Startar ej - kortis?

Elektronik brukar ju gå sönder när det är precis nytt eller inte alls...

Fast det är inte "precis" nytt... Har ju haft det ett par månader. Menade snarare att det är såpass nytt att det inte borde drabbats av typiska ålders och misskötsel-symptom ännu, typ suttit inkopplat på hojen hela vintern utan underhållsladdning och dylikt som vissa klåpare kan låta dem göra...:rolleyes:
 
Fast det är inte "precis" nytt... Har ju haft det ett par månader. Menade snarare att det är såpass nytt att det inte borde drabbats av typiska ålders och misskötsel-symptom ännu, typ suttit inkopplat på hojen hela vintern utan underhållsladdning och dylikt som vissa klåpare kan låta dem göra...:rolleyes:

Det kan vara dött ändå ;) Har du testat att rulla igång hojen? Alltså menar om det är så att hela hojen dör efter en stund eller om det är all el.
 
Som sagts, polerna alt batteriet.

dock så är min SJUKT kännslig för hur kablarna ligger an mot polerna så lossa, fetta in och dra åt så kommer du nog igång :-)

Nu har jag ingen aning om vad som egentligen var felet men nu startar den...

Jag kom nyss hem och hämtade nycklarna. När jag satte i dem och vred på tändningen hände ingenting. Det var alltså helt dött. Fan. :huvet
Trodde att batteriet var helt dött eller att något gått sönder på riktigt så jag började med att hämta min CTEK(jag hittade inte multimetern) för jag tänkte att den skulle säga om batteriet var tomt. Ett helt tomt batteri brukar få den att börja pulsladda så jag tänkte låta den visa om så var fallet...

Kopplar på laddaren och ser att den går in i "vanligt" laddningsläge. Testar att stoppa i nyckeln igen och vrider på tändningen och allt lyser upp.. :va
- Ok, tänker att batteriet är dött men att laddaren försörjer pump och instrumentering.
Kastar ett öga på laddaren och ser nu att den indikerar fullt så jag plockar bort laddaren men hojen lyser på som aldrig förr.
Trycker på startknappen och hojen går igång som om inget hänt.


.....Utan att ha en susning är gissningen att det är skit vid polerna och att det lilla pillet med krokodilklämmorna räckte för att ge den där lilla rörelsen som skapade kontakt..

Men som sagt, det är bara spekulationer.
 
Nu har jag ingen aning om vad som egentligen var felet men nu startar den...

Jag kom nyss hem och hämtade nycklarna. När jag satte i dem och vred på tändningen hände ingenting. Det var alltså helt dött. Fan. :huvet
Trodde att batteriet var helt dött eller att något gått sönder på riktigt så jag började med att hämta min CTEK(jag hittade inte multimetern) för jag tänkte att den skulle säga om batteriet var tomt. Ett helt tomt batteri brukar få den att börja pulsladda så jag tänkte låta den visa om så var fallet...

Kopplar på laddaren och ser att den går in i "vanligt" laddningsläge. Testar att stoppa i nyckeln igen och vrider på tändningen och allt lyser upp.. :va
- Ok, tänker att batteriet är dött men att laddaren försörjer pump och instrumentering.
Kastar ett öga på laddaren och ser nu att den indikerar fullt så jag plockar bort laddaren men hojen lyser på som aldrig förr.
Trycker på startknappen och hojen går igång som om inget hänt.


.....Utan att ha en susning är gissningen att det är skit vid polerna och att det lilla pillet med krokodilklämmorna räckte för att ge den där lilla rörelsen som skapade kontakt..

Men som sagt, det är bara spekulationer.

Skäll på han som bytte batteriet:D, du har glapp i polerna.
 
Nu har jag ingen aning om vad som egentligen var felet men nu startar den...

Jag kom nyss hem och hämtade nycklarna. När jag satte i dem och vred på tändningen hände ingenting. Det var alltså helt dött. Fan. :huvet
Trodde att batteriet var helt dött eller att något gått sönder på riktigt så jag började med att hämta min CTEK(jag hittade inte multimetern) för jag tänkte att den skulle säga om batteriet var tomt. Ett helt tomt batteri brukar få den att börja pulsladda så jag tänkte låta den visa om så var fallet...

Kopplar på laddaren och ser att den går in i "vanligt" laddningsläge. Testar att stoppa i nyckeln igen och vrider på tändningen och allt lyser upp.. :va
- Ok, tänker att batteriet är dött men att laddaren försörjer pump och instrumentering.
Kastar ett öga på laddaren och ser nu att den indikerar fullt så jag plockar bort laddaren men hojen lyser på som aldrig förr.
Trycker på startknappen och hojen går igång som om inget hänt.


.....Utan att ha en susning är gissningen att det är skit vid polerna och att det lilla pillet med krokodilklämmorna räckte för att ge den där lilla rörelsen som skapade kontakt..

Men som sagt, det är bara spekulationer.


Grattis!:D

Fel som mysteriskt självläker, kan lika mysteriskt återuppstå.

Gissa när?
Givetvis sämsta möjliga tillfälle....
 
Plocka av kablarna, slipa med lite sandpapper på kontaktytorna, på med lite kopparpasta o njut
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top