Stävja rattfylla ?

förbjud bilkörning,förbjud motorcyklar, förbjud allt som inte går att styra till 100%

det räkte med att läsa rubriken. jag tycker att det är HELT rätt!!

Säg en enda VETTIG ursäkt varför det inte ska vara nolltolerans?!

Kan ju inte vara så svårt att skilja på bilkörning och sponken.

det är ju ändå uppenbart bara för att vi ska supa mindre då dom sänker alkoholskatten. Jag blir då bara arg.

Jag går mer än gärna med på nolltollerans. Men då vill jag först att det går att köpa en apparat för max 250 kr som mäter alkoholhalten i utandningen och som är lika bra som polisens mätutrustning, detta så jag kan va helt säker på när jag kan köra bil!

HanneZ skrev:
Jag går mer än gärna med på nolltollerans. Men då vill jag först att det går att köpa en apparat för max 250 kr som mäter alkoholhalten i utandningen och som är lika bra som polisens mätutrustning, detta så jag kan va helt säker på när jag kan köra bil!

Fan HanneZ du är ju riktigt smart du!

Som sagt om det ska var nolltolerans så måste det vara lätt att testa sig

HanneZ skrev:

Gör så här. När du är "säker" enligt dagens 0,2, vänta då ytterligare 1,5 tim, och vips är det samma sak som idag.

Annars, rör inte bilen dagen efter du krökat. Svårt? Nej.
Om man tycker att det är svårt, så har man antagligen problem med spriten eftersom man inte kan styra drickandet beroende på vad man tänkt att göra dagen efter. Man kan ju inte äta kakan och ändå ha den kvar.

jobbigt att gå i 30 graders kyla med en dunkande huvudvärk och en osläckbar hunger efter bakisföda

juha01 skrev:
Gör så här. När du är "säker" enligt dagens 0,2, vänta då ytterligare 1,5 tim, och vips är det samma sak som idag.

Annars, rör inte bilen dagen efter du krökat. Svårt? Nej.
Om man tycker att det är svårt, så har man antagligen problem med spriten eftersom man inte kan styra drickandet beroende på vad man tänkt att göra dagen efter. Man kan ju inte äta kakan och ändå ha den kvar.

försöker du på allvar pracka på oss att du absolut alltid vet när,var, hur du ska använda bilen 1 dag i förväg?

och hur fan känner man när man är säker på 0.2? det vet man aldrig därför avstår jag i den mån det går att köra bil överhuvudtaget dagen efter men ibland så måste man göra något, och då skulle det vara praktist med en alkomätare som var korrekt, vad är svårt att förstå med det?

juha01 skrev:
Du är RIKTIGT smart. eller ironisk...

jag säger inget jag inte menar och jag menar att det är löjligt med noll tolerans

värt att tilllägga (stavning?) är att straffet är aldeles för starkt för att man ska få sänka gränsen. Ifall jag kör omkring med 0,1 promille i blodet så tycker jag inte att jag ska få extrema böter, bli av med körkortet och dessutom bli förkastad ner till dom andra dräggen, för om man blir tagen för fyllekörning så blir man föraktad av alla i hela samhället kanske med undantag för dom som använder heroin. Ifall dom sänker gränsen så tycker jag dom ska göra ett annat straff för dom som är under 0,2 som att man inte blir av med kortet utan bara för böta för det är ju vansinne att man måste vara utan körkort under en längre tid bara därför.

Last edited:
honkiie skrev:
jag säger inget jag inte menar och jag menar att det är löjligt med noll tolerans

värt att tilllägga (stavning?) är att straffet är aldeles för starkt för att man ska få sänka gränsen. Ifall jag kör omkring med 0,1 promille i blodet så tycker jag inte att jag ska få extrema böter, bli av med körkortet och dessutom bli förkastad ner till dom andra dräggen, för om man blir tagen för fyllekörning så blir man föraktad av alla i hela samhället kanske med undantag för dom som använder heroin. Ifall dom sänker gränsen så tycker jag dom ska göra ett annat straff för dom som är under 0,2 som att man inte blir av med kortet utan bara för böta för det är ju vansinne att man måste vara utan körkort under en längre tid bara därför.

Jag tror inte handlar om 0,1 eller 0,2 för folk som resonerar som du... Jag menar, det handlar ju inte om att vänta en timme extra för att hämta bakfyllekäk. Alkisar brukar resonera så.

Hoppas inte någon sem ha råkat illa ut tack vare ett rattfyllo ser dina inlägg, för jag antar att det vore som att sparka på en som redan ligger.

SSB skrev:
Det beror (självklart) på hur mycket du har druckit. En förbränning på 2cl sprit per timma brukar användas som riktvärde har jag för mig. För kvinnor går det långsammare.

En halvliter starköl motsvarar ungefär 7cl sprit.

Det är rätt många som åker fast i kontrollerna "dagen efter".

tänk att det alltid ska "gå" långsammare för kvinnor :hihi

´ne förlåt.. inge spamm nu..

Jag tycker att nollvisioner är bra! höga krav är bra, även om dom kanske aldrig kommer komma dit så är det ett bra mål om man verkligen jobbar för det :tummenupp

juha01 skrev:
Jag tror inte handlar om 0,1 eller 0,2 för folk som resonerar som du... Jag menar, det handlar ju inte om att vänta en timme extra för att hämta bakfyllekäk. Alkisar brukar resonera så.

Hoppas inte någon sem ha råkat illa ut tack vare ett rattfyllo ser dina inlägg, för jag antar att det vore som att sparka på en som redan ligger.

Sluta vara så förbannat nedlåtande, brukar du hänga med chris ash? Du menar att du inte ser nått rätt i min text om att det är för strängt straff på rattfylla för att det ska vara 0 promille och att man isåfall ska ha ett annat straff för dom som åker på under 0,2?

honkiie skrev:
Sluta vara så förbannat nedlåtande, brukar du hänga med chris ash? Du menar att du inte ser nått rätt i min text om att det är för strängt straff på rattfylla för att det ska vara 0 promille och att man isåfall ska ha ett annat straff för dom som åker på under 0,2?

Sprit och bilkörning hör inte ihop.

Jag citerar di ur en annan tråd: vi överdriver farligheten med att köra "full". Oftast är man inte ens nära full när den där mackapären piper. Men det är ju inte så bra att köra ifall man är full på riktigt. "Dagen-efter-fyllan" räknas inte enligt mig

Detta är ett värdelöst resonemang.
Det kan ju inte vara så jobbigt att se till att inte köra om man har sprit i kroppen. Det har ju inte med 0,1 el 0,2 att göra i ditt fall. Snarare om 0,5-0,7 om jag skulle gissa...

Sluta försvara rattfylla!

juha01 skrev:
Sprit och bilkörning hör inte ihop.

Jag citerar di ur en annan tråd: vi överdriver farligheten med att köra "full". Oftast är man inte ens nära full när den där mackapären piper. Men det är ju inte så bra att köra ifall man är full på riktigt. "Dagen-efter-fyllan" räknas inte enligt mig

Detta är ett värdelöst resonemang.
Det kan ju inte vara så jobbigt att se till att inte köra om man har sprit i kroppen. Det har ju inte med 0,1 el 0,2 att göra i ditt fall. Snarare om 0,5-0,7 om jag skulle gissa...

Sluta försvara rattfylla!

Yeah lill sökarn. Jag försvarar inte rattfylla men vid 0,2 så är man inte full. Ifall man inte kan dricka en öl till maten och köra efter det så tycker jag det är fel. Du kan gärna sluta insinuera att jag är alkis också. Hursomhellst så brukar jag inte köra dagen efter förrens kring klockan 6 ungefär så jag är inte nån fyllekörare. Men du anser ändå att jag har fel om att ett annat straff behövs ifall man åker för mindre än 0,2?

Då ja e lat å inte orkade läsa alla inlägg, läste typ första sidan, sen konstaterade ja att det står istortsett samma i alla inlägg.

De flesta håller säkert med om att det vore bättre att införa FLER alcohol kontroller istället för att sänka gränsen.

funderade på det där lite, å om en miljon människor i sverige betalade säg 10kr, då skulle det bli 10miljoner... om dom pengarna går till att utbilda å utforma ett sätt att ha säg 5-6personer som jobbar med att bara utföra slumpvisa kontroller?

hur många skulle säga emot det?
jag kan då lätt tänka mig att lägga 10kr för något sådant...

(OBS mina beräkninar stämmer säkert inte (man borde väl få mer folk för 10mille?))

Fluxir skrev:
Då ja e lat å inte orkade läsa alla inlägg, läste typ första sidan, sen konstaterade ja att det står istortsett samma i alla inlägg.

De flesta håller säkert med om att det vore bättre att införa FLER alcohol kontroller istället för att sänka gränsen.

funderade på det där lite, å om en miljon människor i sverige betalade säg 10kr, då skulle det bli 10miljoner... om dom pengarna går till att utbilda å utforma ett sätt att ha säg 5-6personer som jobbar med att bara utföra slumpvisa kontroller?

hur många skulle säga emot det?
jag kan då lätt tänka mig att lägga 10kr för något sådant...

(OBS mina beräkninar stämmer säkert inte (man borde väl få mer folk för 10mille?))

som sagt så tror jag inte att det här har så jättemycket med att köra "full" i trafiken att göra, inte lika mycket som att staten ska försöka få oss att dricka mindre ofta då dom sänker skatten.

honkiie skrev:
som sagt så tror jag inte att det här har så jättemycket med att köra "full" i trafiken att göra, inte lika mycket som att staten ska försöka få oss att dricka mindre ofta då dom sänker skatten.

jag menade bara på det att jag tycker det är fel att sänka gränsen till 0,0promille utan att införa fler kontroller, det borde helt enkelt räcka med att införa fler kontroller, i dagsläget är det "vanliga" poliser som gör detta, men kan man inte ha nån special utbildad grupp som endast för utföra just alcohol kontroller?

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden