Starlane Gps Laptimer

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Funderar på att köpa en Starlane Athon GPS-RW och undrar om det är nån som kör med såna grejer å vet om det funkar bra.
Finns för ca 6300 i sverige,men det borde ju finnas billigare i nåt annat land :)
 

nizze69

Fattig racingfarsa, men vafan..glad ändå
Gick med
17 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Kawa Mean Streak, MV Agusta F3
Hej! Den funkar kanonbra. Jag har en på grabbens 600 och vi är helnöjda :). Du bestämmer själv din mållinje och lägger in upp till tre mellantider beroende på hur du vill ha det. Du får fram idealtid,dvs snabbaste tid på respektive sektion. Ladda upp det på datorn och se hur du kört. En liten nackdel dock att du måste ha bluetooth för överföring till datorn.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Har bara kört ett par ggr med min starline och transponder samtidigt. Då har tiderna stämt ner på tiondelen.

Kör man långsamt som mig är detta inget stort problem. :)

// Johan

Hur bra stämmer tiderna jämfört med tex transpondern? Hur listar den ut vars startlinjen går? Sparar den precis den väg man har kört? Isf, får man ut något av att titta på dom loggarna?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har bara kört ett par ggr med min starline och transponder samtidigt. Då har tiderna stämt ner på tiondelen.

Kör man långsamt som mig är detta inget stort problem. :)

// Johan
Nja, jag kan iofs mäta varvtider med solur, men som datornörd med förkärlek för empiriska studier, hårda fakta och exakta värden så vill jag iaf kunna lita på siffrorna den häller ur sig. På Anderstorp va inte alltid min laptimer och transpondern överens tex, fast eftersom transpondern hade lägst tider så vann den :fakta
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Har bara kört ett par ggr med min starline och transponder samtidigt. Då har tiderna stämt ner på tiondelen.

// Johan

Om man ställer mållinjen på gpsen på samma ställe som transponderslingan så bör det visa lika. Ställer man tex en IR sändare i början av målrakan så mäter man inte samma sträcka som transpondern.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Tiderna stämmer ner på hundradelen. Jag skapar start/mål och splittider med Google Earth och matar in kordinaterna i programmet på datorn innan jag för över till laptimern. Kollar väldigt sällan på loggfilerna efter körning.

Anderstorp hade problem med sin tidtagning. Var flera som aldrig brukar ha några diffar mot laptimern som hade flera tiondelar fel.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tiderna stämmer ner på hundradelen. Jag skapar start/mål och splittider med Google Earth och matar in kordinaterna i programmet på datorn innan jag för över till laptimern. Kollar väldigt sällan på loggfilerna efter körning.

Anderstorp hade problem med sin tidtagning. Var flera som aldrig brukar ha några diffar mot laptimern som hade flera tiondelar fel.

Anderstorp hade inga problem med den officiella tidtagningen. Däremot var det problem med livetimingen. Varvtiderna stämde på båda systemen. På livetimingen strulade depåslingan en aning.

Innan du går ut med fel information kanske du ska kolla fakta nästa gång?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Anderstorp hade inga problem med den officiella tidtagningen. Däremot var det problem med livetimingen. Varvtiderna stämde på båda systemen. På livetimingen strulade depåslingan en aning.

Innan du går ut med fel information kanske du ska kolla fakta nästa gång?
Tidtagningen som låg på nätverket Time stämde inte med flera laptimers. Plötsligt diffade det flera tiondelar. Om det var den officiella tidtagningen eller inte spelar inte så stor roll, något med tidtagningen var fel.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Starlane Athon GPS-PRO

Jag har en Athon PRO logger med möjlighet att logga även 0-5v signaler från typ fjädringspotentiometrar, styrslag, däckvärme osv osv. På min hoj änvänder jag den oxå som huvudinstrument och då kanske jag saknar lite info men som laptimer och utvärderingsverktyg är den kanon. Enda kruxet med spårval är att du inte kan ha en bana som bakgrund, iaf inte vad jag har hittat. Du kan se skillnader mellan spår men inte var på banan du är i förhållande till bankanten.

/J
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Tiderna stämmer ner på hundradelen. Jag skapar start/mål och splittider med Google Earth och matar in kordinaterna i programmet på datorn innan jag för över till laptimern. Kollar väldigt sällan på loggfilerna efter körning.

Anderstorp hade problem med sin tidtagning. Var flera som aldrig brukar ha några diffar mot laptimern som hade flera tiondelar fel.

Kanske för att fler åker med gps nu :)
De fungar bra men levererar ibland lyckotider. Speciellt när det gäller estimerade tider.

Vet att west coast racing (stcc) valt bort gps laptimers då de inte är lika exakta som ir. Sjukt smidigt dock o stämmer till 99%
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tidtagningen som låg på nätverket Time stämde inte med flera laptimers. Plötsligt diffade det flera tiondelar. Om det var den officiella tidtagningen eller inte spelar inte så stor roll, något med tidtagningen var fel.

GPS har inte den precisionen som transpondersystemet har. Laptimers är inte i närheten av precisionen man får med transponders. Därav att jag ber dig att sluta sprida desinformation. Spelar ingen roll om 50 laptimers visar en viss tid, transpondersystemet är mer exakt i alla fall. Det är dessutom det system som gäller, bevisvärdet i laptimers är noll.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Jag vill ju åt den grafiska delen så jag kan se mina grymma spårval å jämföra mellan varven :D
Beställde en sån nu iaf,får se om man lär sig hur den funkar sen.

Dom billigare systemen loggar lite väl sällan för att få en tillförlitlig jämförelse mellan varven, oftast ligger dom på samplingar mellan 5-10 HZ, Medans dom större dyrare systemen loggar På Khz så du får inte så bra upplösning.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Man får skillnader mellan laptimer och transpondersystemet pga att man inte mäter samma sak!

Ska man få samma tider mellan systemen så måste man ställa IR sändaren exakt där transponderslingan ligger. Vilket man oftast inte gör. Kör man med GPS så måste man även där knäppa in samma ställe. Gör man inte det mäter man inte samma sträcka. Lika lång sträcka ja. Men inte samma.

Man skulle tex kunna missa en växel direk efter att man passerat IR sändaren men ännu inte passerat transponderslingan. Ja så skiljer tiderna mer.

Det är nog det som är orsaken till att ni inte kommer överens.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Klart att transpondersystemet gäller, något annat har jag aldrig påstått.

Ville bara påpeka att flera av mina bekanta som tävlade hade problem med att tiderna från deras GPS-laptimers inte stämde med transpondersystemet helt plötsligt, trots att de stämmer väldigt bra på andra banor. Förra året hade jag inga problem på Torpet, det var först i år.

Vi får väl se hur det fungerar på Falken :)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Som budget alternativ till dyra GPS system så kan "Qstarz BT-Q818XT 10HZ Extreme BT A-GPS" (jodå, den heter faktiskt så...) vara ett alternativ. En knapp tusenlappen för en GPS 10HZ och 66 kanaler. Bra precision.

Går dessutom att koppla till mobilen. Har du en liten Android-mobil och Trackaroo Trackmaster så loggas varven och du kan själv sätta sektioner m.m. och den nyttjar accelerometern för att visa G-krafterna.

Då får man de flesta funktionerna för en femtedel av priset.
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Snor tråden lite. Hoppas att ni som kör med GPS lap-timers kan komma med lite fler förslag på prisvärda alternativ. FireSalles alternativ är förvisso billigt men kräver typ en mobil för loggning vilket gör den ointressant. Finns fler alternativ än dom som nämnts?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top