KTM tändsystem är inget avancerat, börjar man nerifrån sitter det en stator som har en bobbin tilldelad åt att ladda AC till CDIn denna är inbunden i nån svart plast. Strömförsörjningen har en vitröd och en svartröd kabel, imellan dessa ska du ha 12,7 Ω +/- 20% imellan dessa. Sen har du en pulsgivare som ger pulsen till CDIn när den ska tända den ska ha 100 Ω +/- 20% mellan grön och röd. Vill du sen mäta mera att ta reda på hur din stator mår så ska gul och jord ha 0,65 Ω och vit till gul ha 0,16 Ω båda +/- 20% men dom har inget med tändningen att göra utan är till laddningen av batteri och AC till lampor etc. förutsatt att det inte är en likströmsmoddad stator.
Sen ska tändspolen som sitter orginal ha värdena:
Blåvit till jord 0,30 Ω +/- 15%
Blåvit till tändhatt 6,30 KΩ +/- 15%
Källa är KTM mekguide!
Stämmer allt detta hade jag kollat om svänghjulet satt som det ska, så att det inte ger puls vid fel ställe. Byta tändstift, CDI med nån annan, sen finns det inte mera grejer som kan iverka på tändningen. Kolla såklart att den jordar som den ska men det borde ge sig när du mäter! Se för guds skull också till att ha en vettig multimeter med bra batterier för att inte få onödiga mätfel.
Sen ska tändspolen som sitter orginal ha värdena:
Blåvit till jord 0,30 Ω +/- 15%
Blåvit till tändhatt 6,30 KΩ +/- 15%
Källa är KTM mekguide!
Stämmer allt detta hade jag kollat om svänghjulet satt som det ska, så att det inte ger puls vid fel ställe. Byta tändstift, CDI med nån annan, sen finns det inte mera grejer som kan iverka på tändningen. Kolla såklart att den jordar som den ska men det borde ge sig när du mäter! Se för guds skull också till att ha en vettig multimeter med bra batterier för att inte få onödiga mätfel.
Last edited: