Starta enskild firma?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har funderat lite på att starta en enskild firma för att smidigt kunna göra några snabba inhopp i olika branscher och därmed förenkla betalningen för företagen.

Jag har dock några frågor...

Fråga 1: Ex. Om jag tex hjälper ett företag med att kapa ved med motorsåg, måste jag redovisa varifrån jag fått sågen och hur mycket den kostat alt vad den kostar att hyra? Kan jag säga att jag fått låna maskinen gratis? Har detta över huvudtaget någon betydelse??? Kan jag bara fakturera 1000:- för sågning, punkt slut?

Fråga 2: Om jag fakturerar 10000:- +moms och får in detta på firmans konto. Hur mycket får jag ut netto om jag väljer att ta ut alla pengarna till mig som privatperson för att ex tjöpa glass??

Fråga 3: Om jag hjälper en firma med utbildning i ex gitarrspel, kan jag bara fakturera ut x antal kronor för gitarrspelslära eller är det krångligare än så?

Frågorna kommer att bli fler...

Inte ett enda svar.

Häpp. Då får vi försvåra det lite till.

Om jag då håller gitarrspelarlektioner och plötsligt ombeds att kapa lite ved, får jag då tjöpa in en motorsåg på firman utan krusiduller, trots att det är en engångsföretelse??

Svar:
1) Nej. Men det är onödigt att inte dra av den egna kostnaden för intäkt.

2) Momsen får du betala (in- utgående). Hur mycket du får ut sedan av 10 000 beror på hur mycket du tjänar under året. Drar du av sedan arbetsgivaravgiften också..

3) Se svar på fråga ett.

Du får dra av alla kostnader som har med intäkten att göra.

1. Nej. Du behöver inte redogöra för verktyg så du får gnaga av veden med tänderna om du vill. Men det är ju alltid fördelaktigt att göra det då du kan få tillbaka momsen på det inköpta + slitage osv på sågen. (Bränsle och ny kedja)

För att kunna nyttja sågen i företaget kan du antingen;
a Hyra in sågen av dig själv som privatperson. (Då får du privat pengar i fickan som alltså är inkomst och måste skattas för!)

b "lyfta in" sågen i firman genom att sälja den till företaget. Har du inte orginalkvittot eller om du köpt in den av dig själv måste du ha en oberoende värdering på sågen som säger att den är värd X antal kronor. (Om det skall vara någon vits öht. så lär du ha momskvittot kvar så du får dra momsen)

2. Om de 12500 kr (10000+moms) är de enda du tjänar så får du ungefär 6500 kr att köpa glass för.

3. Du kan fakturera för att sitta och fisa så länge någon ar villig att betala för det. Att tänka på är att sedan något år så matchar RSV fakturor mot varandra, företag imellan. Så det kan inte stå vedhuggning på din faktura och konsultation databaser på deras.

Last edited:
Juhas Gitarr, Ved och Glass AB

:hihi

...och medical consulting!

Tack för svaren! Får man driva hur många olika slags rörelser inom samma firma, eller måste jag ha olika firmor för gitarr och ved exempelvis?

Herregud, finns det någon anledning att inte starta enskild firma på sidan an sin vanliga anställning??

Vad säger ni om frågan i inlägg #2? Får jag tjöpa en såg bara för att tjöra med den en gång? Då kan man ju inhandla en hel massa bra att ha saker på firman.

Som jag har förstått det så kan man inte låta firman gå minus varje år för då tycker de att man ska lägga ner, och minus lär den ju gå om du köper in en massa prylar på firman.

För att det skall anses föreligga näringsverksamhet så är det vissa kriterier som skall vara uppfyllda;

Enligt Inkomskskattelagen (IL) är näringsverksamhet förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt. Alla rekvisit skall vara uppfyllda för att näringsverksamhet skall anses vara för handen.

Förvärvssyfte innebär att verksamheten bedrivs i ett syfte för att ge ett ekonomiskt utbyte. Syftet är avgörande, men det faktum att en person fortsätter driva en förlustbringande verksamhet, trots att möjligheterna att göra den den vinstgivande förefaller små,kan vara en presumtion för att förvärvssyfte saknas. Bedömningen är objektiv och avgörande är yttre iakttagbara förhållanden. Således bör förvärvssyfte normalt anses föreligga om verksamheten är av en sådan karaktär att den typiskt sett brukar fördrivas i förvärvssyfte och för att tillhandagå allmänheten.

För verksamheter som typiskt bedrivs för att tillfredsställa personliga intressen bör förvärvssyftet däremot vara tydligare manifesterat. Består t ex. verksamheten uteslutande av kostnader som normalt utgör privata levnadskostnader talar detta starkt för för hobbyverksamhet. Andra omständigheter som påverkar bedömningen är b la. om det i verksamheten finns kostnader som inte anses som privata levnadskostnader som den enskilde inte skulle ha ådragits sig om det inte finns en avsikt att generera så stora intäkter som möjligt, t ex. kostnader för marknadsföring, företagsförsäkring och lokal, bedrivs på heltid om det finns några anställda.

En näringsverksamhet som ej har haft några intäkter har ej heller startats och möjlighet till avdrag mot inkomst av tjänst föreligger ej.

Detta betyder mao att jag kan börja med att dra in 10k på gitarrlektioner. För de 10k så lägger jag 5k på en motorsåg, som jag sedan sågar med en gång och därefter fakturerar 2k för det jobbet.

Nu borde jag ha 7k kvar i firman.

Då får jag ett mindre svetsjobb. Jag tjöper en svets för 3k och fakturerar även 3k till kunden.

Jag har fortfarande 7k kvar i firman, alltså går den med vinst. Förutom detta har jag nu även en motorsåg och en svets på firman. Dessa får jag givetvis inte använda privat, men skulle jag behöva svetsa en loppa någongång, så kan jag göra det...

Kan man fortsätta så i all oändlighet, för i såfall finns det ju ingen anledning att inte starta en verksamhet. Det måste ju in verktyg, slipmaskiner etc för att utföra jobben. Om bara firman går plus varje år så borde det funka.

Räkneex på saker du köper in till firman vs privat.

Privat: Motorsåg 5000+moms. =6250:- Då måste jag tjäna 10000:- hos min arbetsgivare för att ha råd med denna eftersom jag betalar inkomstskatt.

Som företagare: Motorsåg 5000:- punkt slut. Den kostar endast detta. Momsen får man väl tillbaka och någon inkomstskatt är det inte tal om eftersom den behövs i verksamheten. Givetvis får jag inte använda den privat, så det är den enda nackdelen.

Har jag räknat galet?? Är jag optimist eller naiv?

Tack för svaren! Får man driva hur många olika slags rörelser inom samma firma, eller måste jag ha olika firmor för gitarr och ved exempelvis?

Herregud, finns det någon anledning att inte starta enskild firma på sidan an sin vanliga anställning??

Vad säger ni om frågan i inlägg #2? Får jag tjöpa en såg bara för att tjöra med den en gång? Då kan man ju inhandla en hel massa bra att ha saker på firman.

Hur många olika slags rörelser man får ha vet jag inte men det måste gå att kolla upp om det finns några regler kring det.

Du får tjöpa en såg utan att använda en enda gång om du vill. Under förutsättning att skogsavverkning, vedhuggning eller något liknande finns med i företagets verksamhet. Villkoret för att det ska vara avdragsgillt är att det är något som kan anses behövas för den verksamhet du har i ditt företag och att du har för avsikt att använda det. Du måste inte ha hunnit använda den innan du gör avdrag i deklarationen.

Observera att rätt som det är gör dom revision och då går dom hårt fram. Då kommer dom att stryka en del avdrag man gjort för att dom inte anser att det är rätt. Så man ska vara lite försiktig.

Är du med i a-kassan? Kolla då med dem om du har rätt till ersättning om du blir uppsagd från ditt vanliga jobb. Har du enskild firma är du ju inte arbetslös i ett sånt läge.

Är du med i a-kassan? Kolla då med dem om du har rätt till ersättning om du blir uppsagd från ditt vanliga jobb. Har du enskild firma är du ju inte arbetslös i ett sånt läge.

Egen firma = inte berättigad till kassa.
Om du nu har för avsikt att bli arbetslös dvs......

Bullshit. du kan visst vara berättigad till A-kassa även om du har enskild firma. Dock är det lite andra vilkor än om du är anbart anställd. Jag kollade faktiskt upp det för ett tag sedan när jag funderade på att starta enskild firma. Jag skulle få ha kvar rätten till A-kassa inklusive inkomstförsäkring.
Men det är något som man ska ta upp med facket/A-kassan.

Nej Juha, om man kan utföra tjänster som man kan fakturera, då finns det ingen anledning att inte starta firma :-) faktiskt.

Fast du får inte fakturera 10 k för sågning och sedan köpa gitarrer för det, ifall du inte ska såga till gitarrlådor förstås...:näsblod

Två helt olika verksamheter = två firmor.

Last edited:

Du får göra allt du vill i firman så länge du skrivit in det i din verksamhetsbeskrivning.

Ang. fråga 2 så får du köpa in så mycket du vill så ofta du vill så länge du kan bevisa att det används i verksamheten. Tänk bara på att det är företaget som äger det och att momsen måste återbetalas om du säljer det.

Nej Juha, om man kan utföra tjänster som man kan fakturera, då finns det ingen anledning att inte starta firma :-) faktiskt.

Jo det gör det. Ett för evigt trassel med RSV är ett skäl gott nog att inte göra det.

Nja.. Det finns ju alltid småföretagarnas a-kassa som man kan vara med i.

Last edited:
Bullshit. du kan visst vara berättigad till A-kassa även om du har enskild firma. Dock är det lite andra vilkor än om du är anbart anställd. Jag kollade faktiskt upp det för ett tag sedan när jag funderade på att starta enskild firma. Jag skulle få ha kvar rätten till A-kassa inklusive inkomstförsäkring.
Men det är något som man ska ta upp med facket/A-kassan.

Möjligtvis om du lägger firman vilandes, eller är med i Små-A eller vad fan de heter.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph