Stark Varg

Bara och gratulera att företaget går bra. Är det nån som sett riktiga siffror, eller är detta endast lyckopropaganda från en glad VD? Och innovera gärna inte för mycket nu, det är ju bara en elhoj. Ska man förnya hela mx/enduro sporten nu?

Driven by overwhelming global demand for the groundbreaking Stark VARG, deliveries are accelerating across Europe, North America, South America, Asia, and Australia. The VARG's unrivaled performance and innovative design have attracted multiple former and current Motocross World Champions as buyers this quarter alone, further cementing Stark's reputation as the new benchmark in motocross and enduro performance.

"The Stark VARG is our proof of concept," added Wass. "Tesla took 14 years to turn a profit. We did it in six, and we're just getting started."


Så vem köper den? Han säger; "The VARG's unrivaled performance and innovative design have attracted multiple former and current Motocross World Champions as buyers this quarter alone" - är dom som många?? Samerna använder tydligen eldrivna fordon till sin renskötsel dessa dagar. Och så kanske dom yngre mx-åkarna som inte vet hur en koppling fungerar? Hört att dom flesta tar körkort för automatväxlade bilar nuförtiden.

Om jag vore stenrik med hur mycket plats i garaget som helst så skulle jag nog ändå inte äga en Stark Varg. Jag har haft min elskooter med enkla reglage, ljus och tuta. Det var en kul leksak, det var den som drev mig att skaffa bränsledrivet, och således att ta A-kortet. Jag vill inte låta respektlös nu, men varför 'sänker' man sin standard till en eldriven motorcykel?

.. så en annan tanke. Det är väl inte ryssarna (eller unkrainarna) som beställer massvis med elhojar till sitt krig? Vet att dom leker med drönare och annat LiPo-drivet. Hela grejen känns bara lite mysko. Men det är nog bara min fantasi.
 
Jag har en I mitt garage nu, bästa endurohojen jag någonsin kört. Och då står det en jättefin 300 bredvid som jag också älskar att köra.

Vargen är liksom ett helt annat djur. När jag hade med den första gången så ville såklart polarna prova den och ALLA kom tillbaka med ett brett leende på läpparna. En av dem började direkt att fundera på byte och kommer att skaffa en Varg nästa år när hans 300: har blivit lite äldre.

Det tog ett par timmar att vänja sig, broms på styret, inga växlar, ingen koppling. Sen var det en del pilll med att sätta upp de olika "modes" där man har fem "slots" att ställa ini effekt och motorbroms. Jag kör 20 hästar för riktigt skogssmyg och slowrace, 30 hästar för brötenduro, 40 hästar som default enduro. Alla lägen med ca 30% motorbroms så det känns som en tvåtaktare. Utom 60 och 80 hästar då jag har 60% motorbroms.
Läge 4 och 5 har 60 respektive 80 hästar och framförallt i 80-hästars läget är den nästan okörbar förutom i hög fart på grusväg. Ganska fränt att ligga på grusvägen i 40-hästarsläget och mata på, den är då snäll och förutsägbar. Om jag då accelererar t ex uppför en backe och trycker på knappen för 60 hästar så är det som att dra igång en turbo, den bara sticker och bakhjulet börjar drifta. Trycker jag en gång till till 80-hästars läget så blir den hysterisk. Testade att ligga i jämn fart i drygt 100 blås, valde läge fem och vred på rullen. Jag fick styret i ansiktet, direkt (OBS, ingen överdrift, den gör verkligen så)
Den är sjukt rolig att köra med fem hojar i samma hoj!
Nu finns det en ny programvara där man skapar egna effektkurvor, ser ut som en EQ till stereon. Då kan jag ställa in ett 80-hästarsläge som är snäll i botten men sen bara ökar, precsis som en sporthoj. Jag gjorde även om krypläget (20-hästar) så den verkligen är jättesnäll och jag kan leta fäste med bakdäcket. Det går att göra ett läge där all effekt kommer direkt från 0 men det har jag inte vågat :)

Vad det gäller klättring så är den oslagbar. När jag ser videos med Eddie Karlson som bara flyger förbi folk upp för knöliga backar så är det verkligen så. Man kan smyga in i backen och bara hålla jämn gas, känner jag att det behövs mer så vrider man någon millimeter, behöver inte fundera på koppling, varvtal, växel eller nånting annat. Nästan fusk!
I långa 45 graders sandbackar så går den på bakhjulet...hela vägen!

Fjädringen var ganska stötig i sin grundinställning men det var väldigt lätt att justera. Både gaffel och stötdämpare svarade exakt som jag ville så nu känns den väldigt bra, speciellt på snabba, steniga partier där hojen liksom flyter fram, bara att gasa. Den har även justering för högfartsretur vilket jag inte sett på någon annan hoj?

Ja, räckvidden då. Jag kör väldigt blandat från riktigt knölig terräng till djup sand och en hel del snabba stigar och för mig räcker batteriet gott och väl i tre timmar. Jag hade 20% kvar sist vi var ute, med 2.55h i maskintid, och jag märkte ingen prestandaförlust annat än hos mig själv...

Kort sagt, ni får vara hur skeptiska ni vill men säg inget förrän ni har testat den, och inte bara en repa på en grusplan. Ut i skogen och upplev hur ni plötsligt hör nabbarna mot marken. Man kan faktiskt höra fästet, magiskt! :)
 
Det som jag är mest imponerad av är att alla jag känner som har köpt en pratar allra mest om att chassit och fjädringen är så mycket bättre än det dom kört tidigare.
Sen naturligtvis att den blir så lättkörd utan koppling, växlar samt givetvis att den går väldigt bra.

Har provat dom några gånger nu och jag kan bara hålla med om att hela hojen är imponerande, grymt bra och lättkörd.

Skulle jag köpa en då?
Nej den där vill ha känslan infinner sig inte, min Husqvarna Fe250 får vara kvar än så länge.
 
Last edited:
Jag har en I mitt garage nu, bästa endurohojen jag någonsin kört. Och då står det en jättefin 300 bredvid som jag också älskar att köra.

Vargen är liksom ett helt annat djur. När jag hade med den första gången så ville såklart polarna prova den och ALLA kom tillbaka med ett brett leende på läpparna. En av dem började direkt att fundera på byte och kommer att skaffa en Varg nästa år när hans 300: har blivit lite äldre.

Det tog ett par timmar att vänja sig, broms på styret, inga växlar, ingen koppling. Sen var det en del pilll med att sätta upp de olika "modes" där man har fem "slots" att ställa ini effekt och motorbroms. Jag kör 20 hästar för riktigt skogssmyg och slowrace, 30 hästar för brötenduro, 40 hästar som default enduro. Alla lägen med ca 30% motorbroms så det känns som en tvåtaktare. Utom 60 och 80 hästar då jag har 60% motorbroms.
Läge 4 och 5 har 60 respektive 80 hästar och framförallt i 80-hästars läget är den nästan okörbar förutom i hög fart på grusväg. Ganska fränt att ligga på grusvägen i 40-hästarsläget och mata på, den är då snäll och förutsägbar. Om jag då accelererar t ex uppför en backe och trycker på knappen för 60 hästar så är det som att dra igång en turbo, den bara sticker och bakhjulet börjar drifta. Trycker jag en gång till till 80-hästars läget så blir den hysterisk. Testade att ligga i jämn fart i drygt 100 blås, valde läge fem och vred på rullen. Jag fick styret i ansiktet, direkt (OBS, ingen överdrift, den gör verkligen så)
Den är sjukt rolig att köra med fem hojar i samma hoj!
Nu finns det en ny programvara där man skapar egna effektkurvor, ser ut som en EQ till stereon. Då kan jag ställa in ett 80-hästarsläge som är snäll i botten men sen bara ökar, precsis som en sporthoj. Jag gjorde även om krypläget (20-hästar) så den verkligen är jättesnäll och jag kan leta fäste med bakdäcket. Det går att göra ett läge där all effekt kommer direkt från 0 men det har jag inte vågat :)

Vad det gäller klättring så är den oslagbar. När jag ser videos med Eddie Karlson som bara flyger förbi folk upp för knöliga backar så är det verkligen så. Man kan smyga in i backen och bara hålla jämn gas, känner jag att det behövs mer så vrider man någon millimeter, behöver inte fundera på koppling, varvtal, växel eller nånting annat. Nästan fusk!
I långa 45 graders sandbackar så går den på bakhjulet...hela vägen!

Fjädringen var ganska stötig i sin grundinställning men det var väldigt lätt att justera. Både gaffel och stötdämpare svarade exakt som jag ville så nu känns den väldigt bra, speciellt på snabba, steniga partier där hojen liksom flyter fram, bara att gasa. Den har även justering för högfartsretur vilket jag inte sett på någon annan hoj?

Ja, räckvidden då. Jag kör väldigt blandat från riktigt knölig terräng till djup sand och en hel del snabba stigar och för mig räcker batteriet gott och väl i tre timmar. Jag hade 20% kvar sist vi var ute, med 2.55h i maskintid, och jag märkte ingen prestandaförlust annat än hos mig själv...

Kort sagt, ni får vara hur skeptiska ni vill men säg inget förrän ni har testat den, och inte bara en repa på en grusplan. Ut i skogen och upplev hur ni plötsligt hör nabbarna mot marken. Man kan faktiskt höra fästet, magiskt! :)

Om du kört mindre än 5 timmar skulle jag vilja säga att det är för tidigt att uttala sig om fjädringen, fjädring behöver behöver bli inkörd innan den beter sig vettigt.

Men KYBs SSS gaffel har ju fått bäst kritik i de flesta tester sedan den kom 2006 så jag förväntar mig inte att den ska vara dålig.
 
Om du kört mindre än 5 timmar skulle jag vilja säga att det är för tidigt att uttala sig om fjädringen, fjädring behöver behöver bli inkörd innan den beter sig vettigt.

Men KYBs SSS gaffel har ju fått bäst kritik i de flesta tester sedan den kom 2006 så jag förväntar mig inte att den ska vara dålig.
Det var därför jag väntade i 4,5h innan jag justerade och den hann mjukna en del under den tiden men den fortsätter att mjukna och jag justerar allt eftersom. Jag ser dock ingen anledning att köra omkring med en hoj som inte är riktigt som jag vill att den ska vara bara för att vänta på att den ska ändras. Jag får ju bara skruva till den fler gånger allt eftersom, no problemos, jag gillar att skruva fjädring :)
 
Det var därför jag väntade i 4,5h innan jag justerade och den hann mjukna en del under den tiden men den fortsätter att mjukna och jag justerar allt eftersom. Jag ser dock ingen anledning att köra omkring med en hoj som inte är riktigt som jag vill att den ska vara bara för att vänta på att den ska ändras. Jag får ju bara skruva till den fler gånger allt eftersom, no problemos, jag gillar att skruva fjädring :)

Jag tycker det är hopplöst att försöka ändra nåt, det blir liksom bara fel hur man än skruvar. Man släpper på dämpningen för att den känns styv bara för att därefter upptäcka att den är för mjuk.
 
Jag tycker det är hopplöst att försöka ändra nåt, det blir liksom bara fel hur man än skruvar. Man släpper på dämpningen för att den känns styv bara för att därefter upptäcka att den är för mjuk.
Så är det såklart men jag har inget problem med det. Den ändras långsamt och jag är inte särskilt känslig för fjädringen, jag vill bara ha den följsam för det passar min körning.
Det är ju skillnad om man kör motocross och får stabilitetsproblem såklart.
Jag har skruvat fjädring sen jag var 16 och tycker fortfarande det är ett oerhört fascinerande ämne😀
 
Kort sagt, ni får vara hur skeptiska ni vill men säg inget förrän ni har testat den,
Tackar för din detaljerade presentation. Du har verkligen fått kläm på Vargen verkar det som, och jag får nog ta och provköra en, när tiden kommer. Jag är väl lite skeptisk till det mesta. "Tomas tvivlaren" det är jag! Men jag förstår, det verkar helt klart vara en kul hoj det där.
 
Tackar för din detaljerade presentation. Du har verkligen fått kläm på Vargen verkar det som, och jag får nog ta och provköra en, när tiden kommer. Jag är väl lite skeptisk till det mesta. "Tomas tvivlaren" det är jag! Men jag förstår, det verkar helt klart vara en kul hoj det där.
Den är hysteriskt rolig att köra men den passar inte alla. Det tar ett tag att vänja sig så det behövs en rejäl provtur :)
 
Den är hysteriskt rolig att köra men den passar inte alla. Det tar ett tag att vänja sig så det behövs en rejäl provtur :)
Sen verkar det vara lite blandat angående bakbromsen. En del vänjer sig vid att ha den på styret, andra köper till fotbroms.

Jag lutar åt det sistnämnda, att köra utan koppling och växlar var inget problem. Men satan vad jag letade efter fotbroms hela tiden :hihi
 
Back
Top