Startproblem R1 (hjälp!)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Helt plötsligt vill min R1'a inte starta....

Hade den igång i nån minut först, stängde sedan av den för att meka lite (vända tillbaka växlarna så ettan är nedåt och resten uppåt igen, tidigare ägaren hade tvärt om).

När jag skruvat färdigt så skulle jag testa en lite sväng för att se att växlandet funkar ok.

Vrider på tändningen och trycker på startknappen:
Blubb blubb blubb bubb (försöker beskriva att startmotorn går runt som vanligt, men den tänder inte).

Okej, den är kall tänker jag, och drar i kallstartsreglaget.
Blubb blubb blubb blubb host blubb blubb blubb blubb (fortfarande inget)
Blubb blubb blubb host blubb blubb PANG!!!!! :skrämd

Helvete vilken smäll!!!! vafan händer? :confused:

Provar igen utan kallstarten...
Blubb blubb blubb blubb blubb PANG!!!!! :skrämd

Huh? :confused:

Jaha, den verkar inte tända?
Kollar alla kontakter jag kan hitta, och alla säkringar...
Ser ok ut, provar igen...
Blubb blubb blubb blubb blubb PANG!!!!! :skrämd

Tänker nu på att det där vanliga ljudet när man slår på tändningen inte finns... Ni vet:
Weeee.. knäpp knäpp knäpp

När jag slår på tändningen så slår ett relä till, sedan slår samma relä ifrån efter ca. 10 sek.

Ett förslag är att den surat ner sig, och att det bara är att skruva ur stiften, torka dom med värmepistol, göra rent dom, och sätta tillbaka dom... Låter det vettigt?

Ska alltid det där "Weeee.. knäpp knäpp knäpp" låta? Eller?

Tacksam för lite assistans, tänkte skruva lite imorgon och på lördag...

//Macke
 
Det kan att ha att göra med hur startmotorn driver kanske den inte ligger till ordentligt.Typ något drev som lagt sig snett eller något. Prova med att rulla igång. Kanske startmotorn inte drar ett helt varv eller att den slår imot något typ som om ett snet drev.
 
Alex.J skrev:
Det kan att ha att göra med hur startmotorn driver kanske den inte ligger till ordentligt.Typ något drev som lagt sig snett eller något. Prova med att rulla igång. Kanske startmotorn inte drar ett helt varv eller att den slår imot något typ som om ett snet drev.

Men jag har alltså inte varit inne i själva växellådan och skruvat, bara utanpå. Typ flyttat länkarmen och vänt på den länken som sitter på den axeln som går in i växellådan. Detta ska ju inte påverka hur dreven ligger i växellådan.

Startmotorn snurrar runt hela varvet, det känns...

Lite oroad över dom mycket högljudda smällarna, kon dom skada motorn på nåt sätt? Ska jag sluta försöka starta den?
 
Macke skrev:
Men jag har alltså inte varit inne i själva växellådan och skruvat, bara utanpå. Typ flyttat länkarmen och vänt på den länken som sitter på den axeln som går in i växellådan. Detta ska ju inte påverka hur dreven ligger i växellådan.

Startmotorn snurrar runt hela varvet, det känns...

Lite oroad över dom mycket högljudda smällarna, kon dom skada motorn på nåt sätt? Ska jag sluta försöka starta den?
Låter som om tändkablarna sitter fel, har du pillat på dom?
 
Det där du skriver om "Weeee.. knäpp knäpp knäpp" får mig att tänka på bränslepumpen. Relät du beskriver som knäpper verkar normalt enligt mina erfarenheter.
Det är rätt enkelt att kolla om pumpen är hel: koppla ur pumpen och mät resistansen mellan polerna. Enligt boken ska det vara 4-30 ohm (fast min funkar ok vid 2,5). Jag inbillar mig att det inte alls behöver låta så varje gång man slår till tändningen, troligen bara när den drar fram soppa till pumpen.
Jag är alls ingen expert (se mina tidigare trådar här) men detta är lite av vad jag lärt från min -98.
 
Last edited:
Diablo skrev:
Det där du skriver om "Weeee.. knäpp knäpp knäpp" får mig att tänka på bränslepumpen. Relät du beskriver som knäpper verkar normalt enligt mina erfarenheter.
Det är rätt enkelt att kolla om pumpen är hel: koppla ur pumpen och mät resistansen mellan polerna. Enligt boken ska det vara 4-30 ohm (fast min funkar ok vid 2,5). Jag inbillar mig att det inte alls behöver låta så varje gång man slår till tändningen, troligen bara när den drar fram soppa till pumpen.
Jag är alls ingen expert (se mina tidigare trådar här) men detta är lite av vad jag lärt från min -98.

Okej, jag pratade med en annan som kör R1 och han trodde inte heller att det där "Weeee tick tick tick" ljudet kom varje gång man slog på tändningen, så det kanske är ok....

Bränslepumpen borde funka eftersom den smäller till ibland, det måste ju betyda att den pumpar fram soppa, som sen exploderar...

Troligen nåt strul med tändningen då?
Eller att den är sur...
Tänkte plocka ur stiften i helgen och kolla, hur gör man det enklast ni som meckat R1 förut?

Tack för all hjölp hittils! :tummenupp
 
Hmmmm.... Eftersom den inte monterar insprutet (weee-ljudet saknas) kan man tänka att du har en av tre saker på g.

1: Ligger en växel i möjligen? Om en växel ligger i när du vrider om tändningen monterar den inte insprutet på busan. Kanske samma här?
2: Har brytaren till stödet monterats tillbaka korrekt så att du inte har någon kortslutning?
3: Den uppenbara: Dödarknappen är (självklart) i körläge?
 
Freppa skrev:
Hmmmm.... Eftersom den inte monterar insprutet (weee-ljudet saknas) kan man tänka att du har en av tre saker på g.

1: Ligger en växel i möjligen? Om en växel ligger i när du vrider om tändningen monterar den inte insprutet på busan. Kanske samma här?
2: Har brytaren till stödet monterats tillbaka korrekt så att du inte har någon kortslutning?
3: Den uppenbara: Dödarknappen är (självklart) i körläge?

1. Nej, ingen växel i, garanterat...

2. Brytaren till stödet har jag inte rört sedan jag köpte hojen, men jag ska kolla hur det ser ut. Stödet är ju borttaget.

3. Dödarknappen har jag givetvis kollat, men osäker på om den är okej. På min TLR så hörs det när man slår den fram och tillbaka. Varenda gång man slår till den så får man det där insprutningsljudet (Weeeeeee....). Vet inte hur det ska funka på R1'an....
 
Det var synd att ingen växel var i. Hoppades mest på den. Mitt råd är att fråga vår allsmäktige och allvetande Mattias. Han har säkert några bra råd i denna fråga.
 
Update:
Hojen hade nu stått i över ett dygn, och jag går ner i garaget igen för att prova.
När jag vrider på tändningen låter det "Weee ticki ticki ticki" igen.
Great tänker jag, nu funkar det....

Trycker på startknappen:
Blubb blubb blubb blubb blubb... PANG! :skrämd

Samma fel fortfarande...

Nu tar jag mig en pilsner och dränker sorgerna, sen får jag ta tag i det imorgon igen... :mad:

Skål då förfan! :öl
 
hade ett väldigt liknande problem me min cbr..
när den stått ett tag gick den att starta men efter en start sen så bara blubb blubb blubb pang
de jag bytte då va cdi box(tror inte de va den) och tändsystem
kolla så du har gnista..
 
AleX skrev:
hade ett väldigt liknande problem me min cbr..
när den stått ett tag gick den att starta men efter en start sen så bara blubb blubb blubb pang
de jag bytte då va cdi box(tror inte de va den) och tändsystem
kolla så du har gnista..

Okej, det ska jag kolla!
Tack för tipset! :tummenupp
 
Ska den låta varje gång man slår på tändningen?

(Lämpligt nick för den härt tråden förresten :D )
 
Hehe,jag tror den gör en provöppning först innan den ställer sej i läge.Men det är likadant på min,sätter jag på tändningen så hör man servo motorn.Skulle jag prova likadant igen så händer det inget.Väntar ett par min,så gör den likadant igen(servomotorn går).Kan vara så att jag måste ha haft igång den imellan...
Nu har jag kollat,en R1a som har stått i tre veckor,servomotorn låter inget,ej heller bensinpumpen tickar...Alltså,så måste den ha vart igång imellan :tummenupp
 
Last edited:
Okej, då verkar det funka som det ska. Jag var lite orolig för att det var nåt knas på det....
Nu verkar det som att jag ska fokusera på att kolla gnista, och om det surat ihop.
Många säger att den beter sig som att jag surat ner tändstiften....

Ska riva isär lite imorgon, hur kollar man gnistan på bästa sätt? Rycka ur stiftet, jorda det mot motorblocket och köra startmotorn? Som man gjorde på moppen? :D
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top