Stötdämpare Enduro/Cross!?

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
Någon som vet om de brukar vara någon skildnad på enduro fjädring o crossfjädring, hårdhet/längd eller så? tänker främst till Husaberg, men om de finns någe generellt svar så är det välkommet:) //N
 
Shimsning och ibland även fjädrar skiljer cross från enduro. Motard har oftast ännu en hårdare variant på shimsningen samt sänkt slaglängd.

När det kommer till KTM/Husa så skiljer sig gafflarna åt i intern kostruktion också.
 
Shimsning och ibland även fjädrar skiljer cross från enduro. Motard har oftast ännu en hårdare variant på shimsningen samt sänkt slaglängd.

När det kommer till KTM/Husa så skiljer sig gafflarna åt i intern kostruktion också.

okej men hårdhetsmässigt och slaglängd kanske inte är så stor skildnad på cross och enduro? de går och åka crossbana skapligt med endurofjädring iaf?:)
 
okej men hårdhetsmässigt och slaglängd kanske inte är så stor skildnad på cross och enduro? de går och åka crossbana skapligt med endurofjädring iaf?:)

Slaglängden är identisk. Hårdheten varierar och endurovarianten duger för crossåka på motionsnivå.
 
Om du går i tankarna på att köra med husan på framför allt crossbana så hade jag tänkt om lite...

Fötr dom pengarna det kostar att konvertera kan du istället köpa en billig cross. Kostar inte så mkt i inköp och faller inte så mkt i värde, kan dock medföra lite större kostnader i underhåll än om man satsar på nyare. Kan vara värt att titta på 2-t där ett ras normalt kostar avsevärt mindre än motsvarande för 4-t.

Hur enkelt man än vill göra det så är det inte så smidigt att bygga om från supermoto till cross/enduro ens om man har dubbelt av allt man behöver ändra. Värdeminskningen kan du ju oxå räkna med att den ökar om du ska dra ut en supermoto hoj o grisa på crossbanan/skogen, för att inte tala om hur jobbigt/tråkigt det skulle vara med 650cc jämnfört att köra med en mindre och smidigare hoj.
 
Om du går i tankarna på att köra med husan på framför allt crossbana så hade jag tänkt om lite...

Fötr dom pengarna det kostar att konvertera kan du istället köpa en billig cross. Kostar inte så mkt i inköp och faller inte så mkt i värde, kan dock medföra lite större kostnader i underhåll än om man satsar på nyare. Kan vara värt att titta på 2-t där ett ras normalt kostar avsevärt mindre än motsvarande för 4-t.

Hur enkelt man än vill göra det så är det inte så smidigt att bygga om från supermoto till cross/enduro ens om man har dubbelt av allt man behöver ändra. Värdeminskningen kan du ju oxå räkna med att den ökar om du ska dra ut en supermoto hoj o grisa på crossbanan/skogen, för att inte tala om hur jobbigt/tråkigt det skulle vara med 650cc jämnfört att köra med en mindre och smidigare hoj.

ja visst är de så men jag ska inte köra seriöst utan bara ha crosshjul så jag kmr ut utanför vägarna och kanske åka något varv på crossbanan:)

jag har nyss köpt crosshjul idag från en 08as ktm 250 med skivor o derv som jag hoppas är bolt-on:) sen tänkte jag kanske köpa en beggad cross/enduro framgaffel och bakdämpare:) mer ska de inte bli:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top