Startar kall men inte när den är varm???

-> 1 <- skrev:
Kör uteslutningsmetoden genom att mäta dig fram till var felet ligger.
Börja med att dra en extra kabel mellan motorblocket och (-)-polen på batteriet för att kolla så att det inte bara är taskig jordanlutning mellan motorn och ramen. Mät också spänningen över batteriet när motorn börjar misstända.

Om inte det funkar, mät spänningen på lågspänningssidan av tändspolarna. Här ska du ju ha en pulserande spänning så en analog voltmätare kan vara smidig att använda här. Om du inte får någon spänning här när motorn inte vill starta så ligger felet tidigare i elsystemet.

Forsätt i så fall att mäta så att CDI-boxen verkligen får matningsspänning hela tiden. Om den får det så fortsätter du med att mäta att CDI-boxen får signal från "pickupen" (eller vad den nu kallas, iaf en givare som troligtvis sitter vid svänghjulet eller vid någon av kammarna och ger signal till CDI:n när den liten metallbit snurrar förbi den). Om "pickupen ger signal och CDI:n får matningsspänning så BÖR felet ligga i själva CDI-boxen.

Hej!

Det där lät riktigt interessant! Men ett par frågor infann sig direkt!
1. Vilken är lågspänningsidan på tändspolarna?
2. Hur mäter man så att cdi boxen får matspänning? Sladdarna in till Cdin?
3. Var mäter man att pickuppen ger signal till cdi?

Lyckas man med ditt test kan man ju helt klart spara ett par kronor!
tack tack!

Wunder skrev:
Tror regulatorn kom från en fireblade men är inte säker. Hursomhelst ska det inte spela någon roll alls vilken hoj regulatorn kommer från. Som jag fick förklarat var bara att så länge den har 3 kablar in (faserna från generatorn) och 2 kablar ut (+ och - till batteriet) så funkar det!
Har i nuläget inga större problem med min förutom att den inte riktigt vill varva ur det sista när den är varm, men det är knappast nåt som stör.

Ett litet annat problem hade jag för några dagar sedan på väg till jobbet. Motorn hostade till några gånger och dog. Fick skjutsa hem den med lastbil dagen efter. När jag kommer hem provade jag att starta den och den gick igång direkt.
Antar att det kommit in vatten i sidostödskontakten och kortslutit den i samband med regn.

Du kan se en liten film med min hoj här, men den verkar inte funka. Sen finns en bild i profilen.

Hmmm det där låter ju bra. Lättare att få tag på en laddregulator till fireblade antar jag....
Problemet med att den inte varvar ut det sista har jag hört flera minigixxerägare som haft. Själv har jag bara varit med om det någon gång.

Kan säkert varit sidostödskontakten som krånglade, själv brukar jag inte ha några problem att starta min i regn.

By the way: vilken orginallook du har på din hoj :hihi Man ser ju knappt att vi har likadana.

Filmen funkade tyvärr inte....

tack för tipsen och lycka till men värdens hårdaste hoj!

matte_mannen skrev:
Hej!

Det där lät riktigt interessant! Men ett par frågor infann sig direkt!
1. Vilken är lågspänningsidan på tändspolarna?
2. Hur mäter man så att cdi boxen får matspänning? Sladdarna in till Cdin?
3. Var mäter man att pickuppen ger signal till cdi?

Lyckas man med ditt test kan man ju helt klart spara ett par kronor!
tack tack!

1. Lågspänningssidan är där de klena kablarna från CDI-boxen går in till spolarna, alltså inte tändkablarna utan "de andra".
2. Japp, någonstans i kontakten till CDI:n sitter sladden som ger matningsspänningen. Kolla på elschema för att ta reda på vilken det är.
3. Även detta kan du mäta i CDI:ns kontaktstycke. Någon av sladdarna kommer från "pickupen". Är dock osäker på vad för signal som kommer från pickupen. Kan eventuellt vara en låg pulserande likspänning eller möjligtvis att resistansen över pickupen ändras när motorn snurrar.

-> 1 <- skrev:
Kör uteslutningsmetoden genom att mäta dig fram till var felet ligger.
Börja med att dra en extra kabel mellan motorblocket och (-)-polen på batteriet för att kolla så att det inte bara är taskig jordanlutning mellan motorn och ramen. Mät också spänningen över batteriet när motorn börjar misstända.

Om inte det funkar, mät spänningen på lågspänningssidan av tändspolarna. Här ska du ju ha en pulserande spänning så en analog voltmätare kan vara smidig att använda här. Om du inte får någon spänning här när motorn inte vill starta så ligger felet tidigare i elsystemet.

Forsätt i så fall att mäta så att CDI-boxen verkligen får matningsspänning hela tiden. Om den får det så fortsätter du med att mäta att CDI-boxen får signal från "pickupen" (eller vad den nu kallas, iaf en givare som troligtvis sitter vid svänghjulet eller vid någon av kammarna och ger signal till CDI:n när den liten metallbit snurrar förbi den). Om "pickupen ger signal och CDI:n får matningsspänning så BÖR felet ligga i själva CDI-boxen.

Tackar mycket bra tips ska fixa sån där mätpryl sen ska det mätas
Jag återkommer....

matte_mannen skrev:
Hmmm det där låter ju bra. Lättare att få tag på en laddregulator till fireblade antar jag....
Problemet med att den inte varvar ut det sista har jag hört flera minigixxerägare som haft. Själv har jag bara varit med om det någon gång.

Kan säkert varit sidostödskontakten som krånglade, själv brukar jag inte ha några problem att starta min i regn.

By the way: vilken orginallook du har på din hoj :hihi Man ser ju knappt att vi har likadana.

Filmen funkade tyvärr inte....

tack för tipsen och lycka till men värdens hårdaste hoj!
Tackar!
Ska väl tilläggas att min visserligen har originalutseende men är riktigt risig. Om något år kanske man skaffat garage och då ska den få sej en renovering samt nya kåpor av egen design.

Slangen skrev:
Tackar mycket bra tips ska fixa sån där mätpryl sen ska det mätas
Jag återkommer....

Tjena!

Hur går det för dig? Lyckas lösa problemet än?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT