matte_mannen
Ny medlem
-> 1 <- skrev:Kör uteslutningsmetoden genom att mäta dig fram till var felet ligger.
Börja med att dra en extra kabel mellan motorblocket och (-)-polen på batteriet för att kolla så att det inte bara är taskig jordanlutning mellan motorn och ramen. Mät också spänningen över batteriet när motorn börjar misstända.
Om inte det funkar, mät spänningen på lågspänningssidan av tändspolarna. Här ska du ju ha en pulserande spänning så en analog voltmätare kan vara smidig att använda här. Om du inte får någon spänning här när motorn inte vill starta så ligger felet tidigare i elsystemet.
Forsätt i så fall att mäta så att CDI-boxen verkligen får matningsspänning hela tiden. Om den får det så fortsätter du med att mäta att CDI-boxen får signal från "pickupen" (eller vad den nu kallas, iaf en givare som troligtvis sitter vid svänghjulet eller vid någon av kammarna och ger signal till CDI:n när den liten metallbit snurrar förbi den). Om "pickupen ger signal och CDI:n får matningsspänning så BÖR felet ligga i själva CDI-boxen.
Hej!
Det där lät riktigt interessant! Men ett par frågor infann sig direkt!
1. Vilken är lågspänningsidan på tändspolarna?
2. Hur mäter man så att cdi boxen får matspänning? Sladdarna in till Cdin?
3. Var mäter man att pickuppen ger signal till cdi?
Lyckas man med ditt test kan man ju helt klart spara ett par kronor!
tack tack!