Stark VARG

Var väl under förhandling med FIM i skrivande stund om jag förstod det rätt.

Antaget kommer de inte vara de enda intressenterna om tekniken är mogen.

Mer sannolikt får dom en egen klass. Men och andra sidan skulle jag gärna sen dom i MX1. Eller egentligen skulle väl MX3 vara open och även godkänt för elhojar.
Helst 45 min + 2 varv. :rofl

Dom skulle ju verkligen få se till att balansera rätt mellan - tillgänglig effekt så att batteriet räcker - storlek på batteriet så det inte blir för tungt -
 
Last edited:
Mer sannolikt får dom en egen klass. Men och andra sidan skulle jag gärna sen dom i MX1. Eller egentligen skulle väl MX3 vara open och även godkänt för elhojar.
Helst 45 min + 2 varv. :rofl

Dom skulle ju verkligen få se till att balansera rätt mellan - tillgänglig effekt så att batteriet räcker - storlek på batteriet så det inte blir för tungt -

Med den spec de har nu är det helt orimligt, men jag tror att det är elhojen som skrattar sist i den frågan. Inte idag, men i en snar framtid.
 
Med den spec de har nu är det helt orimligt, men jag tror att det är elhojen som skrattar sist i den frågan. Inte idag, men i en snar framtid.

Jag ser inte hur det ska ske inom en snar framtid. Hojen blir ju för tung om den ska kunna köras i GP-tempo 35 minuter.
Och det finns väl ingen teknik i sikte som ruckar på den saken.

Du såg väl hur det gick för elhojarna på Gotland?
 
Jag ser inte hur det ska ske inom en snar framtid. Hojen blir ju för tung om den ska kunna köras i GP-tempo 35 minuter.
Och det finns väl ingen teknik i sikte som ruckar på den saken.

Du såg väl hur det gick för elhojarna på Gotland?
Ja och jag har också sett skillnaden i prestanda på elbilar under en ganska kort tid. Från fånig till fantastisk.
Utvecklingen på förbränningsmotorer har jämförelsevis stått still under samma tidsperiod och kommer att få det allt jobbigare med ljud och avgaskrav.
 
Ja och jag har också sett skillnaden i prestanda på elbilar under en ganska kort tid. Från fånig till fantastisk.
Utvecklingen på förbränningsmotorer har jämförelsevis stått still under samma tidsperiod och kommer att få det allt jobbigare med ljud och avgaskrav.

Är elsportbilarna så fantastiska? Jag skulle vilja se någon köra 24 timmars lemans, jag tror inte resultatet skulle imponera.

Är dom ens konkurrenskraftiga under ett lopp på 60 minuter? 3 timmar? 6 timmar?

EDIT: Jag hittade svaret:
Lithium-ion batteries, such as those used by Tesla, offer maximum energy density of just 265 Wh/kg according to the University of Washington's Clean Energy Institute. That's scarcely a 48th the density of gasoline, and would require a lithium-ion battery weighing 5,200 pounds.
 
Är elsportbilarna så fantastiska? Jag skulle vilja se någon köra 24 timmars lemans, jag tror inte resultatet skulle imponera.

Är dom ens konkurrenskraftiga under ett lopp på 60 minuter? 3 timmar? 6 timmar?

EDIT: Jag hittade svaret:


Elbilars prestanda idag är helt fantastisk i jämförelse med vad den var för 15 år sedan.
Jag tror inte att den utvecklingen har stannat upp, snarare att den accelererar våldsamt.

Och ärligt talat, hur roligt är det att tvätta luftfilter och byta olja?
En elhoj med rätt effektkurva för dig just den dagen. Tillräcklig prestanda för att inte hojen skall vara begränsande och noll underhållsbehov på drivlinan bortsett från kedja och drev. Vad är fel med det?
 
Elbilars prestanda idag är helt fantastisk i jämförelse med vad den var för 15 år sedan.
Jag tror inte att den utvecklingen har stannat upp, snarare att den accelererar våldsamt.

Och ärligt talat, hur roligt är det att tvätta luftfilter och byta olja?
En elhoj med rätt effektkurva för dig just den dagen. Tillräcklig prestanda för att inte hojen skall vara begränsande och noll underhållsbehov på drivlinan bortsett från kedja och drev. Vad är fel med det?

Jag kommer gärna köra elcross den dagen det fungerar.
Men så länge det kräver att jag har med mig elverk för att köra mer än 15 minuter så är det ju bara rimligt om jag har en egen bana bakom huset.
 
Jag kommer gärna köra elcross den dagen det fungerar.
Men så länge det kräver att jag har med mig elverk för att köra mer än 15 minuter så är det ju bara rimligt om jag har en egen bana bakom huset.
Då är det ju beställningsläge för dig redan nu.
Jag väntar nog lite, kanske tillräckligt länge för att jag egentligen är för gammal tyvärr.

Men jag tror inte att de vränger ur sig MXGP-snacket utan att ha någon koll alls. Har du koll på vem som är grundare för spansk-hojen?
De är inte utan branschkännedom iaf.
 
Då är det ju beställningsläge för dig redan nu.
Jag väntar nog lite, kanske tillräckligt länge för att jag egentligen är för gammal tyvärr.

Men jag tror inte att de vränger ur sig MXGP-snacket utan att ha någon koll alls. Har du koll på vem som är grundare för spansk-hojen?
De är inte utan branschkännedom iaf.

Tack för den komplimangen! :rofl Du tänker att jag i genomsnitt använder 6 kW när jag kör? Ungefär som en trimmad moppe?
 
Ja och jag har också sett skillnaden i prestanda på elbilar under en ganska kort tid. Från fånig till fantastisk.
Utvecklingen på förbränningsmotorer har jämförelsevis stått still under samma tidsperiod och kommer att få det allt jobbigare med ljud och avgaskrav.
Elbilarnas prestanda och räckvidd har ökat enormt, ja. Dock har elbilar generellt ett rejält vikthandikapp fortfarande, något som går att dölja i en bil till skillnad från i en motorcykel som är viktkänslig på ett helt annat sätt. Batterikemin blir långsamt mer vikteffektiv men det är ett tag tills vi får paritet för att en hoj ska bli likvärdig en fossildriven.
 
Elbilarnas prestanda och räckvidd har ökat enormt, ja. Dock har elbilar generellt ett rejält vikthandikapp fortfarande, något som går att dölja i en bil till skillnad från i en motorcykel som är viktkänslig på ett helt annat sätt. Batterikemin blir långsamt mer vikteffektiv men det är ett tag tills vi får paritet för att en hoj ska bli likvärdig en fossildriven.
Har dom det?
En Tesla 3LR väger ca 1850kg. Vad väger en fyrhjulsdriven Volvo S60?
Volvon är visserligen mindre och långsammare.
 
Last edited:
Hur länge räcker ett batteri och vad kostar det att byta om några år?
 
Jag undrar om man kan byta ut peggarna av "ultra strong light weight stainless steel alloy" mot vanliga billiga standardpeggar. Man vill ju inte smutsa ner originalpeggarna tänkte jag.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top