Starlane Gps Laptimer

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Funderar på att köpa en Starlane Athon GPS-RW och undrar om det är nån som kör med såna grejer å vet om det funkar bra.
Finns för ca 6300 i sverige,men det borde ju finnas billigare i nåt annat land :)
 
Hej! Den funkar kanonbra. Jag har en på grabbens 600 och vi är helnöjda :). Du bestämmer själv din mållinje och lägger in upp till tre mellantider beroende på hur du vill ha det. Du får fram idealtid,dvs snabbaste tid på respektive sektion. Ladda upp det på datorn och se hur du kört. En liten nackdel dock att du måste ha bluetooth för överföring till datorn.
 
Har bara kört ett par ggr med min starline och transponder samtidigt. Då har tiderna stämt ner på tiondelen.

Kör man långsamt som mig är detta inget stort problem. :)

// Johan

Hur bra stämmer tiderna jämfört med tex transpondern? Hur listar den ut vars startlinjen går? Sparar den precis den väg man har kört? Isf, får man ut något av att titta på dom loggarna?
 
Har bara kört ett par ggr med min starline och transponder samtidigt. Då har tiderna stämt ner på tiondelen.

Kör man långsamt som mig är detta inget stort problem. :)

// Johan
Nja, jag kan iofs mäta varvtider med solur, men som datornörd med förkärlek för empiriska studier, hårda fakta och exakta värden så vill jag iaf kunna lita på siffrorna den häller ur sig. På Anderstorp va inte alltid min laptimer och transpondern överens tex, fast eftersom transpondern hade lägst tider så vann den :fakta
 
Har bara kört ett par ggr med min starline och transponder samtidigt. Då har tiderna stämt ner på tiondelen.

// Johan

Om man ställer mållinjen på gpsen på samma ställe som transponderslingan så bör det visa lika. Ställer man tex en IR sändare i början av målrakan så mäter man inte samma sträcka som transpondern.
 
Tiderna stämmer ner på hundradelen. Jag skapar start/mål och splittider med Google Earth och matar in kordinaterna i programmet på datorn innan jag för över till laptimern. Kollar väldigt sällan på loggfilerna efter körning.

Anderstorp hade problem med sin tidtagning. Var flera som aldrig brukar ha några diffar mot laptimern som hade flera tiondelar fel.
 
Tiderna stämmer ner på hundradelen. Jag skapar start/mål och splittider med Google Earth och matar in kordinaterna i programmet på datorn innan jag för över till laptimern. Kollar väldigt sällan på loggfilerna efter körning.

Anderstorp hade problem med sin tidtagning. Var flera som aldrig brukar ha några diffar mot laptimern som hade flera tiondelar fel.

Anderstorp hade inga problem med den officiella tidtagningen. Däremot var det problem med livetimingen. Varvtiderna stämde på båda systemen. På livetimingen strulade depåslingan en aning.

Innan du går ut med fel information kanske du ska kolla fakta nästa gång?
 
Anderstorp hade inga problem med den officiella tidtagningen. Däremot var det problem med livetimingen. Varvtiderna stämde på båda systemen. På livetimingen strulade depåslingan en aning.

Innan du går ut med fel information kanske du ska kolla fakta nästa gång?
Tidtagningen som låg på nätverket Time stämde inte med flera laptimers. Plötsligt diffade det flera tiondelar. Om det var den officiella tidtagningen eller inte spelar inte så stor roll, något med tidtagningen var fel.
 
Starlane Athon GPS-PRO

Jag har en Athon PRO logger med möjlighet att logga även 0-5v signaler från typ fjädringspotentiometrar, styrslag, däckvärme osv osv. På min hoj änvänder jag den oxå som huvudinstrument och då kanske jag saknar lite info men som laptimer och utvärderingsverktyg är den kanon. Enda kruxet med spårval är att du inte kan ha en bana som bakgrund, iaf inte vad jag har hittat. Du kan se skillnader mellan spår men inte var på banan du är i förhållande till bankanten.

/J
 
Tiderna stämmer ner på hundradelen. Jag skapar start/mål och splittider med Google Earth och matar in kordinaterna i programmet på datorn innan jag för över till laptimern. Kollar väldigt sällan på loggfilerna efter körning.

Anderstorp hade problem med sin tidtagning. Var flera som aldrig brukar ha några diffar mot laptimern som hade flera tiondelar fel.

Kanske för att fler åker med gps nu :)
De fungar bra men levererar ibland lyckotider. Speciellt när det gäller estimerade tider.

Vet att west coast racing (stcc) valt bort gps laptimers då de inte är lika exakta som ir. Sjukt smidigt dock o stämmer till 99%
 
Last edited:
Tidtagningen som låg på nätverket Time stämde inte med flera laptimers. Plötsligt diffade det flera tiondelar. Om det var den officiella tidtagningen eller inte spelar inte så stor roll, något med tidtagningen var fel.

GPS har inte den precisionen som transpondersystemet har. Laptimers är inte i närheten av precisionen man får med transponders. Därav att jag ber dig att sluta sprida desinformation. Spelar ingen roll om 50 laptimers visar en viss tid, transpondersystemet är mer exakt i alla fall. Det är dessutom det system som gäller, bevisvärdet i laptimers är noll.
 
Jag vill ju åt den grafiska delen så jag kan se mina grymma spårval å jämföra mellan varven :D
Beställde en sån nu iaf,får se om man lär sig hur den funkar sen.

Dom billigare systemen loggar lite väl sällan för att få en tillförlitlig jämförelse mellan varven, oftast ligger dom på samplingar mellan 5-10 HZ, Medans dom större dyrare systemen loggar På Khz så du får inte så bra upplösning.
 
Man får skillnader mellan laptimer och transpondersystemet pga att man inte mäter samma sak!

Ska man få samma tider mellan systemen så måste man ställa IR sändaren exakt där transponderslingan ligger. Vilket man oftast inte gör. Kör man med GPS så måste man även där knäppa in samma ställe. Gör man inte det mäter man inte samma sträcka. Lika lång sträcka ja. Men inte samma.

Man skulle tex kunna missa en växel direk efter att man passerat IR sändaren men ännu inte passerat transponderslingan. Ja så skiljer tiderna mer.

Det är nog det som är orsaken till att ni inte kommer överens.
 
Klart att transpondersystemet gäller, något annat har jag aldrig påstått.

Ville bara påpeka att flera av mina bekanta som tävlade hade problem med att tiderna från deras GPS-laptimers inte stämde med transpondersystemet helt plötsligt, trots att de stämmer väldigt bra på andra banor. Förra året hade jag inga problem på Torpet, det var först i år.

Vi får väl se hur det fungerar på Falken :)
 
Som budget alternativ till dyra GPS system så kan "Qstarz BT-Q818XT 10HZ Extreme BT A-GPS" (jodå, den heter faktiskt så...) vara ett alternativ. En knapp tusenlappen för en GPS 10HZ och 66 kanaler. Bra precision.

Går dessutom att koppla till mobilen. Har du en liten Android-mobil och Trackaroo Trackmaster så loggas varven och du kan själv sätta sektioner m.m. och den nyttjar accelerometern för att visa G-krafterna.

Då får man de flesta funktionerna för en femtedel av priset.
 
Last edited:
Snor tråden lite. Hoppas att ni som kör med GPS lap-timers kan komma med lite fler förslag på prisvärda alternativ. FireSalles alternativ är förvisso billigt men kräver typ en mobil för loggning vilket gör den ointressant. Finns fler alternativ än dom som nämnts?
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top