Startmotorkrångel Suzuki GSX 1100 (1984)

Dåliga kol ger dålig kontakt ger dålig effekt.
Men det är när de är helt nerslitna, eller inte går hela vägen fram.
Om du rengjort kollektorn så såg du väl om kolen hade kontakt?

Fick hjälp idag av en Hudik här på forumet, och han så också att det troligen är kolen.
Dom var slut.

Skönt att man kan få hlp när man inget kan själv, det är så man lär sig

Dåliga kol ger dålig kontakt ger dålig effekt.
Men det är när de är helt nerslitna, eller inte går hela vägen fram.
Om du rengjort kollektorn så såg du väl om kolen hade kontakt?

Fick hjälp idag av en Hudik här på forumet, och han så också att det troligen är kolen.
Dom var slut.

Skönt att man kan få hlp när man inget kan själv, det är så man lär sig

Kolen bytta och nytt batteri

Tyvärr så vill den inte funka ändå

Den går bara på choke, och minsta lilla gas så dör den.
Går en liten stund sen dör den.
Går bara på två cylindrar, ibland på tre

Har kollat att och det är gnista på alla stift, tändkablarna kommer till cylindrarna som inte vill va med kommer från olika tändspolar.

Ska ta och riva förgasarna en gång till och hoppas det löser problemet
Annars vet jag inte vad jag ska hitta på

Kolen bytta och nytt batteri

Tyvärr så vill den inte funka ändå

Den går bara på choke, och minsta lilla gas så dör den.
Går en liten stund sen dör den.
Går bara på två cylindrar, ibland på tre

Har kollat att och det är gnista på alla stift, tändkablarna kommer till cylindrarna som inte vill va med kommer från olika tändspolar.

Ska ta och riva förgasarna en gång till och hoppas det löser problemet
Annars vet jag inte vad jag ska hitta på

Du kan mycket väl haft fler problem än ett på hojen, dels batteri+kol men även det som spökar nu.

Jag tycker det låter som att du kan koppla ihop problemen med bränsletillförseln?
Kolla så att munstycken osv är korrekt, och så att det inte finns något slagg i förgasarna.

Sitter det bränslefilter på hojen? Annars hade jag monterat ett sånt mellan tank och förgasare.

Kollat upp så jordningen är riktig mellan batterie, ev ram, och motor?

Jag ska se om jag får tid att riva förgasarna underveckan och kolla dom

Funderar också på att kolla om besinpumpen är som den ska, tror det är nån vakum-historia på den.

Sen ska jag kolla gjord och sånt också.

Men ont om tid har man gått om.
Sen är jag inte så duktig på att skruva heller, men jag lär mig mer och mer.

Finns det någon i Hudiksvall som är duktig på att skruva?
Hör gärna av er till mig isåfall.

En polare hade också en 1100EF som gick på 2-4 cylindrar. När den var kall gick den på 3-4 cylindrar. När den blev lite mer ljummen så gick den på 2-3 cylindrar. Tändspolarnas motstånd mättes utan anmärkning. I slutänden visade det sig att det ändå var fel på någon av dessa eftersom problemen försvann efter att dessa bytts. Kolla med spinning wheels skroten.

En annan sak att kolla är "oljenivån". Helt full kanske? Luktar bensin vid oljepåfyllningen? Det innebär att bensin läckt igenom förgasarna ner i motorn. Då måste du tömma ur motorn samt titta till nålventilerna på förgasarna.

Slutligen har du "old school" folket här http://www.classicsuzuki.com/hem.html
På forumet finns det ett helt gäng doktorer och professorer på suzuki-motorer som kan hjälpa dig.

Förutom tändspolarna kan du kolla dina pickup-coils, för jag utgår från att denna Suzuki har digital tändning.
det fina med trasiga pickup-coils är att de ger gnista, fast vid fel tidpunkt. Och det ser man ju inte när man kollar gnistan.

Själv rev jag ner min gamla Kawa 2ggr innan jag tillslut fattade att det kunde vara dessa. När jag bytte dem gick hojen igen.

Pickup coils sitter troligast innanför locket på höger sida på motorn runt vevaxel. Kolla för säkerhets skull med någon Suzuki-van person först.

Pickup coils går att mäta motståndet i. Vilka värden det skall vara vet jag dock ej.

Boven i dramat var en vakuumslang som inte fanns, utan den var avskuren

Nu går den på alla fyra, men inte helt rent. Går bra på gas men släpper man av gasen så bluddrar den.
Tror det kan ha att göra med att det saknas en fjäder i ett lågfartsmunstyckena.

Sen är den bara två saker kvar. Elfel, blinkers bara lyser på ena sidan, men funkar som den ska på andra sidan.
Kopplingen måste jag också se över. Trög så in i h-vete.

Kul med objekt, man lär sig så mycket. Kunde i princip inget när jag köpte detta objekt.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back