Stötdämpare Enduro/Cross!?

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
Någon som vet om de brukar vara någon skildnad på enduro fjädring o crossfjädring, hårdhet/längd eller så? tänker främst till Husaberg, men om de finns någe generellt svar så är det välkommet:) //N
 
Shimsning och ibland även fjädrar skiljer cross från enduro. Motard har oftast ännu en hårdare variant på shimsningen samt sänkt slaglängd.

När det kommer till KTM/Husa så skiljer sig gafflarna åt i intern kostruktion också.
 
Shimsning och ibland även fjädrar skiljer cross från enduro. Motard har oftast ännu en hårdare variant på shimsningen samt sänkt slaglängd.

När det kommer till KTM/Husa så skiljer sig gafflarna åt i intern kostruktion också.

okej men hårdhetsmässigt och slaglängd kanske inte är så stor skildnad på cross och enduro? de går och åka crossbana skapligt med endurofjädring iaf?:)
 
okej men hårdhetsmässigt och slaglängd kanske inte är så stor skildnad på cross och enduro? de går och åka crossbana skapligt med endurofjädring iaf?:)

Slaglängden är identisk. Hårdheten varierar och endurovarianten duger för crossåka på motionsnivå.
 
Om du går i tankarna på att köra med husan på framför allt crossbana så hade jag tänkt om lite...

Fötr dom pengarna det kostar att konvertera kan du istället köpa en billig cross. Kostar inte så mkt i inköp och faller inte så mkt i värde, kan dock medföra lite större kostnader i underhåll än om man satsar på nyare. Kan vara värt att titta på 2-t där ett ras normalt kostar avsevärt mindre än motsvarande för 4-t.

Hur enkelt man än vill göra det så är det inte så smidigt att bygga om från supermoto till cross/enduro ens om man har dubbelt av allt man behöver ändra. Värdeminskningen kan du ju oxå räkna med att den ökar om du ska dra ut en supermoto hoj o grisa på crossbanan/skogen, för att inte tala om hur jobbigt/tråkigt det skulle vara med 650cc jämnfört att köra med en mindre och smidigare hoj.
 
Om du går i tankarna på att köra med husan på framför allt crossbana så hade jag tänkt om lite...

Fötr dom pengarna det kostar att konvertera kan du istället köpa en billig cross. Kostar inte så mkt i inköp och faller inte så mkt i värde, kan dock medföra lite större kostnader i underhåll än om man satsar på nyare. Kan vara värt att titta på 2-t där ett ras normalt kostar avsevärt mindre än motsvarande för 4-t.

Hur enkelt man än vill göra det så är det inte så smidigt att bygga om från supermoto till cross/enduro ens om man har dubbelt av allt man behöver ändra. Värdeminskningen kan du ju oxå räkna med att den ökar om du ska dra ut en supermoto hoj o grisa på crossbanan/skogen, för att inte tala om hur jobbigt/tråkigt det skulle vara med 650cc jämnfört att köra med en mindre och smidigare hoj.

ja visst är de så men jag ska inte köra seriöst utan bara ha crosshjul så jag kmr ut utanför vägarna och kanske åka något varv på crossbanan:)

jag har nyss köpt crosshjul idag från en 08as ktm 250 med skivor o derv som jag hoppas är bolt-on:) sen tänkte jag kanske köpa en beggad cross/enduro framgaffel och bakdämpare:) mer ska de inte bli:)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top