Biltema lithium ion

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Efter att jag tankat så ville min hoj inte alls starta, efter ett par försök lyckades jag rulla igång den vilket inte alltid är så lätt när man är själv.
såg på voltmätaren att den laddar på med 13,9 volt och beslutade mig för att ta en tur så att den hinner få i sig lite ström. ca 1-1,5 mil efter tankningen så tänds ABS lampan, drar in kopplingen och hojen har ingen tomgång, provar trycka in startknappen men den är död så jag lyckas snabbt rulla igång den då jag ännu inte stannat.
provar så ett par gånger men den blir bara sämre och sämre, så jag ökar till kanske 70 och vrider av tändningen för att vrida av nyckeln och starta om, tänkte om det är något datafel.
Efter det så vägrar den starta, inte ens på rull i 40km/h vill den igång.....och där står jag nu.
från det att jag såg att ABS lampan tänds till att jag blev stående så såg jag att laddningen ökade succesivt och var uppe på nästan 16 volt.

Känner snabbt att det luktar som någon typ av varm sprit, tänker att va fan har jag med mig i packväskorna, men ingenting.
står och funderar ett tag och sen kommer jag på att ABS var det som började lysa först, så jag kollar säkringarna, det är då jag upptäcker att mitt batteri är stekhett.
tar snabbt ut batteriet från hojen och ställer batteriet på vägen, efter ett tag kommer jag på att jag har ju Värmekamera i mobilen och tar då denna bild. den är kanske 10 minuter efter jag tagit ut den ur hojen, på fotot blev det 87 grader men det fanns någon punkt omkring 90 och jag gissar att det var över 100 grader när jag tog ut det ur hojen.218101005_10225560970601340_4582720641663606408_n.jpg

Din voltregulator lirar nog inte med ett sånt där späjsigt batteri.

Din voltregulator lirar nog inte med ett sånt där späjsigt batteri.
Jag gissar att batteriet inte tål djupurladdningar, brukar glömma ta bort min GPS och den tömmer batteriet rätt fort, speciellt ett lithium som inte har så mycket ampere.
När jag startar hojen med halvtaskigt batteri så blåser en mc på för hårt, ett litium tål inte vanliga laddare av samma skäl och kräver därför speciella laddare som är anpassade att dra ner på krämen när det behövs för att inte förstöra batteriet.

Mitt inlägg var mest för lärdom om litium ion, Om jag inte förökt starta om via tändningen så den inte gick igång mer utan istället tjurat på och försökt köra hem så hade min mc med stor sannolikhet varit en rörram och smält aluminium idag..... Vilket iofs hade gett mig goda skäl att få tummen ur och byta hoj någon gång.

Bra gjort att plocka ur helvetesbatteriet från hojen.

Du är direktseedad till den lokala bombdesarmeringsgruppen.

Blysyrabatterier väger bly. Men är ganska billiga och inte livsfarliga vid brand. Tog fram en hoj för en månad sen som stått i fem år. Tutan var lite klen, batterispänningen hade sjunkit några tiondels volt.
Tog ur batteriet och laddade det. Biltema blybatteri.

Bra jobbat.
Kanske kan du få ett nytt hos Biltema om du har garanti och det blir underkänt vid butikens test.
Av någon anledning håller jag mig till kalla tunga Blybatterier.

Problemet just nu är att det är en grym brist på vanliga blybatterier, hittar inga inom egen eller grannkommunerna och jag vill köra hoj nu,

Problemet just nu är att det är en grym brist på vanliga blybatterier, hittar inga inom egen eller grannkommunerna och jag vill köra hoj nu,
Ett bilbatteri i Toppboxen ? Så du kommer iväg.

Kollat med OK i Bränna? Dom brukar ha en del mc-batterier.

Kollat med OK i Bränna? Dom brukar ha en del mc-batterier.
Nä jag kollade ett par vanliga ställen, men jag har löst det här nu.
Tänkte igenom vad jag skulle köpa genom att leta igenom min livserfarenhetsbank enligt guldfiskmetoden.... Och har nu impulshandlat ett Litium ion batteri :D

Citat:så såg jag att laddningen ökade succesivt och var uppe på nästan 16 volt.
slut citat
Gissar laddningsregulatorn har tackat för sig.
De flesta 12V batterier tackar också för sig uppe på nästan 16 Volt.

Last edited:
Citat:så såg jag att laddningen ökade succesivt och var uppe på nästan 16 volt.
slut citat
Gissar laddningsregulatorn har tackat för sig.
De flesta 12V batterier tackar också för sig uppe på nästan 16 Volt.
Nej med ett helt batteri så är den tillbaka och laddar exakt som den ska igen.
Allt tyder på trasigt batteri då den inte tog emot laddning alls när jag fick putta igång den strax innan det blev kortslutning i batteriet.

Precis exaktens, jasa yuasa. Min LT1 som jag köpte ny startmotor till, men ännu inte bytt, då symptomen typ stämde in i 99 fall av 100 - visade sig vara batteriet. Kallt batteri = OK, varmt batteri = suckmydick. Ett nytt Varta och man slapp byta startmotor.

Nej med ett helt batteri så är den tillbaka och laddar exakt som den ska igen.
Allt tyder på trasigt batteri då den inte tog emot laddning alls när jag fick putta igång den strax innan det blev kortslutning i batteriet.
Intressant.
Alt 1. Batterier kan när dom går sönder leverera högre spänning än generatorn ger på moderna hojar ca 14,3 Volt.
Alt 2. Fel på spänningsmätningen.
Alt 3. ?
Alt 4. Den avlästa spänningen, 13,9 eller nästan 16 volt är inte Volt utan laddström Ampere, dvs 13,9 A laddström som stiger upp till nästan 16 Ampere laddström.
Nästan 16 Ampere laddström skulle förklara att batteriet når temperaturer på gissar jag omkring +100C.
Det var ju +87C på utsidan efter du plockat ut det ur hojen.

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...