Stånka trycker ut olja ur vevhusventilationen....

Uppdatering!

Detta objekt har stått sedan förra inlägget, men när jag tog tag i detta igen upptäckte jag att oljepumpen satt fast! Prydligt satt en fastkilad liten litenmetallbit invändigt och låste pumpen. Varför jag inte såg detta först beror på att drevet snurrade så fint, men inte axeln, som sitter delvis dold bakom kopplingen. Drevets infasning var bara nedsliten pga stillastående pump, så den snurrade fritt.

Det var ju olja i toppen hela tiden, men antar att den skvätte upp med kamkedjan.

Jag fixade pumpen, ställde ventilerna som stod för tight och nu blev den dessutom lättare att kicka:banana

Så ursprungsfelet i denna tråd var hela tiden oljepumpen som satt fast, och för mycket olja.

Twintorsk: Skillnaden i mätfel på lutande eller rak hoj torde vara knappt mätbar, och spela mindre roll.
 
Uppdatering!

Detta objekt har stått sedan förra inlägget, men när jag tog tag i detta igen upptäckte jag att oljepumpen satt fast! Prydligt satt en fastkilad liten litenmetallbit invändigt och låste pumpen. Varför jag inte såg detta först beror på att drevet snurrade så fint, men inte axeln, som sitter delvis dold bakom kopplingen. Drevets infasning var bara nedsliten pga stillastående pump, så den snurrade fritt.

Det var ju olja i toppen hela tiden, men antar att den skvätte upp med kamkedjan.

Jag fixade pumpen, ställde ventilerna som stod för tight och nu blev den dessutom lättare att kicka:banana

Så ursprungsfelet i denna tråd var hela tiden oljepumpen som satt fast, och för mycket olja.

Twintorsk: Skillnaden i mätfel på lutande eller rak hoj torde vara knappt mätbar, och spela mindre roll.

Beroende på var mätsticka eller kikhål sitter och hur motorn är uppbyggd det en jäkla skillnad! Tro mig, jag har gjort den missen själv :)
Fast fungerande oljepump är ju en aning viktigare!
 
Back
Top