Stannade. Vill inte starta igen. KTM 520

KTM tändsystem är inget avancerat, börjar man nerifrån sitter det en stator som har en bobbin tilldelad åt att ladda AC till CDIn denna är inbunden i nån svart plast. Strömförsörjningen har en vitröd och en svartröd kabel, imellan dessa ska du ha 12,7 Ω +/- 20% imellan dessa. Sen har du en pulsgivare som ger pulsen till CDIn när den ska tända den ska ha 100 Ω +/- 20% mellan grön och röd. Vill du sen mäta mera att ta reda på hur din stator mår så ska gul och jord ha 0,65 Ω och vit till gul ha 0,16 Ω båda +/- 20% men dom har inget med tändningen att göra utan är till laddningen av batteri och AC till lampor etc. förutsatt att det inte är en likströmsmoddad stator.

Sen ska tändspolen som sitter orginal ha värdena:

Blåvit till jord 0,30 Ω +/- 15%
Blåvit till tändhatt 6,30 KΩ +/- 15%

Källa är KTM mekguide!

Stämmer allt detta hade jag kollat om svänghjulet satt som det ska, så att det inte ger puls vid fel ställe. Byta tändstift, CDI med nån annan, sen finns det inte mera grejer som kan iverka på tändningen. Kolla såklart att den jordar som den ska men det borde ge sig när du mäter! Se för guds skull också till att ha en vettig multimeter med bra batterier för att inte få onödiga mätfel.
 
Last edited:
Har du provat den lille pullsgivaren som sitter inne i svänghjulskåpan? Ni får köpa en tillsammans och prova kostar säkert runt 400-500kr?
Jag har bytt den, och statorn, testat annan spole, tändkabel och tändhatt.

Det enda jag inte har provat är cdi men jag tror inte det händer nåt om jag byter den heller, gnista finns annars, komp finns, bensin får den men den startar inte ändå.

Kugga över kan den inte, kamkedjan bliviti skitslak? :va
 
Jag har bytt den, och statorn, testat annan spole, tändkabel och tändhatt.

Det enda jag inte har provat är cdi men jag tror inte det händer nåt om jag byter den heller, gnista finns annars, komp finns, bensin får den men den startar inte ändå.

Kugga över kan den inte, kamkedjan bliviti skitslak? :va

Då är du less nu förstår jag. Men då låter det som du är tvungen att byta cdi!! Låna farbror problem nr 2 han köpte väl en till på ebay??
Ser gnistan stark ut? Långsökt gissning.... cdiboxen är full :D
Du sa visserligen att den fick bränsle ....Men
Du måste testa en sak till om du inte har gjort det. ge den en regäl bensinsup direkt ner i tändstifftshålet häll i ca 3 matskedar.. startar den till då så har du förgasarfel ändå,,, typ skit i lågfarten gör ju maskiner svårstartade!!

Hur var det ....har du redan kollat om krysskilen på svänghjulet är hel dvs svänghjulet inte vridit sig??

Jo en sak till som är viktig på framförallt 500cc och större enstonkor ,,, Tomgången måste vara lågt ställd för att dom ska starta lätt! Det är lätt hänt att man fipplar på olika skruvar, till slut har man ställt upp tomgångsskruven så mopparna blir svårstartade

Yttligare en sak jag kom på.. Har du kollat ventilspelet? Jag tänker att någon rullvipplager rasat så aoutodecompen på kammen inte fungerar och ventilerna inte öppnar nästan alls..........Kommer snart på någe mer just wait:D
 
Last edited:
Då är du less nu förstår jag. Men då låter det som du är tvungen att byta cdi!! Låna farbror problem nr 2 han köpte väl en till på ebay??
Ser gnistan stark ut? Långsökt gissning.... cdiboxen är full :D
Du sa visserligen att den fick bränsle ....Men
Du måste testa en sak till om du inte har gjort det. ge den en regäl bensinsup direkt ner i tändstifftshålet häll i ca 3 matskedar.. startar den till då så har du förgasarfel ändå,,, typ skit i lågfarten gör ju maskiner svårstartade!!

Hur var det ....har du redan kollat om krysskilen på svänghjulet är hel dvs svänghjulet inte vridit sig??

Jo en sak till som är viktig på framförallt 500cc och större enstonkor ,,, Tomgången måste vara lågt ställd för att dom ska starta lätt! Det är lätt hänt att man fipplar på olika skruvar, till slut har man ställt upp tomgångsskruven så mopparna blir svårstartade

Yttligare en sak jag kom på.. Har du kollat ventilspelet? Jag tänker att någon rullvipplager rasat så aoutodecompen på kammen inte fungerar och ventilerna inte öppnar nästan alls..........Kommer snart på någe mer just wait:D
Gnistan ser stark ut tycker jag, man har ju sett svagare om man säger så. :rolleyes:

Poffar i avgasröret också, jag hade mina funderingar runt en ventil som hade fastnat lite men det tror jag inte då jag har lika mycket komp som innan den började strula...

Har testat med startgas också, poffar (smäller till som in i helvete bara.)

Mitt stift var blött som fan, bytte, blev blött som fan, poffar som sagt bara till, har blåst ur förgasaren 3ggr nu så den ska vara ren.

Har kollat krysskilen ja, den var hel och svänghjulet satt som det skulle sitta.

Tomgången står lågt på den, har inte pillat nåt på förgasaren för den gick ju bra innan tyckte jag.

Ventilspelet har jag ställt för säkerhets skull, så det står rätt nu, autodekompen fungerar, har kollat allt känns det som... :gnissla
 
Gnistan ser stark ut tycker jag, man har ju sett svagare om man säger så. :rolleyes:

Poffar i avgasröret också, jag hade mina funderingar runt en ventil som hade fastnat lite men det tror jag inte då jag har lika mycket komp som innan den började strula...

Har testat med startgas också, poffar (smäller till som in i helvete bara.)

Mitt stift var blött som fan, bytte, blev blött som fan, poffar som sagt bara till, har blåst ur förgasaren 3ggr nu så den ska vara ren.

Har kollat krysskilen ja, den var hel och svänghjulet satt som det skulle sitta.

Tomgången står lågt på den, har inte pillat nåt på förgasaren för den gick ju bra innan tyckte jag.

Ventilspelet har jag ställt för säkerhets skull, så det står rätt nu, autodekompen fungerar, har kollat allt känns det som... :gnissla

Jaha... Blött stifft .....blåst ur förgasaren..... Du menar att du skruvat isär allt i gasaren och blåst ur varenda munstyke ? jag misstänker nästan att flotörnålventilen inte tätar riktigt så den flödar över. men då borde det visserligen rinna ut soppa genom överfödsslangar så det borde du se och känna på lukten. MJaaaeeuu du blir nog tvungen att prova någons cdi jag har varit med om liknade fenomen med felande cdi ,, dom kan tillockmed gå hyffast bra men tappa vissa register när cdin är väck + just poffa och leva satan. INTE lätt
 
Har bytt tändspolen nu, kostade 270 spänn på KTM, no biggy. Startar inte endå. Pulsgivare hade dom inte på lager, men när dom har så är det min och när jag monterar den så ska jag kolla på svänghjulet också.

Min poffar ytterst sällan, den gör mest, ingenting. Men gnista är där och även om jag sprutar startgas mellan insugsgummit till förgasaren och cylindern så gör den inte särskillt mycket väsen av sej. Jag är ungefär en sekund i från att lämna den hos Jonte Engdahl för att slippa bli mer gråhårig.
 
Jaha... Blött stifft .....blåst ur förgasaren..... Du menar att du skruvat isär allt i gasaren och blåst ur varenda munstyke ? jag misstänker nästan att flotörnålventilen inte tätar riktigt så den flödar över. men då borde det visserligen rinna ut soppa genom överfödsslangar så det borde du se och känna på lukten. MJaaaeeuu du blir nog tvungen att prova någons cdi jag har varit med om liknade fenomen med felande cdi ,, dom kan tillockmed gå hyffast bra men tappa vissa register när cdin är väck + just poffa och leva satan. INTE lätt
Kan ju tillägga att jag körde genom skånes största vattenpöl innan den dog, den dog i vattenpölen, fick igång den så misstände den som fan men gick bra sen i 20 minuter kanske, sen bara tvärdog den.

Jag tror själv att nåt har hänt med min cdi men jag chansar inte genom att köpa en ny, lånar nån annans men jag är inte så sugen på att få igång den faktiskt.

Har bytt tändspolen nu, kostade 270 spänn på KTM, no biggy. Startar inte endå. Pulsgivare hade dom inte på lager, men när dom har så är det min och när jag monterar den så ska jag kolla på svänghjulet också.

Min poffar ytterst sällan, den gör mest, ingenting. Men gnista är där och även om jag sprutar startgas mellan insugsgummit till förgasaren och cylindern så gör den inte särskillt mycket väsen av sej. Jag är ungefär en sekund i från att lämna den hos Jonte Engdahl för att slippa bli mer gråhårig.
Om du lämnar in den och får reda på felet så berätta vad det var sen.
 
Last edited:
Just call!
Nu håller vi tummarna, för den maddafakking pulsgivaren va, och att det är cdi-boxen på din.. =)
 
Just call!
Nu håller vi tummarna, för den maddafakking pulsgivaren va, och att det är cdi-boxen på din.. =)
Jag har en pulsgivare som antagligen är OK om du vill låna/köpa den.

Hoppas på cdi-kräket på min men jag tror inte det är den heller, är inte direkt optimistisk näe det gäller min 525... :huvet
 
Fan den här tråden är ju helt sjuk! Vilar det någon förbannelse över 520/525 som helt plötsligt kan slå till eller?? Om man äger en 520/525 så måste man ju gå runt konstant och hålla tummarna för att detta problem inte ska besöka sin hoj! Ni MÅSTE ju vara nära felkällan snart så mycket som ni har felsökt och bytt ut?

Lycka till!! :pannkyss
 
Jag sätter en tia på pickupen. Om det inte löser problemet så river jag cylindern och kollar kamkedja, ventiler osv.
 
Sagt och gjort. Lämnade iväg hojen till Jonte Engdahl. Fick bytt kolv, kamkedja och inspekterat motorn och slipat in ventilerna. Det satt något svetslopps-liknande i ett insugsventilsäte som gjorde att den inte slöt tätt och antagligen startade den inte på grund av det. Jag fick bytt kolv och kamkedja när hojen endå var isär. 7500:- fattigare, men nu går hojen iallafall. Fast inte riktigt rent, så nu vill jag ha tillbaka min CDI Solid ;)
 
Sagt och gjort. Lämnade iväg hojen till Jonte Engdahl. Fick bytt kolv, kamkedja och inspekterat motorn och slipat in ventilerna. Det satt något svetslopps-liknande i ett insugsventilsäte som gjorde att den inte slöt tätt och antagligen startade den inte på grund av det. Jag fick bytt kolv och kamkedja när hojen endå var isär. 7500:- fattigare, men nu går hojen iallafall. Fast inte riktigt rent, så nu vill jag ha tillbaka min CDI Solid ;)

vad e det för cdi-box du kör på nu då?
 
Jag vet inte eftersom jag har ny kolv osv! Så jag kan inte avgöra det, men du får gärna låna den när jag har fått illbaka min orginal, så at du kan prova =)
 
Nä, där är ett bröte småsladdar, du har väl den nyare boxen då antagligen! Det var ju synd.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top