Startmotorkrångel Suzuki GSX 1100 (1984)

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Har en Suzuki 1100 GSX (EF) från 1984, men startmotorn vill inte funka som den ska.

Den snurrar till när man trycker på startknappen, men motorn tänder inte till.
Försöker men någon gång till så snurrar den mindre och mindre för varje gång.
Till slut så bara klickar den, om den ens gör det.

Är det bara byta startmotor eller kan det vara något annat som felar?

Har mätt styrkan i batteriet och det är ok, har även provat med kablar från bil.

Är inte så hemma på skruvning, men någon annan är säkert det.
 

Hudik

Guest
Tjena.

Kolla upp om du har taskiga kontakter till batteriet eller startmotorn.


ps: Vart i hudik bor du då?
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Bor på Sandvalla

Ska kanske ta och testa att koppla direkt på startmotorn,

Men om det är dålig kontakt då borde den ju inte bli svagare utan funka eller inte funka, är inte så kunnig som sagt utan det är bara en ren gissning
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kolla att du har gnista först och främst. Startmotorn har inget med tändningen att göra.

Alternativt kan du prova springa igång hojen. Slå på tändningen, lägg i tvåans växel, dra in kopplingen, spring upp hojen i lite fart, släpp upp kopplingen så att den vill hoppa igång.
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Jag orkar inte springa igång en, men komp finns det i alla fall.

Men den tänder inte riktigt utan den bara bluddrar, det där sista saknas för att den ska hoppa igång.
Det går iofs att bogsera igång den.

Är som sagt inte så duktig på att skruva. Hur kollar jag enklast om det finns gnista?
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Så nu har jag kollat lite mer, startmotorn är det som inte funkar som den ska

Måste ha tag på en sån, och nytt batteri som det verkar
Någon som har en över?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hade du frågat för två veckor sen hade jag haft en startmotor. Nu är den dessvärre såld. :(

Hör med Katana83 här på forumet. Han är en trevlig prick och har det mesta i GSX1100-väg. :)
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Säker på startmotorn? Driver startmotorn runt motorn men startar den inte skulle jag gissa på annat än startmotorn då den verkar fungera, kollat gnista,bränsletillförsel,fräscht batter?
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Säker är jag inte då jag inte är så kunnig på att skruva.

Men det går att rulla igång. Sen går den lite dåligt, inte på alla cylindrar. Men det är nå vajs med batteri.

Provade mad startkablar från bilen direkt på startmotorn, men det hjälpte inte det heller. Är som om startmotorn inte orkar snurra runt som den ska. Så därför tror jag det är startmotorn.
 

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
stått länge säkert bränslefel igensatta munstycken i fuggarna, bensin är en färskvara och blir dålig med tiden testa då startgas med nytt laddat batteri eller från bil se om han vill hoppa igång mer då
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Har tömt den på all gammal bensin, en polare tog hem och gjorde rent förgasarna.

Vet inte hur länge den hade stått innan jag köpte den, men säkert länge.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Går den inte på alla cylindrar så har det inget med startmotorn att göra. Drar bara motorn runt så kan du utgå ifrån att startmotorn är OK.

Som sagt, kontrollera gnista på samtliga stift.

Detta gör du genom att skruva loss ett stift och sätta på tändkabeln på stiftet och lägga det så att elektroden på stiftet ligger nära ventilkåpan på motorn sen startar du bara hojen (eller försöker starta den). Fungerar tändningen så ska det slå en gnista mellan stiftet och ventilkåpan. Upprepa samma procedur på samtliga cylindrar (skruva bara ur ett stift åt gången, låt övriga tre stift sitta kvar i tändstiftshålet med tändkablarna på). Har du gnista överallt så är förmodligen inte problemet där.

Skulle det visa sig vara något problem kan du Ohm-mäta tändspolarna som sitter under tanken. Visar det fel där så har du hittat en felkälla. Då får du köpa nya tändspolar och kablar. Fungerar det fortfarande inte kan det vara något problem med själva tändsystemet på hojen.

Ett annat problem skulle kunna vara dålig kompression på en cylinder. Detta får man kolla med en kompressions / leakdown testare.

Annars är nog den mest troliga felkällan förgasarna. Inte helt ovanligt att dessa hojar stått länge nån gång under åren och på så sätt så har det samlats skit i förgasarna och satt igen nåt munstycke. Då får man demontera förgasarna och tvätta allt. Enklast att göra om man har tillgång till en ultraljudstvätt.

Men har kompisen kollat igenom gasarna någorlunda så borde inte det vara felet, och då är det kompressionstest och kontroll av gnista / tändsystem / tändspolar som gäller.
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
Att den inte går på alla cylindrar det förstår jag att det inte beror på startmotorn, vet vilken cylinder den inte går på.

Men att det inte startar på knappen utan bara genom rull tänkte jag kunde bero på startmotorn.
Men som sagt är inte bra på att skruva.

Hade varit skönt om någon i Hudik hade kunnat hjälpa mig kolla, men genom att skruva själv så lär man sig kanske nå också.

Kan man alltså kolla stift utan att det händer nå när man trycker på knappen?
Den hostar inte ens till då.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ny bensin, rulla igång och håll igång den tills den går rent.
Det kan behövas en ordentlig provtur innan den går rent.
Om den fortfarande är svårstartad, så skulle jag byta batteriet.
Går den rent då, men dålig fart i startmotorn, så skulle jag plocka bort den, rengöra ordentligt och prova igen.
Förmodligen är det skit i solenoiden eller i kollektorn.
Möjligen kan det behövas nya kol.
 

Hudik-Lars

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Hudiksvall
Hoj
2014, Suzuki Gladius 650
kan dåliga kol göra att den inte orkar dra igång cykeln?

har rengjort startmotorn, men blev ingen skillnad
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Startar den inte genom att trycka på knappen? Händer det nåt överhuvudtaget när du trycker på knappen?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
kan dåliga kol göra att den inte orkar dra igång cykeln?

har rengjort startmotorn, men blev ingen skillnad

Dåliga kol ger dålig kontakt ger dålig effekt.
Men det är när de är helt nerslitna, eller inte går hela vägen fram.
Om du rengjort kollektorn så såg du väl om kolen hade kontakt?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top