Stark Varg

Ehh, forumet heter Sporthoj.com:))
Men inte så mycket sporthoj om man så säger...
Enduro är en sport, motocross är en annan och supermotard en tredje. Alla går fint att utöva med Vargen och avhandlas i tråden.

Gatåkning med literklubba är inte en sport men det tycker jag man ska ha överseende när det diskuteras på forumet.
 
Enduro är en sport, motocross är en annan och supermotard en tredje. Alla går fint att utöva med Vargen och avhandlas i tråden.

Gatåkning med literklubba är inte en sport men det tycker jag man ska ha överseende när det diskuteras på forumet.

Är det därför man säger att man har en sporthoj när man har en 125 cc cross?
 
Enduro är en sport, motocross är en annan och supermotard en tredje. Alla går fint att utöva med Vargen och avhandlas i tråden.

Gatåkning med literklubba är inte en sport men det tycker jag man ska ha överseende när det diskuteras på forumet.

Dessutom är definitionen på ”sporthoj” att det skall vara en sport - dels att få igång den, dels att ta sig hem på egna hjul. :mattias

www.literklubba.com låter som något helt annat… och utesluter ju typ alla sporthojar utom några japaner mellan 1996 och 2005.
 
Fan vad jag älskar denna tråd. Från att handlat om elhojen Stark Varg har den på äkta Sporthojsmaner spårat ur totalt och handlar nu om 125cc tvåtakt vs 250cc fyrtakt! :cool:

Så bra tajming också! Sitter och kikar efter begagnade crosshojar och velar fram och tillbaka mellan 125, 250, 450… hade senast en 501 och tyckte den var lite tungkörd - nu när det är dags för medelålderskris igen så kanske en 250 2t vore karamellen
 
Ok, tackar. Jag tror jag kanske gör så. Men är inte 125cc för litet för mig? Jag väger typ 99 kg.

För liten till vad?? Chassit är de stort sätt samma som på din 350... Jag kan ta fram grabbens gamla exc 125 å den far iväg som ett skott me mig på å då handlar de om 110 kg..
Motormässigt så funkar de kanon även med en 80 cc...
 
Först va de diskution om att Vargen inte skulle funka å ägarna skulle dra me pengarna.. Sen att batteri tiden inte skulle finnas där.. Då gled allt över på elbilar å laddtider... Nu när de finns inte så mycke å klaga över så hamna de på skillnaden mellan 2-taktare å 4-taktare..
 
Först va de diskution om att Vargen inte skulle funka å ägarna skulle dra me pengarna.. Sen att batteri tiden inte skulle finnas där.. Då gled allt över på elbilar å laddtider... Nu när de finns inte så mycke å klaga över så hamna de på skillnaden mellan 2-taktare å 4-taktare..
Jodå, det finns en hel del kvar att klaga på.
 
Först va de diskution om att Vargen inte skulle funka å ägarna skulle dra me pengarna.. Sen att batteri tiden inte skulle finnas där.. Då gled allt över på elbilar å laddtider... Nu när de finns inte så mycke å klaga över så hamna de på skillnaden mellan 2-taktare å 4-taktare..

Och nu är det konstaterat att varken Vargen eller några andra crosshojar är sporthojar så hela tråden kan stängas och troligen kan 80% av forumets medlemmar kan logga ut.
 
Vilket ju var hela idén med sidan för 20+ år sen.

Och majoriteten av de som var aktiva då kör inte längre sporthoj och tillväxten av ungt blod är väldigt begränsad.

Jag kollade precis.
Två av de 40 senast aktiva trådarna här handlar om sporthoj jag tror nog att forumet skulle bli nedlagt väldigt snabbt ifall 95% av aktiviteten här skulle försvinna.

Tittar man på dig så har du skrivit 22 inlägg efter att du skrev något i en tråd om någon sporthoj.

Blomsterhondan har lite bättre statistik men även han skriver mer om annat än sporthojar.
 
Last edited:
Du kommer knappast klara av det och det är liksom själva nöjet med att åka 125, det är en ständig utmaning.
Jag kan faktiskt redan visualisera det nöjet, just att hojen har begränsningar som jag behöver lära mig jobba med, vilket på sikt förbättrar min kompletta förståelse för motorcykeln, i synnerhet i dynamisk terräng.

Min KTM 350 är så stark att den liksom dödar nöjet (lite) och istället skrämmer med sin över-prestanda, som jag relativt grön i ämnet inte riktigt lärt mig kontrollera. Nu har jag ju även min KLX230 som jag ofta kör på upptäcker med på mindre grusvägar, dock inte på crossbana sedan jag blivit tillsagd att "den kommer paja då", men här känner jag just hojens begränsningar och anpassar mig intuitivt till dessa.

Hade jag vetat hur kul denna motorsport var när jag var 10 år gammal hade jag sålt elorgeln, alla mina leksaker, även morsan, och adopterat bort mig själv till ett par rednecks i dom nordskånska skogarna för att bli ett av deras, förmodligen flera, "motorbarn".

Jag vet, blanda in mig i en tråd så spårar den ut, så jag ber om ursäkt för det. Hur som helst tillbaks till el-Vargen. Nu ska jag ut och sopa parkeringen, så man kan ställa hojar där ;)
 
Vill bara väcka frågan om det där med kopplingen på Stark Varg. Kollade på klippet här ovan, och runt 6 minuter in talar han om just behovet av koppling, nåt som inte verkar ha varit nån större grej. Men jag funderar alltså på hur det då blir i dom mer tekniska och svåra sektionerna, under t ex enduro.

Som jag förstår det använder vi som kör trial, enduro ( möjligtvis inte så mycket i motocross) gasreglage och koppling *tillsammans*, för att ta oss fram i en oberäknelig terräng. Men om vi endast kunde använda oss av gasreglaget, hur skulle detta påverka kontrollen av bakjulet med grepp och tajming och allt vad det innebär att navigera bland/över/kring hala stenar mm?

Mer konkret för att peka på just gas & kopplingsförhållandet; i svårframkomlig terräng i lägre fart fungerar ju kopplingen också som en slags 'säkring' eller *kompensering* för eventuella oönskade variationer i gaspådrag. Normalt laddar man ju flywheelet med gasen och sedan vidarebefordrar vi kraften till bakhjulet inför behovet. Med endast gasreglage tillgängligt hamnar allt ansvar på högerhanden. Hur påverkar detta körningen och kontrollen?

Alla klipp jag sett av Vargen har varit på crossbana och i snabb fart, kan inte minnas att jag sett någon prova den på enduro och små tekniska stigar i skog.
 
Last edited:
Chassit är de stort sätt samma som på din 350... Jag kan ta fram grabbens gamla exc 125 å den far iväg som ett skott me mig på å då handlar de om 110 kg..
Motormässigt så funkar de kanon även med en 80 cc
Jasså? Men vad utgör då skillnaderna mellan en 125cc och en 350cc?

Jag vet att ramen är lika, som sitthöjd och styre / avstånd osv. Men min egen vikt måste ju påverka hur hojen beter sig under mig, eller?
 
Här är i alla en snubbe som testar ALTA, för 6 år sen, och verkar klara sig bra i stenig miljö:


Fasen, och jag som verkligen jobbat på att få till just det där gas & koppling arbetet. Men det är just det som för mig är en stor del av utmaningen med hoj, just det där! Skulle jag enbart ha gas att bry mig om så faller ju ganska mycket av charmen, och det blir som min gamla elskooter som ju var anledningen till hela mitt mc-liv. Alltså bristerna hos elskootern gjorde att jag var tvungen att börja med MC (.. och MX och enduro, och trial .. mm.). Jag ville ju slänga den vid flera tillfällen, men den såldes på Blocket.
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top