Stävja rattfylla ?

TomK skrev:
Skulle behövas något bättre än bara promille alkohol i kroppen att mäta. Det finns de med knark eller mediciner i kroppen, som inte är lämpliga förare. Sådana som är trötta eller helt enkelt jävligt pissiga förare i största allmänhet. Ett snabbt och enkelt lämplighetstest som kanske gör att helnykteristen och pingstvännen Gustav 55 år i sin fina Volvo 940 får lämna in lappen för att han inte sovit ordentligt och är kass på att köra när det snöat. Samtidigt får värmlänningen Berra 25 år fortsätta köra sin fina Ford Mustang med två starköl innanför västen - han har druckit förut och är säker och skärpt även i slirigt format. :fyllisar

För att raljera lite dårå... :) Allt är inte svart eller vitt - vi har alla olika förutsättningar.

Där har du helt klart en poäng! Dock kommer något sådant aldrig att kunna styras/kontrolleras.

0,2 promille tycker jag är en bra gräns.
Gå hårdare åt dem som kontinuerligt kör rattfulla istället.
Har man t.ex. över 1.0 promille i blodet så ÄR man direkt olämplig i trafiken. Bort med körkortet i 2-5 år. Kör denna någon rattfull efter det så vill inte jag se den personen bakom ratten igen. Någonsin.

Tror inte en sekund pa att man ar en markbart samre forare med 0,2 promille i blodet, jamfort med 0,0.

Har har vi en grans pa 0,8, men trots det verkar mentaliteten helt annorlunda. Man ser helt enkelt till att inte halla i sig sa pass mycket att man ens ligger i narheten av att vara en dalig forare. Problemet med svenskar tror jag ar att om man hojde gransen sa skulle vi/ni inte kunna hantera det, utan man skulle troligen se en markant okning av antalet alkoholrelaterade olyckor. Detta beteende kommer sig troligen av att svenska myndigheter alltid hallt folket i ett spannt koppel nar det galler alkohol och alla vet ju vad som hander nar man slapper en hund som varit kopplad hela sitt liv...

I Sverige verkar tankegangen mer vara riktad mot gransen i sig istallet for om man verkligen ar korduglig. Om man tanker efter, vad spelar det egentligen for roll vad det star for promillehalt pa en testutrustning? Om jag orsakar en olycka eftersom jag satt mig i bilen spik nykter men kanske trottare an jag borde vara sa skulle jag ma minst lika daligt pga det som om jag hade haft alkohol i blodet. Personligen har jag kort i drygt 24h i strack utan somn (langresor ner i Tyskland) och da jag kommit hem har jag definitivt kant mig som en samre forare an nar jag tex kom hem inatt efter Thanksgivingmiddagen. Under denna middagen (hall i er nu svenskar) drack jag en ol till forratten (ca 13.30). Alkoholhalt okand, eftersom det inte ar angivet pa flaskorna har. Antagligen runt 4,5 - 5%. Sedan inmundigades sprite till de tre separata huvudratter som serveras. Nar desserten kom in (ca 18.00) svaldes den med en mycket liten BoB (likor). Korde sedan med gott samvete hem vid 22-tiden.

Enligt svenska berakningar hade jag antagligen resonerat som sa att jag kan trycka i mig 8cl konjak till dessert eftersom jag inte ska kora inom fyra timmar. Det ar givetvis inte att rekommendera, men med den svenska mentaliteten i atanke, sa tror jag att manga skulle resonera just sa. Dessutom skulle sakert manga utnyttja 0,8-gransen och forsoka hamna precis under den innan de kor.

For att avrunda det hela; jag tror inte att man kan losa problemet i sverige med att sanka gransen till 0, eftersom de som kor med mer an 0,2 antagligen kommer kora med precis lika mycket i blodet iaf. Daremot gillar jag Hannez ide med en billig, palitlig alkomatare. Garna som startsparr i ALLA fordon. Manga taxibilar har ju haft det under flera ar nu, nar kommer det som standard i svenssons bil?

Och pa hans hoj?

Sjalvklart gar dessa att manipulera, men det ger iaf de som vill vara sakra pa att de ar nyktra en chans.

//Jonas

rätt värdelöst, nästan all överskrider 0.2 gränsen som tas idag.
En vettigare grej vore fler kontroller, det kanske ger nåt.

De som fyllkör bryr sig inte om nån 0 gräns.

Tycker debatten är rent nonsens. Vi har har i princip nolltolerans! Att man inte sätter dit nån under 0,2 promille beror ju på att det måste finnas lite marginal. Vore sjukt om man kunde åka dit för en körbärsgodis ur alladinasken.

RoLLER skrev:
Man kör mycket mycket fortare då för man vågar mer.
Jepp, så är det!

Å så slår man sig mycket mindre när man krockar eftersom man är avslappnad i kroppen :fakta

Bingo skrev:
Jepp, så är det!

Å så slår man sig mycket mindre när man krockar eftersom man är avslappnad i kroppen :fakta

Mina bästa tider på bulten har jag gjort på fyllen.

Fy fan va fort jag vågar köra då asså!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...