Stödhjuls-mc

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Ja.....för att förtydliga: sidovagns mc.

Förutom att det skär i hjärtat att ha stödhjul på nått så kul som en mc, vad kan ev vara till dess fördel??
Ungarna är typ "för små" att sätta där bak, de är 2 stycken....och av kärlek och nödvändighet så kan jag inte bara ta en unge o fara iväg med- båda måste vara med....
Så, de som har provat att förnedra sej...vad har de att säga??
Att livet as i know it med nerlägg och knäskrap och bombar repor är r ett minne blott med sidovagn....det är jag dessvärre medveten om.
I do it för the barnen......❤️

Vad att tänka på? Hur fan "kör" man en dylik?? Är det öht nått roligt??
Är en pall och ett rep en bättre lösning??

//

Det är ett fordon som är totalt omöjligt att framför,så tyvärr är det pall och rep som gäller, tyvärr.
Imponerande att dom åker så fort med dom på RR tävlingar,helt otroligt.
Men dom måste tydligen vara två som hjälps åt för att åka lite långsammare än en singelcykel.
Åk och provkör en tillsalu sidovagn någon stans och känn på den.
Lycka till.

Jag fick låna en HD med sidovagn för en massa år sedan när ungarna var små. Av samma skäl som TS så lastade jag in dem i vagnen och for ut och körde.
Det var inte alls svårt, tvärtom, det var faktiskt ganska roligt. Man styr ju som en snöskoter på led och det är lite annorlunda om man svänger höger eller vänster.
Huvudsaken är att både jag och ungarna tyckte det var väldigt roligt, och mysigt att åka hoj tillsammans. Go for it!

Numera bortgångna motorcykelskribenten Bosse Rindar, som var en erfaren sidvangsförare på väg och bana, lär ha sagt att hade detta fordon uppfunnits i modern tid hade den förbjudits. Möjligtvis funkar det på vintern med sladd, fortsatte han enligt anekdoten.
Själv tycker jag det är kul, men svårt och väldigt udda.

Det fanns en annan variant på medlutande sidvagn som var mycket smidigare och avsedd för sportigare touring, jag blev erbjuden att åka med som tonåring men det blev aldrig av.

Jag har för mig den hette Equalean eller något ditåt

Ja fast modellen jag tänker på var smidig
Det är inte Flexit du tänker på?
Kanske inte världens smidigaste förvisso.

1753955142194.jpeg

-edit- nej denna va?

Samma modell som sitter i dubbelmontage i ulvhamnes bild ovan.

Antingen sviker minnet eller så fanns det en mindre ful modell också, men den var det nog

Sidovagn är något helt annat än att köra motorcykel. Har provat såväl landsväg som konbana (!)

Gasar du svänger den höger. Bromsar du svänger den vänster. I högerkurvor vill den välta utåt, i vänsterkurvor är det som att åka skridskor med skydden på.

Likväl är det ganska roligt, på samma sätt som jag inbillar mig att det är roligt att köra backtävling med en Morgan three wheeler. Spakar utanför karossen, pedaler och såväl gas och tändning som spakar på ratten (och som byter plats i kurvor).

Du fattar direkt varför seriösa sidvagnshojar, - dvs de som faktiskt kör med dem - är ombyggda med bildäck, framvagn och annan geometri…

(Det finns såklart entusiaster som åker på träff vintertid med gamla häckar men det är samma sorts folk som kör Morgan three wheeler)

Med vänlig hälsning,

Blir det inte väldigt omständigt att svänga höger?
Men det är kanske en NASCAR- inspirerad mc.
Du får köpa en och testa? :hihi

Numera bortgångna motorcykelskribenten Bosse Rindar, som var en erfaren sidvangsförare på väg och bana, lär ha sagt att hade detta fordon uppfunnits i modern tid hade den förbjudits. Möjligtvis funkar det på vintern med sladd, fortsatte han enligt anekdoten.
Själv tycker jag det är kul, men svårt och väldigt udda.
Bosse lär ha sagt att en sidvagnsmotorcykel kombinerar dom sämsta egenskaperna hos en tvåhjuling och en fyrhjuling.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT