Stannade. Vill inte starta igen. KTM 520

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Hade just tankat hojen full, slog över från reserven till den vanliga och körde ut från macken. Femhundra meter från macken hör jag ett "poff-plopp"-liknande ljud från under sadeln/luftburken och hojen stannar som om jag hade soppatorsk.

Det första jag gjorde var att försöka starta den igen, men den startar inte. Har lossnat på tanklocket och blåst i tanken då jag trodde att det kanske kunde vara vacumlåsning, men den startade inte för det. Jag har inte undersökt hojen något närmare än kamkedjesträckaren då jag är rätt trött efter att ha gått med hojen en kilometer eller så och sträckaren sitter så nära ill hand och enkel att plocka av.. Men luftfiltret och luftburken ser ut att sitta som det ska med blotta ögat.

Någon kanske har något bra tips på varför hojen är mongo?

Last edited:
Har nu undersökt den lite till och konstaterat att hojen inte tänder på startgas. PLlockat av tändstiftet och det ger ingen gnista alls.

Tändhatten?
Låter ifs för enkelt för att vara sant men ibland så kan man ju ha tur:D

Hej låter som ett fel som hände mig i vintras .
Nitarna som håller ihop svänghjulet hade gått av och svarvat sönder statorlindningarna.

Hej låter som ett fel som hände mig i vintras .
Nitarna som håller ihop svänghjulet hade gått av och svarvat sönder statorlindningarna.

Bra tipps!! och är det inte det så ta lös cdiboxen och lägg den i frysen i några timmar startar den då eller kolla gnistan först ,,,,har du gnista då så är det bara att köpa ny box:gnissla

Jag har under kvällen lopp försökt att mäta upp olika delar i tändsystemet och självklart även kollat på tändhatten, bytt tändstift osv, men då jag inte är Einstein i elektronik så blir det inte tillförlitliga mätresultat. Det är inte särskillt enkelt att göra själv heller då man bara har två händer =)

Jag har iallafall ingen gnista alls. Kan det vara impulsgivaren som sitter bakom svänghjulskåpan? Är det tändspolen som lagt av eller är det CDI'n eller statorn? 25 grader varmt och ingen hoj att åka på. Strålande =D

Såvitt jag förstått så kan man montera CDI och tändspole från i princip vilken RFS motorsom helst. Tex 450sx och då samtidigt få ökat varvtalet från 9800Rpm till 11000Rpm. Detta tändsystem är inte TRP's beroende så man låter bara TPS kabeln hänga urkopplad. Stämmer detta över huvudtaget för isåfall köper jag en spole och CDI fråm em 450sx och monterar det..

Kolla igenom hojen noga, det finns nog en Biltemaprodukt gömd någonstans, du vet ju själv att det alltid beror på Biltema när något är fel.. :7peta

Kolla igenom hojen noga, det finns nog en Biltemaprodukt gömd någonstans, du vet ju själv att det alltid beror på Biltema när något är fel.. :7peta

Jag har hela tiden misstänkt att multimetern som låg i garaget (inte min egen då förståss) inte mäter riktigt rätt, men eftersom jag hellre skyller på mej själv än en produkt innan motsatsen är bevisad så håller jag det för mej själv, men eftersom du för det på tal så....:arsele :D

Jag har hela tiden misstänkt att multimetern som låg i garaget (inte min egen då förståss) inte mäter riktigt rätt, men eftersom jag hellre skyller på mej själv än en produkt innan motsatsen är bevisad så håller jag det för mej själv, men eftersom du för det på tal så....:arsele :D
Haha den va fan bra! :hihi

NÅgon som vet nått om tändsystemen jag skrev om?

För att mäta upp statorn riktigt måste du först ta reda på vilka kablar som ska ohm mätas mellan. Värdet du får måste vara stabilt inte fladdra så att säga för då är lindningen väck. Har tyvär inga värden på ktm. pickuppen är lite svårmätt tändspolen tror jag inte kan gå sönder, men har du en från en moppe elllr gräsklippare så pilla gärna dit den:tummenupp

om jag mätt rätt denna gången så är både pickupen och statorn kass. Hur stor är den sannolikheten? Kan det vara så att pickupen inte fungerar eller ger rätt mätresultat om statorn är trasig?

Bra tipps!! och är det inte det så ta lös cdiboxen och lägg den i frysen i några timmar startar den då eller kolla gnistan först ,,,,har du gnista då så är det bara att köpa ny box:gnissla

Hur kan det bli gnista efter man lagt den i frysen? förklara:)

Börja med att ohm mäta statorn.
Mätvärdet brukar ligga strax under 15 Ohm på din modell av stator.
Alternativt så bör du ha minst 30volt när du kör på elstarten/kickar.
Kablarna du ska mäta är svart med röd rand och röd med vit rand dom går till ett blått kontaktstycke.

Jag har mätt statorn, den ger inte ut särskillt mycket spänning. Jag ville Ohm mäta den innan jag dömmer ut den, men visste inte vad motståndet skulle vara förän du sa det Pontan. Då jag har mätt både statorn (ska lämna 30V men lämnar bara någon volt), och pickupen (ska lämna runt 3.5V men lämnar 0) och tändspolen (lämnar 0 i motstånd om jag nu mätt rätt på allting) utan att få några resultat blir jag lätt förvirrad. ALLA kan ju inte vara trasiga, därför frågade jag lite längre upp om picupen inte ger rätt mätutslag om inte statorn fungerar, men ingen verkar veta?

Jag har pratat med den solida ormen och funderar på att ksta upp hojen på ett släpp och trycka ner till Kävlinge för att se om vi kan hjälpa varandra genom att byta delar med varandra. Jag har så många olika variablerpå min hoj som kan vara fel så jag vet inte var jag ska börja. Laddningen fungerade ju inte som den skulle tidigare och jag har haft något som snor ström från batteriet när hojen är parkerad men jag har inte brytt mej om att kolla närmare på det, vilket jag ångrar lite nu när allting brakat ihop.

Hur kan det bli gnista efter man lagt den i frysen? förklara:)

Jo ibland kan man få gnista när man kylt ner den och funkar inte det så prova att värma den i ungn. har med krympning och expandering av kontaktytor att göra.

[QUOTE=(ska lämna 30V men lämnar bara någon volt),
detta var sannerligen struligt:gnissla . Men om du rycker ur alla kablar som har med statorn att göra och mäter volten ut från statorn mellan kablarna som ovan nämde så ska du få flera volt när du kickar eller kör startmotor minmst 10-20v åtminstonde osäker på om den verkligen kan ge 30 på starten endast? När den är igång ska det ligga runt det ivf har du ingen vot ut där så är ju statorns drivspole åtminstonde väck. Att du sedan inte får motsånd på tändspolen låter märkligt den kan ju inte ha flugit. Ja bäst är ju att prova någons stator men kolla då så inte det finns kortis någon stanns!!

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...