Startar ej - kortis?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Förutom att semesterplanerna grusats då båten strular fick jag i morse ännu en överraskning....
...Hojen startar inte.

Jag vrider om nyckeln och ett piggt surrande hörs från pumpen och instrumenteringen blinkar och viftar med nålen till hastighetsmätaren precis som det brukar.

Sen trycker jag på tändningen och ett kort, snabbt och distinkt knall-sprak-knäppande hörs och så blir instrumenteringen svart och inget händer, hojen är helt död på alla vis. Instrumenteringen är död den med...

Jag försöker igen inget händer..
Jag försöker igen 30 sekunder senare och samma pigga uppstartsprocedur hörs som alltid (pump + instrumentblink & vift)..
Tycker på startknappen och knasterisprakeliknäpp och så är allt dött igen... Låter hojen stå utan att vrida av tändningen och efter ca 45 sekunder(!?), utan att jag gjort något, så kommer livet tillbaka till hojen och det är som om jag vridit på nyckeln igen...

- Nej, det är inte dödaren.
- Det är med 99% sannolikhet inte batteriet då hojen betett sig helt annorlunda de gånger jag lyckats ladda ur detta genom att lämna hantagsvärmen på..
- Startmotorn går inte alls, inte så mycket som ett hackande försök.
- Hojen var täckt med dagg/fukt efter natten. Finns det någonstans det kan krypa in fukt som kan orsaka motsvarande fel?
Edit:
- Jag kollade säkringen till tändningen samt säkringen till ECU:n och båda var hela.

Hojen är en Kawasaki Versys -08 vilket gör att den till 98% borde vara i det närmaste identisk med ER-6 när det gäller de här delarna?!

Last edited:
Kablarna / kontakten till startrelät då? Sitter det fast?

Sätt en multimeter på batteripolerna och kolla vad den säger när du trycker på knappen, kan ju va kortis i batteriet.

Sätt en multimeter på batteripolerna och kolla vad den säger när du trycker på knappen, kan ju va kortis i batteriet.

Fast å andra sidan om det är kortis i batteriet så borde den inte vara så pigg och glad när man vrider om nyckeln. Bränslepumpen spinner som en katt och hastighetsmätaren viftar som svansen på en hundvalp när man vrider om nyckeln.
....Och sen trycker man på knappen så sprakar/knäpper det till och allt är dött utan så mycket som ett tecken på att startmotorn gjort ens en rörelse..

Fast å andra sidan om det är kortis i batteriet så borde den inte vara så pigg och glad när man vrider om nyckeln. Bränslepumpen spinner som en katt och hastighetsmätaren viftar som svansen på en hundvalp när man vrider om nyckeln.
....Och sen trycker man på knappen så sprakar/knäpper det till och allt är dött utan så mycket som ett tecken på att startmotorn gjort ens en rörelse..

Ja, men startmotorn vill ju ha mycket mer ström än bränslepumpen.

Kontrollera och smörj samtliga + och - anslutningar på batteri, startrelä, och jordanslutningar. Om inte det löser problemet så tippar jag på att starrelät har gjort sitt och behöver bytas.

/KentW

Ja, men startmotorn vill ju ha mycket mer ström än bränslepumpen.

Jo, men de gånger jag har laddat ur batteriet så har inte instrumenteringen dött i samband med att ja försökt starta.. Då har startförsöken bara medfört ett klickande från startmotorn och att belysningen i instrumenteringen fladdrat..

Nu är det som att en automatsäkring löses ut som stänger ner allt.

Kontrollera och smörj samtliga + och - anslutningar på batteri, startrelä, och jordanslutningar. Om inte det löser problemet så tippar jag på att starrelät har gjort sitt och behöver bytas.

/KentW

Skall göra så! :tummenupp

Last edited:
Jag sällar mig till skaran som tycker att du skall fundera på om det inte är batteriet som inte vill leverera mycket ström.

Testa med startkablar till bilens batteri så får du snabbt och lätt svar.

Att det finns spänning på batteriet betyder inte att det fungerar som det skall :)

Jag sällar mig till skaran som tycker att du skall fundera på om det inte är batteriet som inte vill leverera mycket ström.

Jag skall göra ett test med starthjälpen och se vad som händer. Det som gör mig skeptisk är att den beter sig så oerhört annorlunda mot de tidigare gånger då jag laddat ur batteriet av misstag.

Som sagts, polerna alt batteriet.

Vill säga om nu inte kawa har en fet bimetallsäkring för batterianslutningarna och startmotor/kablar är kortis.

batteriet

Jag skall göra ett test med starthjälpen och se vad som händer. Det som gör mig skeptisk är att den beter sig så oerhört annorlunda mot de tidigare gånger då jag laddat ur batteriet av misstag.

Samma här! satsar på batteriet, fick samma fenomen då jag efter laddning av batteriet fick igång hojen! dock så är min SJUKT kännslig för hur kablarna ligger an mot polerna så lossa, fetta in och dra åt så kommer du nog igång :-)

Jag tror inte på batteriet. Skulle där vara brist på förmåga att leverera startström pga intern kortis eller dyl så skulle det sluta med att startrelät bara klickar och när det sker så dimmas ljuset.

Jag hade börjat med att testa startrelät mycket enkelt. Leta fram relät och tag 1st skruvmejsel med isolerat handtag. Slå på tändningen och kortslut polerna med skruvmejseln. Det kommer att slå gnistor så bli inte rädd....

Drar startmotorn runt så är det fel på relät. Sprakar det fortfarande leta jordfel mellan relä och startmotor. Därefter testar du att köra startmotorn direkt från ett batteri.

Jag håller på att kolla batteriet först. Har haft exakt samma symptom med ett batteri som det blev kortis i under färd. Inga problem innan men efter ett stopp så ville hojen inte starta igen. Först tände den alla lampor som normalt men så fort man tryckte på startknappen dog hela instrumenteringen och det tog någon minut innan den tände igen. I detta läge fanns inte ens kräm nog att starta hojen genom att rulla igång den.

Lyckades till slut få igång den på rull efter att ha väntat 5-10 minuter. Dock var batteriet så slut pga kortisen att det inte orkade hålla laddning ens när motorn var igång och ett par kilometer hemmifrån så var det helstopp. Bara att rulla hem den. Ett nytt batteri och allt var frid och fröjd igen (och ja, gamla batteriet kontrollerades, tokslut).

Edit: Efter laddning och sedan en natts vila för det gamla batteriet så visade det runt 12.6+ volt, vilket nästan är fulladdat. Dock orkade det inte ens dra startmotorn och volten sjönk till runt 4 under startförsök för att sedan visa 12.5+ igen obelastat.

Last edited:
Ett nytt batteri och allt var frid och fröjd igen.. .

Batterihelvetet är ju nytt! :mad::mad:

Men jag skall hem och mäta på det och se om det startar med starthjälp.
Hjälper det får jag mäta om generatorn ger något och sedan låta herr CTEK jobba...

Jag tror inte på batteriet. .....

Tack för tips och anvisning! :tummenupp

Jag börjar med batteriet så skall jag skall jag följa dina anvisningar om det inte har hjälpt.

Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...