Starta enskild firma?

Tänk också på att hela firmans ekonomi och din privatekonomi blir sammanslagen när du kör enskild firma.

Kör du en enskild firma bredvid en normal anställning så läggs alla inkomster ihop när det är dags för deklaration och det kan skicka upp dig i högre skatteklasser än du legat i under året vilket kan resultera i rejäl kvarskatt.

Sen om firman åker på stora skulder (ex du köper in dyra saker för ett uppdrag och kunden vägrar betala) så är du personligen ansvarig för rubbet, dvs i värsta fall är konkurs för firman samma sak som en personlig konkurs.

Du ska också redovisa hur mycket du räknar med att fakturera och sen betala in momsen för det i förskott vilket är lagom kul om du inte får dom uppdrag du budgeterat för, momsen ska in i alla fall, visst får du tillbaka den sen, men du får ligga ute med det ett bra tag.

Var också inne på att köra eget som enskild firma ett tag, men efter en diskussion med brorsan som kört det i 15 år i bra och dåliga tider så lade jag det på hyllan. Om det någonsin blir egen låda så blir det i AB-form.

Sen a-kassan, ja du kan lägga företaget vilande för att få ut a-kassa, MEN bara en gång om jag kommer ihåg rätt.

Kolla noga innan du ger dig in på det är min rekommendation.
/Danne

Verkar ju vettigt detta.

Företagets syfte är inte att bli rik. Detta kommer att vara en sidogrej där jag dels kan syssla med utbildning för företag, men även andra saker som kan ge mig något i mitt privata liv.

Finns ju en hel del saker man skulle vilja äga för eget bruk, men som innebär för mycket pengar att lägga ut. Då tänkte jag kunna köpa grejerna billigare på firman, och sedan sälja några uppdrag tills grejerna är betalda.

Visst skulle man kunna göra allt svart, men det håller inte i längden. Ffa så är det lite jobbigt mot stora företag.

Man borde ju spara en hel del just när man ska tjöpa in grejjerna jämfört med att köpa det som privatperson.

Ang revisioner. Dessa gör väl inget om man inte fuskar/fifflar med sin firma?? Syftet är ju inte att fylla garaget med grejjer, skriva över mobiler, datorer, bilar på firman, utan som en sidogrej dels för skojs skull och ev liten personlig vinning som innebär maskiner/verktyg som jag annars inte har råd att tjöpa.

Borde ju vara bättre att köpa in en motorsåg till en firma istället för att köpa den privat till mycket mer pengar? Sedan får jag inte använda den privat men.... Då räcker det ju om firman drar in 7k på sågning och affären går plus!

Verkar ju vettigt detta.

Företagets syfte är inte att bli rik. Detta kommer att vara en sidogrej där jag dels kan syssla med utbildning för företag, men även andra saker som kan ge mig något i mitt privata liv.

Finns ju en hel del saker man skulle vilja äga för eget bruk, men som innebär för mycket pengar att lägga ut. Då tänkte jag kunna köpa grejerna billigare på firman, och sedan sälja några uppdrag tills grejerna är betalda.

Visst skulle man kunna göra allt svart, men det håller inte i längden. Ffa så är det lite jobbigt mot stora företag.

Man borde ju spara en hel del just när man ska tjöpa in grejjerna jämfört med att köpa det som privatperson.

Ang revisioner. Dessa gör väl inget om man inte fuskar/fifflar med sin firma?? Syftet är ju inte att fylla garaget med grejjer, skriva över mobiler, datorer, bilar på firman, utan som en sidogrej dels för skojs skull och ev liten personlig vinning som innebär maskiner/verktyg som jag annars inte har råd att tjöpa.

Borde ju vara bättre att köpa in en motorsåg till en firma istället för att köpa den privat till mycket mer pengar? Sedan får jag inte använda den privat men.... Då räcker det ju om firman drar in 7k på sågning och affären går plus!

Revisor behöver du inte så länge du inte har AB.

Om jag vore du så skulle jag försöka hålla mig undan från att starta företag. Kan du köra svart så gör det istället. Det är helt enkelt inte värt besväret om du inte ska köra fullt ut.

Möjligtvis om du lägger firman vilandes, eller är med i Små-A eller vad fan de heter.

Om du har bara din enskilda firma som inkomst så finns det en form av medlemsskap som är för just det. Om du är anställd och har en enskild firma vid sidan om så kanske det inte är den man ska ha.
Det kan tänkas att man man måste ha firman vilande för att få A-kassa men det är ju i så fall bara att fixa det. Men jag tror att det ska räcka med att den inte genererar några större inkomster för att man ska vara berättigad till A-kassa.
Man får ju ange till skattemyndigheten ungefär hur mycket man tror att firman ska dra in (vilket dom använder till att avgöra hur mycket moms du ska betala in under året).

Men det bästa är ju givetvis att kolla direkt med A-kassan och höra precis vad det är som gäller.

Verkar ju vettigt detta.

Det tråkiga med revision är att den som gör revisionen kan anse att dina inköp inte är avdragsgilla och då får man betala in skatt samt moms för den. Dessutom kan man åka på en straffavgift om man har otur.
Mina päron har råkat ut för just det. Dom hade en firma tillsammans (sjukgymnastik) och dom hade köpt in arbetskläder av den typ som man har på sjukhus. Det var tydligen inte avdragsgillt eftersom företagsnamnet inte stod tryckt på kläderna. Att det var kläder som ingen vettig människa skulle dra på sig och gå ut på stan spelade tydligen ingen roll eller att dom var inköpta för just det syftet. Om dom däremot hade köpt Gore-Tex jackor och tryckt på företagsnamnet så hade det varit OK trots att man ju inte kan använda dom som arbetskläder.
Så det kan vara lite snårigt med grejor till företaget.

Last edited:
Om du har bara din enskilda firma som inkomst så finns det en form av medlemsskap som är för just det. Om du är anställd och har en enskild firma vid sidan om så kanske det inte är den man ska ha.
Det kan tänkas att man man måste ha firman vilande för att få A-kassa men det är ju i så fall bara att fixa det. Men jag tror att det ska räcka med att den inte genererar några större inkomster för att man ska vara berättigad till A-kassa.
Man får ju ange till skattemyndigheten ungefär hur mycket man tror att firman ska dra in (vilket dom använder till att avgöra hur mycket moms du ska betala in under året).

Men det bästa är ju givetvis att kolla direkt med A-kassan och höra precis vad det är som gäller.

Det tråkiga med revision är att den som gör revisionen kan anse att dina inköp inte är avdragsgilla och då får man betala in skatt samt moms för den. Dessutom kan man åka på en straffavgift om man har otur.
Mina päron har råkat ut för just det. Dom hade en firma tillsammans (sjukgymnastik) och dom hade köpt in arbetskläder av den typ som man har på sjukhus. Det var tydligen inte avdragsgillt eftersom företagsnamnet inte stod tryckt på kläderna. Att det var kläder som ingen vettig människa skulle dra på sig och gå ut på stan spelade tydligen ingen roll eller att dom var inköpta för just det syftet. Om dom däremot hade köpt Gore-Tex jackor och tryckt på företagsnamnet så hade det varit OK trots att man ju inte kan använda dom som arbetskläder.
Så det kan vara lite snårigt med grejor till företaget.

Det här med vad som är avdragsgillt finns det säkert inga enkla regler om, antar jag...

Det här med vad som är avdragsgillt finns det säkert inga enkla regler om, antar jag...

Enkelt uttryckt så är det så att om du kan motivera att du har nytta av det för ditt företags verksamhet så är det avdragsgillt. Gränslandet blir när det är grejor som kan användas även privat. Då kan dom vara lite griniga. Är det kläder så är det bäst att trycka företagsnamn på kläderna för då är det grönt. Har du en tidningsprenumeration för företaget så skall den gå till företagsadressen och inte hem (Om du har en separat företagsadress vill säga) och lite sådana saker.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul