denna tråd har jag äntligen tagit tag med avgassmällarna på avslag på min KLR650, har beställt ny avgaspackning och lågfartsmunstycken i olika storlekar på eBay. Air cut off ventilen är bytt på min hoj men den smäller ändå, antingen pga tjuvluft mot kröken eller snål bestyckning av lågfartskretsen. Har också öppen luftburk och öppnare avgassystem.
Kul att man kan inspirera andra.

Jag var nära att beställa membranet till acv:n men backade ur när jag fick veta att den kostade 425 spänn. När jag hade isär acc. pumpen så såg det membranet friskt ut och jag hoppas den här gör det också. Annars är det inget val och jag beställer ett nytt såklart. 🤞

Däremot beställde jag nya fina JIS-skruvar till den lilla acv locket samt en o-ringen som sitter där inne. Skruvarna som sitter på nu kommer nog att dö vid nästa lossning (eftersom någon tidigare inte hade JIS mejslar) så jag kommer inte röra acv:n innan grejerna kommer hem (från något Yamaha-lager i Europa). Brukar ta en vecka eller så...
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Pilot #55 är i nu.
Känns stort mot vad boken säger, men enl. alla guider så är det bara att fortsätta uppåt tills det blir bra. (I boken är det ju standard flöde på luften men det är det ju inte i den här burken, så därför behöver jag hålla på med det här.) Motorn stannar när jag skruvar in bränsleskruven helt och det betyder tydligen att piloten iaf inte är för stor. Den här gången kändes motorn lite tveksam om den skulle stanna eller inte så det är nog nära gränsen nu.

Möjligen så sjönk varvtalet när skruven var ute 4 varv och då verkar det som den får för mycket soppa. Den sjönk även vid 0.5 varv ut och ska vi dra några slutsatser av detta borde väl bästa ligga kring strax under 2-ish? Högst tomgång får jag på 1-1.5 varv ut men då poppar det fortfarande på avslaget när jag varvar. På 1 varv ut poppar det i plural vid avslag. På 1.5 varv ut är det någon enstaka gång och det är nog fullt körbart. Precis som när jag testade (2 varv ut) med #52 så poppade det inye heller när jag testade med #55.

Jag hör att det blir skilland när jag skruvar på bränsleskruven men det låter nog ganska lika mellan #52 och #55. Jag kan ju gå upp en till men spontant får jag en känsla av att det egentligen är acv:n som strular. Om jag öppnar piloten ännu mer så kör jag väl till slut över acv:n (som kanske står öppen eller tjärvar). Om acv:n nu har till uppgift att strypa luften vid gasavslag så känns det spontant som att det är den som behöver lagas (och inte försöka överrösta den med mer soppa? Det kanske är så enkelt att det fastnat något litet skit där inne? Jag väntar fortfarande på grejerna från Yamaha så det blir väl i veckan de kommer och som vi får veta mer om vad som händer. I värsta fall behöver jag beställa nytt acv membran (a' 425 spänn) och vänta en vecka till. Dumsnål som man är och inte beställer allt på samma gång...

Jag står fortfarade i garaget med öppen port och varvar/testar. Jag kanske behöver köra lite för att testa på riktigt?

Jag ska nog tillägga att det inte låter alltför jävligt. Det går att köra med det här då det bara kommer en liten puff men det vore ju kul om jag fick till det lulla sista också...

Jag bytte även avgaspackningen men är väldigt tveksam att den läckte. Tittar man på sotningen så smiter inget förbi.
1000009734.jpg
Gammal och ny avgaspackning


1000009733.jpg
Utblåset cylindern
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du verkar ha snöat in helt på om det poppar på avslag eller inte.
Det intressanta är ju hur hojen beter sig på gasdrag.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Du verkar ha snöat in helt på om det poppar på avslag eller inte.
Det intressanta är ju hur hojen beter sig på gasdrag.
Ja, men det beror nog på att den poppade massor när hag började.

Men är inte det här steg ett, i att få motorn att gå rent?
Hur den drar på gas-på-drag är väl kopplat till nålen och huvudmunstycket?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det behövs bara lite läckage i en skarv på avgasröret för att det ska börja väsnas på avslag.
Ökar den mest i varv runt ett varv ut på blandskruven som du skrev ligger du redan på onödigt stort lågfartsmunstycke,speciellt som det knappast kommer att bli kallare väder närmsta halvåret.
Och när du börjar nojja över att avgasröret blir rött på tomgång,försök inte bestycka bort det genom att dränka hojen i soppa...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag brukar delita aircut membranet/hålen genom att ta ur skiten och limma igen hålen. De ger mer bestämd motorbroms men de är så lite att man knapt märker det men tomg går ner mer stabilt och håller sig mer stabil med den skiten delitad, Röd krök bestyckar jag alltid bort genom att ge den mer soppa på lågfart och då försvinner smällarna ocklså. De wr 450 jag ställer in i förgasarna smäller inget och svarar som insprutare och har stabil tomg. Jag skruvar ovanligt mycket med just wr 450 med förgasare och de är mest förgasarkrångel som jag fixar för de blir ju inga andra fel på dem. Men de går få till gången perfekt utan att delita aircut ventilen också ska men de är lättare att justera in gången med delitad aircut. Men med ålderstigna fcr gasare kan man få allehanda problem med gången på låglast och tomg och de beror på oringstätningar i tredje delningen samt igenärgade små hål i runt där i tredje tpårbityen man kan dela. De kan bli så illa att man går bet och måste chansa och köpa en annan förgasare. Jag har en kompisare som kör ktm 400 som fått de svåra felet på gasarna, den går inte rent trots nya oringspackningar i tredje delningen och att jag ultraljudstvättat den.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag brukar delita aircut membranet/hålen genom att ta ur skiten och limma igen hålen. De ger mer bestämd motorbroms men de är så lite att man knapt märker det men tomg går ner mer stabilt och håller sig mer stabil med den skiten delitad, Röd krök bestyckar jag alltid bort genom att ge den mer soppa på lågfart och då försvinner smällarna ocklså. De wr 450 jag ställer in i förgasarna smäller inget och svarar som insprutare och har stabil tomg. Jag skruvar ovanligt mycket med just wr 450 med förgasare och de är mest förgasarkrångel som jag fixar för de blir ju inga andra fel på dem. Men de går få till gången perfekt utan att delita aircut ventilen också ska men de är lättare att justera in gången med delitad aircut. Men med ålderstigna fcr gasare kan man få allehanda problem med gången på låglast och tomg och de beror på oringstätningar i tredje delningen samt igenärgade små hål i runt där i tredje tpårbityen man kan dela. De kan bli så illa att man går bet och måste chansa och köpa en annan förgasare. Jag har en kompisare som kör ktm 400 som fått de svåra felet på gasarna, den går inte rent trots nya oringspackningar i tredje delningen och att jag ultraljudstvättat den.
Intressant.
Är det membranet eller o-ringen som strular mest?
Om du sätter igen hålen, hur mycket behöver du 'jetta" för att kompensera?

När jag har pratat med verkstads-killarna så brukar de säga att Yamaha-ingenjörerna har koll på läget och det finns en bra anledning till varför de olika delarna existerar. Annars hade de nog inte konstruerat så.

ACV:n är just till för att ta bort avgassmällarna (förmodligen något annat också?). Jag har inte haft isär min ännu men jag gissar att det sitter ett typ membran (likt acc. pumpen) där inne, men som sluter till på avslag när det bildas ett vakuum i kretsen. Den är fjäderbelastad.
 
Last edited:

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kort updatering

Testade idag igen.
Med #48 i pilot och efter lite pill så går tomgång som bäst/högst på 2 ut (bränsleskruven). Poppar ytterst lite och inte alltid, vid gasavslag (från helt öppen trottel). Känns spontant som det här borde fungera i nuläget.

Ang. bränsle-skruven
Den är ju gjord i alu. och jag tycker den passar sisådär i gängan. Jag gissar att de har svarvat gängan men inte haft något bra verktyg för detta (snabbt och billigt i Kina?). Skruven glappar en aning. Nu är ju tätningen längst där inne fjäderbelastad så det spelar kanske en mindre roll för lekage...men va fn. Bättre jobb hade det kunna gjort. Känns lite "b". Mässingsskruven, som är original, sitter mycket bättre. Synd att den är så svår att komma åt för finliret. Annars hade den fått vara kvar.

Försökte även justera in acc. pumpen men det tyckte jag var svårt att få det perfekt. Gasar jag snabbt med lite försiktighet (som man kör) så "bag:ar" den inte alls men vrider jag snabbt (depåvarvar) så dör den nästan. Glappet på acc. pumpen är väldigt litet, om ens något. Jag testade att justera skruven både in och ut men tyckte inte jag märkte någon större skillnad. Dessutom hänger både tomgångsjusteringen och bränsleskruv ihop med det här och är en förutsättning för att ett snabbt gaspåslag ska fungera klanderfritt. Tyckte det blev lite bättre när bränsleskruven satt rätt men jag är inte helt nöjd.
När motorn nästan dör på snabba påslag, är det för snålt eller överflöd då?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top