R6 tappar på högre gaspådrag

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Hoy!

Efter att ha kollat ventiler, bytt stift, och annat roligt och tidskrävande så får jag ihop hojen. Jag startar den och den går igång direkt, utan choke, offergåvor eller komplimanger.

Jag låter den gå varm innan jag tar den på en provtur, så jag kan hinna fylla på ev. ny kylarvätska. När den sen är varm och redo så svänger jag ut från infarten och vrider på gasen. När jag passerar 30-40 ungefär så spottar den och verkar dö. Jag stannar vid vägkanten och då stabiliserar sig gasen på tomgången, som om ingenting hade hänt. Jag prövar o varva lite, och det verkar funka. Jag prövar ett par gånger till, och samma sak händer hela tiden, den spottar och dör av när man passerar 30-40, som om den inte fick tillräckligt med soppa. Jag prövar att öppna tanklocket, om det vore nån tankventil som skapar undertryck i tanken - fortfarande samma sak.

Min fundering är bränslepumpen. Den har betett sig konstigt det senaste året, dvs. när jag plockat bort tank, förgasare osv. och satt tillbaka det, så tar det evigheter innan den fyller upp fuggen igen. Förut så krävdes det att man slog av/på dödarknappen 2-3 gånger, så var den nöjd, men nu kan den behöva minst 8 gånger eller mer innan den är full. Kan en soppapump slitas av att den går torr? För det har den gjort, har tidigare glömt soppakranen av när jag mekat, och åkt nån kilometer innan jag fått soppatorsk, sen kom jag åt dödaren och tändningen lite för många gånger när jag mekade.

kort och gott:
SYMPTOM - dåligt med soppa på högre gaspådrag och belastning
TEORI - sliten soppapump

Tändstiften är nya iridiumstift, och om den kan varva fullt på tomgång känns det som att man kan utesluta det.
Prövade att köra med öppet tanklock, gjorde ingen skillnad
Har plockat ur och inspekterat både luft- och soppafilter, båda ser rätt ok ut
Har aldrig behövt justera förgasarna när jag monterat av dom tidigare, har gjort det säkert 10 gånger förut

Kan förgasaren annars sätta igen sig av att stå o samla damm i källaren en vecka? känns rätt orimligt, men kan det hända? Vad finns det för teorier? surt o inte kunna köra :(
 
Du har inte bytt ljuddämapre till en annan. Märkte att min gick riktigt illa när jag satte på en liten och helt öppen dämpare. R6:orna är lite känsliga med luft/bränsle blandningen har jag märkt
 
Du har inte bytt ljuddämapre till en annan. Märkte att min gick riktigt illa när jag satte på en liten och helt öppen dämpare. R6:orna är lite känsliga med luft/bränsle blandningen har jag märkt

Originaldämparen har suttit på i alla år. Har inte bytt något speciellt mer än stiften den här gången :confused:
 
Kolla så du inte klämmer slangen från tanken till förgasarna när du sätter tanken på plats. Jag gjorde det på min YZF 750 och blev mäkta förvånad när den började blörra och spotta för att slutligen dö.
 
Kolla så du inte klämmer slangen från tanken till förgasarna när du sätter tanken på plats. Jag gjorde det på min YZF 750 och blev mäkta förvånad när den började blörra och spotta för att slutligen dö.

Mjo har prövat det. Haha, det har man minsann råkat ut för ett par gånger. Har haft av o på tanken ett par gånger för o testa, så har varit noga med att inte klämma den. Prövade o koppla förbi soppapumpen, och då kom jag upp i 70 kanske, istället för 40, så får se hur den mår imorrn, ska pröva med en annan soppapump då. Annars får det bli till att plocka ner förgasaren i molekyler o göra rent, o justera efteråt. Vågar man tippa på att man slarvar bort nån mikroskruv då? :va :tungan
 
Även om du har nåt igensatt munstycke i förgasarna så skulle den gå bättre än det du beskriver så det är nog inte det. Jag körde min YZF 750 på tre cylindrar en hel dag tills jag upptäckte att en av tändkablarna lossnat :D
Har du kollat så den går på alla fyra cylindrarna? Varvräknaren visar inga felkoder?
 
Även om du har nåt igensatt munstycke i förgasarna så skulle den gå bättre än det du beskriver så det är nog inte det. Jag körde min YZF 750 på tre cylindrar en hel dag tills jag upptäckte att en av tändkablarna lossnat :D
Har du kollat så den går på alla fyra cylindrarna? Varvräknaren visar inga felkoder?

Den går toppfint, så länge man inte kör fortare än 40, efter det bluddrar och dör den tills man sjunker till en mer OK hastighet(enligt hojen). På tomgången spinner den som en katt, och den startar lättare än vad den nånsin gjort tidigare, och inga felkoder. Har dubbelkollat alla tändkablar, och ingenting sitter löst.
 
Låter absolut som soppaproblem, och det mest uppenbara har Du redan kollat (klämd slang eller annat som ger undertryck i tanken). Du nämner det inte men jag antar att Du rengjort filter samt kran?

Mät upp flödet (och gärna tryck om Du har möjlighet) från soppapumpen och jämför med specifikation, Du brukar hitta sådana uppgifter på nätet eller i handboken. Sitter soppapumpen i tanken eller separat på Din hoj? Kanske hittar Du några tips och länkar i denna tråd: http://www.r6messagenet.com/forums/r6-maintenance-technical/155350-i-got-bad-fuel-pump-2002-r6.html

Damm ska inte kunna sätta igen förgasarna att den går som en påse nötter tyder på att felet påverkar samtliga förgasare.

Mina 2p
 
Last edited:
Hittade problemet, det var en undertrycksslang till förgasaren som hoppat loss. Man får inte glömma slangklämmorna, då blir det dåligt :3freak
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top