Hoy!
Efter att ha kollat ventiler, bytt stift, och annat roligt och tidskrävande så får jag ihop hojen. Jag startar den och den går igång direkt, utan choke, offergåvor eller komplimanger.
Jag låter den gå varm innan jag tar den på en provtur, så jag kan hinna fylla på ev. ny kylarvätska. När den sen är varm och redo så svänger jag ut från infarten och vrider på gasen. När jag passerar 30-40 ungefär så spottar den och verkar dö. Jag stannar vid vägkanten och då stabiliserar sig gasen på tomgången, som om ingenting hade hänt. Jag prövar o varva lite, och det verkar funka. Jag prövar ett par gånger till, och samma sak händer hela tiden, den spottar och dör av när man passerar 30-40, som om den inte fick tillräckligt med soppa. Jag prövar att öppna tanklocket, om det vore nån tankventil som skapar undertryck i tanken - fortfarande samma sak.
Min fundering är bränslepumpen. Den har betett sig konstigt det senaste året, dvs. när jag plockat bort tank, förgasare osv. och satt tillbaka det, så tar det evigheter innan den fyller upp fuggen igen. Förut så krävdes det att man slog av/på dödarknappen 2-3 gånger, så var den nöjd, men nu kan den behöva minst 8 gånger eller mer innan den är full. Kan en soppapump slitas av att den går torr? För det har den gjort, har tidigare glömt soppakranen av när jag mekat, och åkt nån kilometer innan jag fått soppatorsk, sen kom jag åt dödaren och tändningen lite för många gånger när jag mekade.
kort och gott:
SYMPTOM - dåligt med soppa på högre gaspådrag och belastning
TEORI - sliten soppapump
Tändstiften är nya iridiumstift, och om den kan varva fullt på tomgång känns det som att man kan utesluta det.
Prövade att köra med öppet tanklock, gjorde ingen skillnad
Har plockat ur och inspekterat både luft- och soppafilter, båda ser rätt ok ut
Har aldrig behövt justera förgasarna när jag monterat av dom tidigare, har gjort det säkert 10 gånger förut
Kan förgasaren annars sätta igen sig av att stå o samla damm i källaren en vecka? känns rätt orimligt, men kan det hända? Vad finns det för teorier? surt o inte kunna köra
Efter att ha kollat ventiler, bytt stift, och annat roligt och tidskrävande så får jag ihop hojen. Jag startar den och den går igång direkt, utan choke, offergåvor eller komplimanger.
Jag låter den gå varm innan jag tar den på en provtur, så jag kan hinna fylla på ev. ny kylarvätska. När den sen är varm och redo så svänger jag ut från infarten och vrider på gasen. När jag passerar 30-40 ungefär så spottar den och verkar dö. Jag stannar vid vägkanten och då stabiliserar sig gasen på tomgången, som om ingenting hade hänt. Jag prövar o varva lite, och det verkar funka. Jag prövar ett par gånger till, och samma sak händer hela tiden, den spottar och dör av när man passerar 30-40, som om den inte fick tillräckligt med soppa. Jag prövar att öppna tanklocket, om det vore nån tankventil som skapar undertryck i tanken - fortfarande samma sak.
Min fundering är bränslepumpen. Den har betett sig konstigt det senaste året, dvs. när jag plockat bort tank, förgasare osv. och satt tillbaka det, så tar det evigheter innan den fyller upp fuggen igen. Förut så krävdes det att man slog av/på dödarknappen 2-3 gånger, så var den nöjd, men nu kan den behöva minst 8 gånger eller mer innan den är full. Kan en soppapump slitas av att den går torr? För det har den gjort, har tidigare glömt soppakranen av när jag mekat, och åkt nån kilometer innan jag fått soppatorsk, sen kom jag åt dödaren och tändningen lite för många gånger när jag mekade.
kort och gott:
SYMPTOM - dåligt med soppa på högre gaspådrag och belastning
TEORI - sliten soppapump
Tändstiften är nya iridiumstift, och om den kan varva fullt på tomgång känns det som att man kan utesluta det.
Prövade att köra med öppet tanklock, gjorde ingen skillnad
Har plockat ur och inspekterat både luft- och soppafilter, båda ser rätt ok ut
Har aldrig behövt justera förgasarna när jag monterat av dom tidigare, har gjort det säkert 10 gånger förut
Kan förgasaren annars sätta igen sig av att stå o samla damm i källaren en vecka? känns rätt orimligt, men kan det hända? Vad finns det för teorier? surt o inte kunna köra
