Startar kall men inte när den är varm???

ingen aning, hade kortslutning i ett någolunda nytt batteriet (1år) till en bil för ett tag sedan den dog heltplötsligt då och då men då sega batteriet oftast oxå.

tändspolarna kan man provmäta men dom andra vet jag inte, lättast att ringa nån handlare/mek och fråga.

försvinner gnistan på alla 4 stiften?

PD skrev:
ingen aning, hade kortslutning i ett någolunda nytt batteriet (1år) till en bil för ett tag sedan den dog heltplötsligt då och då men då sega batteriet oftast oxå.

tändspolarna kan man provmäta men dom andra vet jag inte, lättast att ringa nån handlare/mek och fråga.

försvinner gnistan på alla 4 stiften?

Japp gnistan försvinner på alla fyra stiften.
Ska man byta cdi boxen eller vad är felet?
:huvet :huvet

jadu det kan det ju vara, blir ju dyrt i längden att gissa om det nu inte är rätt, låter skumt att den bara försvinner när den blir varm.

kan ju vara nått vajsing med stoppknapp, brytare till stöd, givare på vev, glappkontakt nånstanns, dålig jord, cdi mm mm

PD skrev:
jadu det kan det ju vara, blir ju dyrt i längden att gissa om det nu inte är rätt, låter skumt att den bara försvinner när den blir varm.

kan ju vara nått vajsing med stoppknapp, brytare till stöd, givare på vev, glappkontakt nånstanns, dålig jord, cdi mm mm

Ja det är kul nästan jämnt men vad ska man göra.
En mc som inte funkar = ingen mc typ :4skrika :4skrika

PD skrev:

Fast om man låter bli att kasta de delar man bytar tills man hittat felet,
så har man ett litet reservdelslager sedan :rofl

Alternativt leta upp en lika dan hoj och byta delar tills felet
följer med, då har man hittat den defekta delen.

Hej!

Har samma problem med min hoj. Startar fint kall, men börjar gå kass och dör på tomgång när den blir varm (tex körninging i stan) Har en gsxr 400 från -87 som jag testat att byta det mesta på....
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41500&highlight=gsxr+400

För att ge en kort resume:

Har testat följande utan resultat:

*batteri
*stift
*Olika blandning på tomgångsskruvarna
*ventilspel
*tankventilation
*kompression
*tändspolar
*cdibox
*laddning (mätt så att batteriet levererar ström även då hojen är varm)

Har nu tröttnat "lite" :huvet Men det som återstår är kanske att testa "pick up coils" + ev. laddregulatorn/kondensatorn (har ju bara mätt spänningen i batteriet)

Lycka till!

Jag hade väldigt likt problem på min cbr 600 fårn 87..
den gick fint kall... men när den blev "varm" så kunde den knappt hålla sig igång trots gas...

Jag bytte från en annan hoj tändspolar (saken med kylflänsar) och cdi box nu funkar det.. vilket som va den felande länken vet jag inte.. men mitt problem låg i de eletriska.. hoppas de hjälper

AleX skrev:
den gick fint kall... men när den blev "varm" så kunde den knappt hålla sig igång trots gas...

Jag bytte från en annan hoj tändspolar (saken med kylflänsar) och cdi box nu funkar det.. vilket som va den felande länken vet jag inte.. men mitt problem låg i de eletriska.. hoppas de hjälper

Alla tips är bra tack tack

AleX skrev:

Hej!
Tändspolarna är ju två cylinderformade saker med tändkablar på. Det du beskriver med kylfänsar är antagligen laddningsregulatorn! Kolla den är mitt tips! (det borde jag också göra, svårt att få tag på någon bara...)

Lycka till!

matte_mannen skrev:
Hej!
Tändspolarna är ju två cylinderformade saker med tändkablar på. Det du beskriver med kylfänsar är antagligen laddningsregulatorn! Kolla den är mitt tips! (det borde jag också göra, svårt att få tag på någon bara...)

Lycka till!
Det behöver inte vara en till just din modell, de tycks vara ganska lika allesammans. Min tror jag kommer från en CBR ursprungligen.

Wunder skrev:
Det behöver inte vara en till just din modell, de tycks vara ganska lika allesammans. Min tror jag kommer från en CBR ursprungligen.

Hmmm det låter som en bra grej, inte det lättaste att hitta begagnade grejer till minigixxern.... Du har väl inte det klassiska varmstartsproblemet på din har jag för mig? Har du någon bild på din, eller vet du möjligtvis från vilken cbr modell den kommer?

OT: Hur går det föresten för din minigixxer? Pinnar på bra? Jag vurpade ju med min för ett tag sedan. Funkar dock fortfarande fint. Lite jobb i vinter med kåpor och dylikt bara.

För allt vad det är värt...
En SAAB 9.3. Funkade kall men dog varm. Startade inte förrän den var kall igen. Bytte "lilla databoxen" (CDI) och allt var frid och fröjd igen...
Jag håller på CDI boxen.
Lycka till!
/H

hassethehen skrev:
En SAAB 9.3. Funkade kall men dog varm. Startade inte förrän den var kall igen. Bytte "lilla databoxen" (CDI) och allt var frid och fröjd igen...
Jag håller på CDI boxen.
Lycka till!
/H

Var jag hundra på att det var den så är det ok
Men byter man den och samma fel fortfarande mindre kul.
Jag misstänker att det är nog cdi knas.

hassethehen skrev:
Jag håller på CDI boxen.
Lycka till!
/H

Som sagt alla tips kan vara bra :Bugar

Slangen skrev:

Kan du låna en cdi så är det ju det optimala....
Som sags så har jag samma fel och där var det inte cdi:n som var problemet.

Hightuned skrev:
Kan va bestyckningen, min gamla zx7r betedde sig likadant med dynojet?

Det är konstigt om det skulle vara bestyckningen
Det har väl inte med gnistan att göra.
Gnista kall men inte varm

matte_mannen skrev:
Hmmm det låter som en bra grej, inte det lättaste att hitta begagnade grejer till minigixxern.... Du har väl inte det klassiska varmstartsproblemet på din har jag för mig? Har du någon bild på din, eller vet du möjligtvis från vilken cbr modell den kommer?

OT: Hur går det föresten för din minigixxer? Pinnar på bra? Jag vurpade ju med min för ett tag sedan. Funkar dock fortfarande fint. Lite jobb i vinter med kåpor och dylikt bara.
Tror regulatorn kom från en fireblade men är inte säker. Hursomhelst ska det inte spela någon roll alls vilken hoj regulatorn kommer från. Som jag fick förklarat var bara att så länge den har 3 kablar in (faserna från generatorn) och 2 kablar ut (+ och - till batteriet) så funkar det!
Har i nuläget inga större problem med min förutom att den inte riktigt vill varva ur det sista när den är varm, men det är knappast nåt som stör.

Ett litet annat problem hade jag för några dagar sedan på väg till jobbet. Motorn hostade till några gånger och dog. Fick skjutsa hem den med lastbil dagen efter. När jag kommer hem provade jag att starta den och den gick igång direkt.
Antar att det kommit in vatten i sidostödskontakten och kortslutit den i samband med regn.

Du kan se en liten film med min hoj här, men den verkar inte funka. Sen finns en bild i profilen.

Slangen skrev:

Kör uteslutningsmetoden genom att mäta dig fram till var felet ligger.
Börja med att dra en extra kabel mellan motorblocket och (-)-polen på batteriet för att kolla så att det inte bara är taskig jordanlutning mellan motorn och ramen. Mät också spänningen över batteriet när motorn börjar misstända.

Om inte det funkar, mät spänningen på lågspänningssidan av tändspolarna. Här ska du ju ha en pulserande spänning så en analog voltmätare kan vara smidig att använda här. Om du inte får någon spänning här när motorn inte vill starta så ligger felet tidigare i elsystemet.

Forsätt i så fall att mäta så att CDI-boxen verkligen får matningsspänning hela tiden. Om den får det så fortsätter du med att mäta att CDI-boxen får signal från "pickupen" (eller vad den nu kallas, iaf en givare som troligtvis sitter vid svänghjulet eller vid någon av kammarna och ger signal till CDI:n när den liten metallbit snurrar förbi den). Om "pickupen ger signal och CDI:n får matningsspänning så BÖR felet ligga i själva CDI-boxen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT