Standardhoj i ERF?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Jag har bara sett ett fåtal hojar som körs i ERF live och alla har varit anpassade för ERF med sån där tank med 2 hål, snabbkoppling för bakhjulet osv.

Min enkla fråga är om det skulle vara möjligt att ställa upp med en i princip standard litershoj (R1, K5 etc)?
Eller skulle man få tillbringa för mycket tid i depån?

Det skulle fungera bättre än utmärkt !

Många kör med sina vanliga rookie-hojar....

en extra bakfälg kan starkt rekomenderas...

Vi har använt vanliga vattenkannor för tankning.

Det jobbigaste är tankningen som man kan spara tid på med en endurance-tank. Utöver det så tror jag du klarar dig bra om du är händig på att byta hjul. Jag byter iaf bakhjulet på min R1 (av och på med fälg) på 20-30 sekunder. Framhjulet tar ju förstås alltid längre, men det verkar vara sällan man byter det i ERF.

Webspy skrev:
Det skulle fungera bättre än utmärkt !
Många kör med sina vanliga rookie-hojar....
en extra bakfälg kan starkt rekomenderas...
Vi har använt vanliga vattenkannor för tankning.
Okej!
Swedie skrev:
Det jobbigaste är tankningen som man kan spara tid på med en endurance-tank. Utöver det så tror jag du klarar dig bra om du är händig på att byta hjul. Jag byter iaf bakhjulet på min R1 (av och på med fälg) på 20-30 sekunder. Framhjulet tar ju förstås alltid längre, men det verkar vara sällan man byter det i ERF.
På 20 - 30 sekunder?
Fan, det är vad det tar mig att bara få loss muttern till axeln :3freak
Men man kanske får träna lite i garaget i vinter :hihi

Vi kör en standard GSX-R 750 -00 utan en massa snabblösningar, och det går alldeles utmärkt. Extra fälgar är det enda man behöver.

Vi kör med orginaltanklock och en jeepdunk, inga moddar alls för att anpassa hojen till ERF, det är endast ett fåtal toppteam såsom HET, Skjern samt några till som har ERF anpassat sin hoj, resten kör med vanligt rejshoj, en del har tom standarddämpare.

ERF kräver dock att man orkar köra lååånga pass utan att klota, depåpersonalen är lika viktig som förarna, man behöver inte vara raketsnabb för att placera sig i mitten av resultatlistan.

Kör man långa pass i skapligt tempo och har ett depåteam som hjälper till med tankningar så flyter det på ganska bra, vi kör hela racet på samma däck om vädret tillåter.

Skjern och några andra lag byter däck 3-4 ggr på ett race, men då vill det till att det går snabbt i depån, minsta lilla strul kostar tid.

Tackar för svaren! :tummenupp

Trodde ni skulle skrämma bort mig :D

sandstream skrev:
Tackar för svaren! :tummenupp

Trodde ni skulle skrämma bort mig :D
Inte då, klart du ska prova på ERF, ett utmärkt sätt att få mycket bantid och rutin.

ERF har väldigt få vurpor eftersom alla håller igen litegrann i hopp om att orka långa pass, do or die lönar sig sällan på ERF.

sandstream skrev:
Min enkla fråga är om det skulle vara möjligt att ställa upp med en i princip standard litershoj (R1, K5 etc)?

Men varför hålla på med lightracing när du kan kvala i R1000?
Det är fett med rookie.

sandstream skrev:
Jag har bara sett ett fåtal hojar som körs i ERF live och alla har varit anpassade för ERF med sån där tank med 2 hål, snabbkoppling för bakhjulet osv.

Det går utmärkt. Jag blev tillfrågad om jag ville ställa upp och köra en
deltävling på hösten 2003 på Anderstorp. Det var första året jag körde
RR och tänkte att det kunde ju bli skoj.
Hojen vi körde var en GSX 750R från -98 (tror jag det var). Och vi var endast
2 förare. Hojen var nog original tror jag, förrutom att där satt ingen varvräknare.
Vi blev 4:a!! Så visst går det. Hade vi haft en modern tusing hoj, så hade vi
nog lyckats med pallen också tror jag.
Dock så hade de gjort en tankningsanordning som gjorde att det inte blev
vakuum i dunken, utan rann ner snabbt i tanken när vi tankade. (tjänade säkert 1-2 min på 6 timmar.. lönt? knappt...)
För övrigt så var resten original.

Det är bara ut o gasa!

Swedie skrev:
Jag byter iaf bakhjulet på min R1 (av och på med fälg) på 20-30 sekunder. Framhjulet tar ju förstås alltid längre, men det verkar vara sällan man byter det i ERF.
Bevisa det! Mitt team bytar bak på 18 sekunder med hjälp av mutterknackare och snabbfästen. Kan du byta så snabbt får du jobb som mek i vårt team :tummenupp

Victor skrev:
Men varför hålla på med lightracing när du kan kvala i R1000?
Det är fett med rookie.
Hur många Rookie race körde du i år Victor, läs Sand-dreams signatur, gammal & rädd är ingen bra kombo i do or die klasserna R-600/1000, det är för många galningar som satsar för hårt i dom korta sprintracen, vurpor i mängder och massor av skador.

Neutral skrev:
Då har jag inte ens fått bort saxpinnen :D

Ska du köra ERF sandis?
Är man osäker så kan man ju göra en Mumlan, skaffa en snusenkubikare lägg 40K på motortrim, modda allt som går att modda för XX pengar, sen anställer man 10 heltidsmekaniker samt hyr in två eller tre snabba A-förare, då har man pallplatsen inom räckhåll.

Man behöver inte ens köra själv, det räcker med att sitta i depån och se snabb ut medans teamet dominerar på banan.

GSXR1100R skrev:
Är man osäker så kan man ju göra en Mumlan, skaffa en snusenkubikare lägg 40K på motortrim, modda allt som går att modda för XX pengar, sen anställer man 10 heltidsmekaniker samt hyr in två eller tre snabba A-förare, då har man pallplatsen inom räckhåll.

Man behöver inte ens köra själv, det räcker med att sitta i depån och se snabb ut medans teamet dominerar på banan.
Nu är du jävligt nära att bli bannad :mad:

Neutral skrev:
Då har jag inte ens fått bort saxpinnen :D
Ska du köra ERF sandis?
Jo, jag funderar skarpt på att ta licens nästa år och tror att ERF är ett bra ställe att få rutin på, just av de anledningar som 1100R nämner.
Det verkar va lite lugnare där än i rookie-klasserna.
Sen är jag inte ute efter att vinna utan att ha kul (vilke klyscha!).

Har en kompis som brukar köra som instruktör på Actionpics bandagar (kör skjortan av mig) och vi har pratat lite löst om att det vore grymt kul att starta ett team till nästa år :)

Vi får se, nu vet jag iaf att man inte behöver spendera en förmögenhet för att vara med.

@GSXR1100R: Fattar inte hur du vågar vara så kaxig mot Nr:18, hans underarmar är ju som mina lår :hihi

sandstream skrev:
@GSXR1100R: Fattar inte hur du vågar vara så kaxig mot Nr:18, hans underarmar är ju som mina lår :hihi
Sanningen svider för Mumlan, Enormt Rik Föredetting.

(nu kommer han att bli jättearg)

sandstream skrev:
Har en kompis som brukar köra som instruktör på Actionpics bandagar (kör skjortan av mig) och vi har pratat lite löst om att det vore grymt kul att starta ett team till nästa år :)
Om du får prestationsångest av att vara långsammast i teamet så kan jag tipsa om en licensierad pilot som inte har ett gällande kontrakt just nu... :tungan :D

Skämt åsido, jag funderar också på ERF. Problemet är bara att jag inte har några kompisar. Kan man köra sex timmar i sträck själv? :3freak

Last edited:
Back