Stötdämpare Enduro/Cross!?

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
Någon som vet om de brukar vara någon skildnad på enduro fjädring o crossfjädring, hårdhet/längd eller så? tänker främst till Husaberg, men om de finns någe generellt svar så är det välkommet:) //N
 
Shimsning och ibland även fjädrar skiljer cross från enduro. Motard har oftast ännu en hårdare variant på shimsningen samt sänkt slaglängd.

När det kommer till KTM/Husa så skiljer sig gafflarna åt i intern kostruktion också.
 
Shimsning och ibland även fjädrar skiljer cross från enduro. Motard har oftast ännu en hårdare variant på shimsningen samt sänkt slaglängd.

När det kommer till KTM/Husa så skiljer sig gafflarna åt i intern kostruktion också.

okej men hårdhetsmässigt och slaglängd kanske inte är så stor skildnad på cross och enduro? de går och åka crossbana skapligt med endurofjädring iaf?:)
 
okej men hårdhetsmässigt och slaglängd kanske inte är så stor skildnad på cross och enduro? de går och åka crossbana skapligt med endurofjädring iaf?:)

Slaglängden är identisk. Hårdheten varierar och endurovarianten duger för crossåka på motionsnivå.
 
Om du går i tankarna på att köra med husan på framför allt crossbana så hade jag tänkt om lite...

Fötr dom pengarna det kostar att konvertera kan du istället köpa en billig cross. Kostar inte så mkt i inköp och faller inte så mkt i värde, kan dock medföra lite större kostnader i underhåll än om man satsar på nyare. Kan vara värt att titta på 2-t där ett ras normalt kostar avsevärt mindre än motsvarande för 4-t.

Hur enkelt man än vill göra det så är det inte så smidigt att bygga om från supermoto till cross/enduro ens om man har dubbelt av allt man behöver ändra. Värdeminskningen kan du ju oxå räkna med att den ökar om du ska dra ut en supermoto hoj o grisa på crossbanan/skogen, för att inte tala om hur jobbigt/tråkigt det skulle vara med 650cc jämnfört att köra med en mindre och smidigare hoj.
 
Om du går i tankarna på att köra med husan på framför allt crossbana så hade jag tänkt om lite...

Fötr dom pengarna det kostar att konvertera kan du istället köpa en billig cross. Kostar inte så mkt i inköp och faller inte så mkt i värde, kan dock medföra lite större kostnader i underhåll än om man satsar på nyare. Kan vara värt att titta på 2-t där ett ras normalt kostar avsevärt mindre än motsvarande för 4-t.

Hur enkelt man än vill göra det så är det inte så smidigt att bygga om från supermoto till cross/enduro ens om man har dubbelt av allt man behöver ändra. Värdeminskningen kan du ju oxå räkna med att den ökar om du ska dra ut en supermoto hoj o grisa på crossbanan/skogen, för att inte tala om hur jobbigt/tråkigt det skulle vara med 650cc jämnfört att köra med en mindre och smidigare hoj.

ja visst är de så men jag ska inte köra seriöst utan bara ha crosshjul så jag kmr ut utanför vägarna och kanske åka något varv på crossbanan:)

jag har nyss köpt crosshjul idag från en 08as ktm 250 med skivor o derv som jag hoppas är bolt-on:) sen tänkte jag kanske köpa en beggad cross/enduro framgaffel och bakdämpare:) mer ska de inte bli:)
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top