Startar kall men inte när den är varm???

Slangen

Skrapad
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gixxer-06 / 250YZF-05
Hallå igen!
Så här är det!Jag får igång gammel kawan(gpz750-83)på en gång när den är kall.När jag sedan åkt kanske 5-10minuter och stänger av den så är den helt omöjlig att få igång.Väntar jag ett par timmar tills den blivit kall igen startar den utan problem sedan samma visa om och om igen :mad: :mad:
Vad ska jag göra?

Olja ny
Bensin ny
Stift nya
Batteri nytt (full laddat)

Det känns som kondensator om det nu finns nån på denna mc?

Tack för seriösa och snabba svar :confused:

Hur går den på tomgång när den är kall, funkar den då utan choke? Vad händer om du vrider upp till kvarts eller halvgas när du försöker starta den? Tänkte om den gick alldeles för fett. Ingen choke när den är varm.

Får du öht gnista när den är varm?

Har haft samma problem med min gsxr 1100 -86: gick som en klocka kall men när tempen steg (vilket gick rätt fort...) så gick den sämre och sämre och dog gärna på tomgång. Sen var det ett helvete att få igång den.

Jag rev, rengjorde och synkade fuggarna (min gick tokfett, bränsleblandningen var helt åt skogen) och bytte ut ett sunkigt bränslefilter. Klart!

Får den gnista så är det till 98% förgasarrelaterat.

...eller möjligen den klassiska - för tajt ventilspel (eller inget spel alls) som gör att du får taskig kompression iom läckade ventiler när motorn är varm.

andersbrink skrev:
Hur går den på tomgång när den är kall, funkar den då utan choke? Vad händer om du vrider upp till kvarts eller halvgas när du försöker starta den? Tänkte om den gick alldeles för fett. Ingen choke när den är varm.

Får du öht gnista när den är varm?

Den får ingen gnista när den är varm.
Bara när den är kall.
Den funkar bra utan choke
Går bra på tomgång när den är kall.
Det är väl nått med gnistan som strular men vad ???
Tack på förhand...

Slangen skrev:
Den får ingen gnista när den är varm.
Bara när den är kall.
Den funkar bra utan choke
Går bra på tomgång när den är kall.
Det är väl nått med gnistan som strular men vad ???
Tack på förhand...

Om du inte stänger av den, fortsätter den att gå eller stannar den efter 10 minuter?

andersbrink skrev:
Om du inte stänger av den, fortsätter den att gå eller stannar den efter 10 minuter?

Den stannar av sig själv när den blir varm.

Totaltid från start en varm sommardag en kvart ungefär..

Det som säger emot att det skulle va nåt med tändningen är att alla fyra cyllarna säger upp sig utan det är då mer sannorlikt att det är något gemensamt. Det enda gemensamma är väl då matningsspänningen till tändspolarna.

Har du ett elschema som du kan scanna in och posta?

andersbrink skrev:
När den stannar, säger den bööö direkt.... eller blupp, badoff, brum, blupp, brum, bladoff och sen bööö...

Mer som blupp, badoff, brum, blupp, brum, bladoff och sen bööö...

sen stopp..

Kolla så att det inte är så enkelt att choke reglaget har hängt sig, då dör den när den blir varm.

EBS skrev:
Kolla så att det inte är så enkelt att choke reglaget har hängt sig, då dör den när den blir varm.

Choken sjuter jag in innan jag åker iväg den behövs bara i starten.
Jag tror inte att den bara åker ut helt plötsligt bara sådär utan anledning.

Jag tänkte mest att den inte åker in helt när du väl skjuter in den.

Är det elektronisk tändning eller brytarspetsar? Du är 100 på att du inte får gnista, jag skulle tippa på igensatt avluftning till tanken eller rostflagor i soppafiltret/filtren. Att båda tändspolarna skulle knasa precis samtidigt låter lite underligt.

Får den nu ingen gnista när den är varm så är det ju ingen idé att börja riva i förgasarna :3freak har du kollat om gnistan är väck på alla cylindrar?

kör igång hojen och känn på tändspolarna, om nån av tändspolarna blir varm så är den kass vore märkligt om båda skulle vara trasiga samtidigt men du skrev också att den inte tvärdog direkt utan den går nog bara på två cylindrar när den defekta spolen ger upp villket inte fungerar så bra därför dör den strax efteråt helt men du ser ju om det saknas gnista på just en av tändspolarna.

Beställde 2 tändspolar kommer på måndag.
Om inte det funkar kan jag iaf utesluta det.
Så det bara att vänta....
Uppföljning kommer....

Har bytt båda tändspolarna + tändkablar ingen större skillnad.
Det sitter nån pryl under tanken stor som en snusdosa typ med kylflänsar.
Har den nått med strömmatningen att göra?
Eller är det så att svarta boxen under limpan som har gett upp?
Hittar ingen som har en box som jag kan pröva heller går det att mäta på något sett?
Tack på förhand för mera tips som kan vara till hjälp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT