Stående / sittande wheelie

Jacko

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2007
Hoj
KTM690SM
Som trådens rubrik lyder.
Vad föredrar ni?
Vad lärde ni er först?

Dela med er era erfarenheter! :hoppa

Jag började ståendes

Jag tycker ståendes är lättare

Nästa stora genombrott var när jag vågade gå från stående till sittande och tvärt om, då kändes det som om man började ha kontroll

hur lång tid tog det för dig? vilken speed/växel hade du?

Att komma till att börja sätta sig ner från stående? Kanske en dag eller två efter jag bestämde mig för att det var värt att lära sig köra på bakhjulet

Jag är skitkass på sånt som jag inte tycker e värt att lära sig, som tex enduro.

Mmm, jag tyckte det var svårare och hitta balansen stående i början, men antar att alla är olika =)

Jag tyckte det var lättare för att man kan påverka hojjen mycke mer med vikten. Sitta å svänga har jag fortfarande lite problem med.

Men i sommar har jag tänkt lära mig stunta så då ska man väl lära sig :tummenupp

Mmm, jag tyckte det var svårare och hitta balansen stående i början, men antar att alla är olika =)

Själv tycker jag att både ståendes och sittandes var svårt i början. Jag körde ståendes med ena benet på sadeln. Dumt nog högerbenet så jag hade ingen bakbroms. :näsblod

Det är en klassiker =) Tills man upptäcker att bakbromsen är rätt bra :D

Den är skitsamma, bättre att ha växelpeten. Då kan man både växla upp och öka farten samt slå ner en växel för bra motorbroms(tar ut bakbromsen).

Jag började med att lära mig att köra på bakhjulet sittandes. kändes hur svårt som helst att "stå upp" (högerknäet på sadlen) men när jag väl fick till wheelisarna sittande så var det lätt att gå över till "stående" sista wheelien blev ca 2,5 km i höstas. då hade jag kört hojen i ca 50 mil. bara att bestämma sig och öva och ta det i sin egen tackt.

Jag fick till flytet då jag började stå på bakpinnarna.
Bra höjd och kontroll... ganska snabbt kunde jag dra ur den på 3an, typ 110-120? Om det blir för högt går den ner med gasavdrag, hittills i alla fall:näsblod

Jag wheelar sittandes, kan ej stå upp och försöker jag ser det ut som jag har skitit på mig :D :näsblod

Jag började sittandes sedan när jag blev lite halv bra på det så testade jag att stå upp och satan vad mycket längre man kom då. Fast det var juh i början nu är man pro och klarar av allt ändå :D

Tycker det känns bättre att sitta och kunna vara beredd med bakbromsen, men mitt längdrekort har jag ståendes.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph